۱۰ راه‌ خانگی برای افزایش شیر

شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای نوزاد است، اما مادران شیرده گاهی از اینکه شیرشان کم است و نوزادشان سیر نمی‌شود گلایه می‌کنند و از طرفی هم نمی‌خواهند به نوزاد کوچک‌تر از شش ماه به جز شیر مادر غذای دیگری بدهند. برای این مادران راه‌هایی وجود دارد که با افزایش شیر کودکشان گرسنه نماند. امروز این راه‌ها را با هم یاد می‌گیریم.

تا جایی که کودک می‌خواهد به او شیر بدهید

هرچه کوچولوی شما سینهٔ شما را بیشتر بمکد، شیر بیشتری در آن تولید می‌شود. لازم نیست برای شیر دادن دنبال نظم و برنامه باشید، هر موقع که کودک شیر خواست بغلش کنید و به او شیر بدهید. اجازه بدهید هر چقدر که می‌خواهد شیر بخورد. در روزهای اول بعد از زایمان اگر یک سینه‌ شیر کافی ندارد، سینهٔ دیگر را در دهان نوزاد قرار دهید.

سینهٔ خود را ماساژ دهید

ماساژ دادن سینه می‌توان کمک زیادی به افزایش شیر کند. زمانی که به نوزادتان شیر دادید و او سیر شد سینه‌تان را ماساژ‌ دهید. این کار را به صورت دورانی از قفسهٔ سینه و بین دو سینه به سمت نوک آن انجام دهید و دوباره به سمت اطراف سینه برگردید.

هنگام دوشیدن شیر به کودک نگاه کنید

اگر هنگام دوشیدن شیر با مشکل کم بودن شیر مواجه هستید، این یک راه عالی برای حل این مشکل است. از آنجا که شیر شما برای سیر کردن نوزاد کوچولویتان ترشح می‌شود، نگاه کردن به کودک یا عکس آن یا حتی شنیدن صدای ضبط‌شدهٔ او یا بو کردن پتویش می‌تواند شیر شما را افزایش دهد.

در مورد سیر، پیاز و نعنا تصمیم‌گیری کنید

این یک بحث قدیمی است که بعضی‌ها می‌گویند در زمان شیردهی شیر و پیاز نخورید و بعضی‌ها می‌گویند بخورید. بعضی از دانشمندان معتقدند سیر، پیاز و نعنا مزهٔ شیر را تغییر می‌دهند. ممکن است کوچولوی شما از طعم جدید شیر خوشش بیاید و بیشتر شیر بخورد و با شیر خوردن بیشتر باعث افزایش تولید شیر شود.

خوب غذا بخورید تا کودکتان خوب غذا بخورد

برای اینکه شیر شما به اندازهٔ کافی باشد بدنتان نسبت به روزهای قبل از بارداری به کالری بیشتری نیاز دارد. بهترین راه این است که این کالری اضافه را از غذاهایی که برای این دوران مفید هستند تأمین کنید؛ یعنی به مقدار کافی سبزیجات، میوه و غلات کامل را در برنامهٔ غذایی‌تان بگنجانید.

زیاد آب بنوشید

اگر بدن شما کمبود آب داشته باشد، نمی‌تواند به اندازهٔ کافی شیر تولید کند. برای اینکه آب خوردن را در طول روز فراموش نکنید همیشه یک بطری آب کنار دستتان بگذارید و در طول روز مدام آن را پر و خالی کنید. البته این کافی است، اما خوب است در کنار نوشیدن آب از میوه‌ها و غذاهایی‌ استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی آب هستند. مرکبات و سوپ از این دست هستند.

از تجربیات دیگران استفاده کنید

با مادران شیرده دیگر ارتباط برقرار کنید. اگر احساس می‌کنید شیرتان کم است، در مورد تجربیات دوستان یا مادرتان از آنها سؤال کنید. وقتی با مادران دیگر حرف می‌زنید متوجه می‌شوید که چقدر از نگرانی‌هایتان واقعی هستند. با آدم‌های بدبین که انرژی منفی به شما می‌دهند هم‌صحبت نشوید. آنها شیر دادن را برای شما سخت‌تر می‌کنند.

استراحت کافی داشته باشید

نداشتن استراحت کافی باعث اخلال در پروسهٔ ساختن شیر در بدن مادر می‌شود. یک مادر شیرده باید بتواند در طول روز به اندازهٔ کافی استراحت داشته باشد. اگر برایتان ممکن است، چند روز به خارج از شهر بروید. یا یک مسافرت کوتاه با کوچولویتان ترتیب بدهید تا در آن بتوانید استراحت کنید، هوای خوب تنفس کنید، غذای خوب بخورید و به نوزادتان شیر بدهید.

تا زمانی که کودک آرام است نگران نباشید

بعضی مادران در روزهای بعد از زایمان بسیار نگران کم بودن شیرشان هستند. اول اینکه باید دقت داشته باشید تا خروج شیر زیاد کمی زمان لازم است و تا آن موقع نوزاد شما از آغوز تغذیه می‌کند. درست است که آغوز بسیار کم است، اما باید بدانید که این شیر غنی از مواد مغذی است و کودکتان را سیر می‌کند. در واقع تا زمانی که کودک شما بی‌قرار نیست و مرتب پوشکش را خیس می‌کند جای نگرانی برای کم بودن شیر وجود ندارد.

استرستان را کم کنید

هرچند استرس و نگرانی پروسهٔ ساخت شیر را مختل نمی‌کند، اما ممکن است مراحل خروج شیر برای نوزادتان را کمی سخت‌تر کند و کودک شما نتواند به راحتی شیر بخورد. پس سعی کنید مراقب خودتان باشید تا بتوانید برای کودکتان هم بهترین مادر شوید. خوب است برای کم شدن استرس‌هایتان از شریک زندگی‌تان برای کارها کمک بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط