آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس در کودکان

بروز آپانديسیت در کودکان بسيار غيرمعمول، اما امکان‌پذیر است. همچنین تشخیص آپاندیسیت می‌تواند برای والدین دشوار باشد. در این مطلب با همه چیز در مورد آپاندیس کودکان آشنا خواهید شد.

آپانديسيت یا التهاب آپاندیس

آپاندیسیت، التهاب و عفونت آپاندیس است. آپاندیس اندام کوچک، توخالی و انگشتی‌‌شکلی است که در ابتدای رودهٔ بزرگ قرار دارد. آپانديسيت شايع‌ترين علت جراحی اورژانسی شکم است و سن اوج بروز آپاندیسیت بین ۱۰ تا ۳۰ سالگی است.

این التهاب و عفونت ممکن است زمانی رخ دهد که به علت فشرده و مسدود شدن مجرای آپاندیس توسط تکه‌ای مدفوع سفت یا یک گرهٔ لنفاوی بزرگ، باکتری‌ها در آپاندیس گیر بیفتند. وقتی آپاندیس عفونی شده باشد، باید برداشته شود تا از پارگی و گسترش عفونت به شکم جلوگیری شود.

علائم آپاندیسیت در کودک

علائم معمول آپاندیسیت شامل درد شکمی، تب و استفراغ است و در موارد نادر، می‌تواند باعث اسهال نیز بشود. شکم کودکتان ممکن است بادکرده و حساس به لمس باشد و اگر آپاندیس ملتهب موجب تحریک عضلاتی شود که به پاها منتهی می‌شوند، ممکن است روی سمت راست بدنش خم شود.

بچه‌‌های بزرگ‌تر ممکن است بتوانند نشانه‌ای را که گاهی مشخص‌کنندهٔ آپاندیست است توصیف کنند. مثلاً درد شکمی که از ناف به سمت راست قسمت تحتانی شکم حرکت می‌کند، اما یک کودک خردسال نمی‌تواند در فهمیدن علت ناراحتی‌اش کمک زیادی به شما بکند و نیاز به معاینهٔ پزشکی دارد.

عوامل خطرساز برای ابتلا به آپاندیسیت

طبق آمارهای موجود، مجموع موارد بروز آپاندیسیت رو به کاهش است. کارشناسان می‌گویند این ممکن است به دلیل وجود فیبر بیشتر در رژیم غذایی مردم باشد که ممکن است به جلوگیری از انسداد کمک کند.

به‌طورکلی، به نظر می‌رسد که افراد دارای سابقهٔ خانوادگی آپاندیسیت بیشتر مستعد ابتلا به آپاندیسیت باشند و مردان نسبت به زنان کمی مستعدتر هستند. اگر فرزند شما مبتلا به فیبروز سیستیک باشد نیز احتمال بیشتری نیز برای ابتلا به آپاندیسیت دارد.

تشخیص آپاندیسیت کودک

برای تشخیص این مورد لازم است با پزشک کودکتان تماس بگیرید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که باید کودک را به مرکز اورژانس ببرید یا خیر. مهم است که آپاندیسیت بدون درمان رها نشود، زیرا آپاندیس می‌تواند پاره شود و عفونت را به حفرهٔ شکمی کودک پخش کند.

در این فاصله، به کودک خود ملین یا تنقیه ندهید. اینها می‌تواند باعث ترکیدن آپاندیسش شوند. فقط سعی کنید او را آرام نگه دارید. وقتی به بیمارستان رسیدید، پزشک کودکتان را معاینه می‌کند. او ممکن است عکس‌برداری با اشعهٔ ایکس، سونوگرافی یا یک سی‌تی اسکن (CAT) انجام دهد که همگی بدون درد هستند، تا بتواند تصویر بهتری از آپاندیس کودک داشته باشد.

پزشک ممکن است برای بررسی وجود عفونت، یک آزمایش خون و برای اطمینان از اینکه عفونت مجاری ادراری علت علائم کودک نیست هم یک آزمایش ادرار درخواست کند. او همچنین ممکن است با یک جراح مشورت کند که در مورد نیاز کودکتان به عمل جراحی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پارگی آپاندیس کودک

اگر عفونت باکتریایی شدت یابد، آپاندیس ممکن است پاره شود و باکتری‌ها را از عضو عفونی به داخل حفرهٔ شکم پخش کند. اگر این اتفاق بیفتد، کودکتان در بیمارستان بستری خواهد شد و آنتی‌بیوتیک‌ها با تزریق درون وریدی مستقیماً به جریان خونش منتقل می‌شوند تا از عفونت جلوگیری کنند. اما در این حال هم هنوز جراحی آپاندیس برای کودک شما لازم است.

جراحی آپاندیس کودک

جراحی آپاندیس چگونه انجام می‌شود؟ کودک تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و جراح برشی در دیوارهٔ شکمی او ایجاد می‌کند و سپس آپاندیس را از رودهٔ بزرگ جدا می‌کند و هر مایعی را که به علت عفونت تجمع کرده است تخلیه می‌کند.

برخی از جراحان این عمل جراحی را با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ انجام می‌دهند. لاپاراسکوپ، دوربین کوچکی در انتهای یک پروب است که به پزشک اجازه می‌دهد بدون ایجاد یک برش بزرگ، ببیند که در داخل شکم چه کاری انجام می‌دهد.

پس از آن، پزشک به کودک آنتی بیوتیک‌هایی برای جلوگیری از عفونی شدن محل برش می‌دهد. کودک احتمالاً به مدت یک تا سه روز پس از عمل جراحی در بیمارستان بستری خواهد ماند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط