راهنمای کامل ایمن‌سازی اتاق کودک: چطور اتاق کودکتان را ایمن کنید

راهنمای کامل ایمن‌سازی اتاق کودک: چطور اتاق کودکتان را ایمن کنید

وقتی در مورد نصب کاغذ دیواری یا نقاشی کردن اتاق کودکتان به رنگ آبی یا صورتی خیال‌پردازی می‌کنید، باید در مورد ایمنی او نیز فکر کنید و خیلی بهتر است اگر ایمن‌سازی اتاق کودکتان را از همان اوایل بارداری آغاز کنید. در این مطلب با نکات ایمنی برای ایمن‌سازی اتاق کودکتان آشنا شوید.

اصول ایمنی تخت کودک

شما هم شاید وسوسه شوید که یک تخت کودک را از یکی از دوستان یا اقوام خود قرض بگیرید، یا از تخت کودکی خودتان که هنوز در انباری مادرتان است استفاده کنید، اما مراقب باشید! بر اساس آمار موجود، هر سال تعدادی کودک در تختی که استانداردهای ایمنی فعلی را برآورده نمی‌کند یا وقتی آنها بین اجزای شکسته‌ٔ تخت گیر می‌افتند، خفه می‌شوند. نکات ایمنی زیر را برای تخت کودکتان در نظر بگیرید:

  • برای جلوگیری از لغزیدن بدن کودک از بین میله‌های گارد محافظ یا گیر افتادن در بین آنها اطمینان حاصل کنید که میله‌های تخت بیش از ۷ سانتی‌متر از هم فاصله ندارند، یعنی نباید بتوانید یک قوطی نوشابه را بین میله‌ها جا بدهید. همچنین نباید میله‌ای از گارد یا نرده‌های محافظ برداشته یا شکسته‌ شده باشد.
  • ارتفاع نرده‌های محافظ تخت باید ۶۰ سانتی‌متر از سطح تشک فاصله داشته باشد.
  • تشک تخت کودک باید کاملاً سایز تخت باشد، یعنی نباید بتوانید بیش از دو انگشت خود را بین تشک و کناره‌ٔ تخت جا بدهید.
  • تخت دارای دیواره‌ٔ جانبی متحرک یا کشویی نخرید. اگر کودک شما در تختی با دیواره‌ٔ جانبی متحرک می‌خوابد، توصیه می‌شود مطمئن شوید که مکانیزم بازکننده‌ٔ آن به درستی کار می‌کند.
  • چوب همه جای تخت باید صاف و بدون تراشه باشد و اگر تخت رنگ شده است، مطمئن شوید که رنگ آن نمی‌ریزد.
  • پیچ‌ و مهره‌ها، قطعات یدکی و چیزهایی شبیه اینها باید همراه و مخصوص تخت خریداری‌شده باشد. پس قطعات اصلی را با قطعات فروشگاهی متفاوت جایگزین نکنید.
  • از خریدن تختی که تخته‌ٔ بالا یا سرتخت آن یا پایین تخت و پایگی‌اش، برش‌های تزئینی دارد یا به هر صورتی ممکن است سر یا دست و پای کودک بتواند در آن گیر کند، پرهیز کنید.

برای اطلاعات بیشتر، حتماً مطلب راهنمای خرید تخت کودک را ببینید.

اصول ایمنی داخل و اطراف تخت کودک

کودک شما زمان زیادی را بدون نظارت در تخت خود می‌گذراند و وقتی اصلاً انتظارش را ندارید، راه‌هایی برای دست گرفتن به اشیای مجاور و بیرون آمدن از تخت یا سقوط کردن از روی گارد محافظ آن پیدا خواهد کرد. بنابراین، نکات زیر را برای رعایت اصول ایمنی داخل و اطراف تخت کودک به یاد داشته باشید:

  • بالای تختخواب چیزی را با نخی بلندتر از ۱۷ سانتی‌متر آویزان نکنید. وقتی کودک شما بتواند روی دست‌ها و زانوی خود بلند شود، باید آن آویزهای بامزه و هر اسباب‌بازی دیگری را که به داخل تخت آویزان است بردارید، زیرا می‌توانند خطر خفگی ایجاد کنند.
  • وقتی کودک توانست خودش را به حالت ایستاده بکشاند، تشک را روی پایین‌ترین حالت خود قرار دهید.
  • هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل قرار دادن تخت در اتاق فرزندتان، فقط چیدمان را در نظر نگیرید. با قرار دادن تخت دور از پنجره‌ها، مبلمان اتاق، بخاری‌ و هیتر، چراغ‌ها، تزیینات دیواری از جمله برچسب‌هایی که می‌تواند از روی دیوار به داخل تخت بیفتد، ریسمان‌ها و مبلمانی که کودکتان می‌تواند از آن بالا برود، یک منطقه‌ٔ ایمن در اطراف تخت ایجاد کنید.
  • کرکره‌های پنجره خطر ویژه‌ای ایجاد می‌کنند، زیرا گردن کودک شما می‌تواند در ریسمان‌هایی که کرکره‌ها را بالا می‌کشد یا از عرض کرکره‌ها عبور می‌کند، گیر بیفتد. اگر تخت باید در نزدیکی یک پنجره باشد یا ریسمان‌ها را کوتاه یا کلاً آنها را از دسترس کودک خارج کنید.
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نیز یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های والدین است، اما روش‌هایی برای کاهش ریسک آن وجود دارد. برای خوابیدن همیشه کودک را روی پشتش قرار دهید. سطحی که روی آن می‌خوابد باید سفت و صاف باشد. هرگز از بالش، ضربه‌گیر یا ملافه‌ و روتختی نرم و پف‌دار در تخت نوزاد استفاده نکنید و حیوانات عروسکی نرم را نیز از آن خارج کنید. سن استفاده از بالش برای کودک را بدانید.
  • کارشناسان طب اطفال توصیه می‌کنند که والدین به جای پتو از لباس خواب گرم و پادار استفاده کنند، تا هیچ چیزی در تخت رها نباشد. سن استفاده از پتو برای کودکان را بدانید.
  • وقتی قد کودکتان به ۸۹ سانتی‌متر رسید یا وقتی توانست از نرده‌های کناره‌ٔ تخت صعود یا سقوط کند، زمان آن است که به فکر تغییر تخت بیفتید. اگر فرزند شما برای تختخواب بچه‌های بزرگ‌تر کاملاً آماده نیست، می‌توانید این انتقال را با تخت کودک نوپا که کوچک‌تر است یا با قرار دادن تشک تخت کودک یا یک تشک معمولی روی زمین تسهیل کنید.
  • هنگامی که کودکتان به یک تخت بزرگ انتقال یافت، برای جلوگیری از افتادن، یک گارد محافظ دور آن نصب کنید. به یاد داشته باشید که او عادت داشت در یک فضای محصور بخوابد. برای احتمال بیرون غلتیدن او از تخت، چند بالش یا چیز نرم دیگری را کنار تخت روی زمین قرار دهید.

لباس خواب کودک نیز مهم است. هنگامی که کودکتان از ۹ ماه بزرگ‌تر است، لباس خواب او باید کاملاً سایز و چسب تن باشد. تی‌شرت و سایر لباس خواب‌های شل و گشاد راحت‌تر آتش می‌گیرند و می‌توانند کودک شما را بسوزانند. لباس خواب سایز مناسبی که گشاد نیست، کمتر احتمال آتش گرفتن دارد و با همان سرعت لباس‌های دیگر نمی‌سوزد، زیرا هوای کمتری بین لباس و پوست کودک وجود دارد.

در مورد خرید لباس نوزاد بیشتر بدانید.

اصول ایمنی میز تعویض پوشک

هرگز کودک خود را بدون نظارت روی میز تعویض پوشک رها نکنید و همیشه از کمربند ایمنی آن برای نگه داشتن کودک استفاده کنید. محصولات دیگر مانند لوسیون کودک، روغن بدن کودک و دستمال مرطوب تعویض پوشک را در دسترس خود اما کاملاً دور از دسترس کودکتان قرار دهید و همیشه وقتی کودک روی میز تعویض پوشک است، یک دست خود را روی او نگه دارید. حتی با این حال هم، بهتر است کنار میز تعویض یک فرش نرم بیندازید تا در صورت سقوط، ضربه‌گیری وجود داشته باشد. برای امنیت بیشتر، میز را به دیوار تکیه بدهید.

در مورد نکات مهم مربوط به عوض کردن پوشک نوزاد بیشتر بدانید.

ایمنی جعبه یا سبد اسباب‌بازی‌ها

اگر شما هم می‌‌خواهید برای نگهداری از اسباب‌بازی‌های کودکتان یک جعبه‌ٔ اسباب‌بازی بخرید، باید برخی نکات را بدانید. در حال حاضر بسیاری از جعبه‌های اسباب‌بازی لولای آرام‌بند روی درب خود دارند تا مانع از کوبیدن در آنها روی دست کودک شوند. اگر از جعبه‌ای با لولای معمولی استفاده می‌کنید، سعی کنید لولای آن را با لولای آرام‌بند جایگزین کنید یا درش را به طور کامل بردارید.

همچنین جعبه‌ٔ اسباب‌بازی‌ها باید دارای سوراخ هوا یا دهانه‌های دیگری برای تهویه باشد برای این احتمال که اگر کودک داخل آن بیفتد یا اگر یک کودک دیگر درب آن روی را کودکی که داخل آن است ببندد بتواند نفس بکشد و اگر جعبه‌ای که انتخاب کرده‌اید، این ویژگی‌ها را ندارد، استفاده از یک سبد پلاستیکی بزرگ کم‌خطرتر است.

ایمنی کمد و قفسهٔ کتاب اتاق کودک

مانند بقیه‌ٔ اتاق‌ها و خانه، وسایل بلند مانند کمد و قفسه‌ٔ کتاب اتاق کودک را با چفت و بست به دیوارها متصل کنید تا مانع از افتادن آنها روی کودک شوید و به یاد داشته باشید که وقتی کارتان با دراورها و کشوها تمام شد، آنها را ببندید تا از خوردن سر کودک به آنها یا بسته شدن آنها روی دست کودک جلوگیری کنید.

در مورد کتاب و کتابخوانی برای کودکان کامل و دقیق بدانید.

ایمنی حسگر دود و پریز در اتاق کودک

روی تمام پریزهای برق خالی از دوشاخه، محافظ پریز پلاستیکی قرار دهید. همچنین اگر اتاق کودکتان در حال حاضر حسگر دود ندارد، بهتر است یکی نصب کنید. بسیاری از والدین یک حسگر مونوکسیدکربن را نیز در مکانی از خانه، شاید کنار در اتاق کودک از بیرون، نصب می‌کنند و حداقل با یک بار در سال باتری‌های هر دو حسگر را تعویض کنید.

در مورد خطر برق‌گرفتگی در کودکان کامل بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط