شالازیون در کودکان

شالازیون در کودکان

عارضهٔ شالازیون یک برآمدگی است که در لبهٔ پلک ظاهر می‌شود و اغلب با عارضهٔ گل‌مژه اشتباه گرفته می‌شود. این عارضه در کودکان نیز رخ می‌دهد که در این مطلب می‌توانید با این عارضه و درمان و پیشگیری از آن به شکل کامل آشنا شوید.

شالازیون چیست؟

شالازیون یک توده یا کیست در لبهٔ پلک است. هنگامی که یک غدهٔ کوچک تولیدکنندهٔ چربی در پلک به نام غدد میبومین مسدود می‌شود، چربی در بافت تجمع می‌کند و موجب التهاب می‌شود.

شالازیون می‌تواند در ابتدا به کوچکی یک دانهٔ خاک‌شیر باشد و در طول چند روز یا چند هفته به اندازهٔ یک نخود رشد کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که چشم کودکتان کمی اشک‌ریزی دارد. در ضمن این عارضه مسری نیست.

شالازیون چه فرقی با گل‌مژه دارد؟

شالازیون اغلب با گل‌مژه در کودک اشتباه گرفته می‌شود. گل‌مژه‌ به سطح پوست نزدیک‌تر است و اغلب ترشح، قرمزی و ورم دارد. همچنین گل‌مژه توسط یک عفونت پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند دردناک باشد. اما شالازیون حساس به لمس یا دردناک نیست، مگر اینکه عفونی شود ولی می‌تواند بیشتر از یک گل‌مژه باقی بماند و بهبود آن زمان بیشتری ببرد.

آیا شالازیون می‌تواند به بینایی کودک آسیب برساند؟

یک شالازیون کوچک تأثیری روی دید چشم کودکتان نخواهد داشت، اما شالازیون بزرگ می‌تواند روی کرهٔ چشمش فشار بیاورد و باعث تاری دید شود. اگر این اولین باری است که چشم فرزندتان شالازیون زده، حتماً به پزشک اطفال کودکتان اطلع بدهید، چون پزشک ممکن است بخواهد برای تأیید تشخیص قطعی شالازیون یا ارجاع به یک چشم‌پزشک برای رد احتمال عفونت جدی‌تر چشم، فرزندتان را معاینه کند.

شالازیون چگونه درمان می‌شود؟

شالازیون معمولاً طی چند هفته تا چند ماه خودبه‌خود از بین می‌رود. با انجام درمان، ممکن است توده سریع‌تر ناپدید شود. اگر شالازیون هنوز در مراحل اولیه باشد، برخی پزشکان توصیه می‌کنند که روی آن کمپرس گرم بگذارید. اعمال کمپرس‌ با نرم کردن روغن‌های سفت‌شده‌ای که باعث انسداد مجرا شده‌اند، به تخلیهٔ توده کمک می‌کنند. روش اعمال کمپرس به این شکل است:

  • قبل از لمس ناحیهٔ آسیب‌دیده، دست‌های خود را کاملاً بشویید تا نوع جدیدی از باکتری‌ها را وارد آن نکنید و باعث عفونت یک ثانویه نشوید.
  • دست‌های کودکتان را نیز بشویید، زیرا او هم احتمالاً چشم‌هایش را می‌مالد.
  • کودک را به هر شکلی که برایش راحت‌تر است در دامنتان نگه دارید.
  • از یک لیف یا حولهٔ مرطوب تمیز با آب خیلی گرم ولی نه داغ به عنوان کمپرس استفاده کنید. برای گرم نگه داشتن لیف باید مرتب آن را مرطوب کنید.
  • تا زمانی که توده از بین می‌رود این کمپرس گرم را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، حداقل چهار بار در روز، به ناحیه اعمال کنید.
  • بسته به سن فرزندتان می‌توانید با گوش دادن به موسیقی یا حرف زدن با او به گذشت زمان در طول اعمال کمپرس کمک کنید.
  • پس از اعمال کمپرس می‌توانید برای کمک به باز شدن مجرای مسدود، ماساژ ملایم ناحیهٔ دور کیست را امتحان کنید ولی هرگز سعی نکنید که برای تخلیهٔ شالازیون، آن را بترکانید.
  • اگر احتمال دارد که فرزندتان یک عفونت ثانویه داشته باشد، ممکن است پزشک قطرهٔ چشم یا پماد آنتی‌بیوتیکی را به شما بدهد که روی لبهٔ پلک کودک بمالید.

اگر شالازیون از بین نرود چه کار باید کرد؟

اگر شالازیون فرزندتان به اعمال کمپرس پاسخ ندهد، پزشک اطفال احتمالاً کودکتان را برای درمان بیشتر به چشم‌پزشک ارجاع خواهد داد. چشم‌پزشک ممکن است تصميم بگيرد که به شالازیون استروئيد تزريق کند. این کار بايد التهاب را متوقف کند و باعث شود توده طی يک يا دو هفته از بین برود. ممکن است یک تزریق دوم از استروئید هم لازم باشد.

اگر تزریق‌ها مؤثر نباشد، می‌توان توده را به وسیلهٔ جراحی برداشت. با این وجود، اگر کودک به اندازه‌ای بزرگ نشده باشد که در طول پروسهٔ جراحی در عین بیداری بی‌حرکت بماند یعنی حداقل به سن مدرسه نرسیده باشد، این جراحی باید با استفاده از بیهوشی عمومی انجام شود.

به همین دلیل، مگر اینکه شالازیون بسیار بزرگ و با ظاهری آزاردهنده باشد یا روی دید کودک تأثیر بگذارد، وگرنه چشم‌پزشک‌ها معمولاً توصیه می‌کنند تا زمانی که کودک بزرگ‌تر شود و قادر به بی‌حرکت ماندن باشد منتظر بمانید. در آن صورت جراحی می‌تواند با استفاده از بیهوشی موضعی انجام شود.

آیا راهی برای جلوگیری از بروز شالازیون وجود دارد؟

در اغلب موارد، کودکی که یک بار شالازیون زده است، احتمال بیشتری برای ابتلا مجدد به آن دارد. برخی پزشکان می‌گویند هیچ راهی برای جلوگیری از بروز این کیست‌ها در افرادی که مستعد ابتلا به آنها هستند وجود ندارد. کودکان مبتلا به بلفاریت مزمن نیز احتمال بیشتری برای بروز شالازیون دارند.

با این وجود، برخی پزشکان یک برنامهٔ روزانه شستن پلک را توصیه می‌کنند تا باکتری‌ها و سلول‌های مردهٔ پوست پاک شوند و در نتیجه منافذ باز بمانند. اگر پزشک فرزندتان شست‌وشوی پلک را توصیه کرد، دستورالعمل‌های دقیقی در مورد چگونگی انجام این کار و استفاده از شامپوی بچه یا یک پاک‌کننده‌ٔ مخصوص پلک به شما خواهد داد و لازم است آنها را رعایت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید