چطور برای کودکتان کتاب بخرید

چطور برای کودکتان کتاب بخرید

وقتی فرزند شما به خوانندۀ تقریباً مسلطی تبدیل می‌شود، دنیای کاملاً جدید و اغلب گیج‌کننده‌ای از کتاب‌ها را کشف خواهد کرد. اما چگونه کتاب‌های مناسب را برای بچه‌ها انتخاب می‌کنید؟ در این مطلب با پنج پیشنهاد از متخصصان کتابخوانی، معلمان و والدین باتجربه در زمینهٔ انتخاب کتاب برای کودکان آشنا شوید.

روی سطح مهارت خواندن کودک تمرکز کنید

خوانندگان مبتدی

بچه‌های شش ساله که تازه شروع به خواندن کرده‌اند از همان کتاب‌هایی که در پنج سال گذشته با هم خوانده‌اید لذت خواهند برد، یعنی کتاب شعرهای کودکانه، کتاب‌های شمارش اعداد وکتاب‌های آموزش الفبا. اساساً هر چیزی با جملات کوتاه و قافیه‌دار و ساختار قابل پیش‌بینی با کلمات‌ تکرارشونده که به راحتی قابل حفظ است، مانند «یک ماهی، دو ماهی، قرمز ماهی، آبی ماهی» برای آنها جذاب است. همچنین کتاب‌های اریک کارل و شل سیلورستاین همگی انتخاب‌های خوبی هستند.

خوانندگان سطح متوسط

خوانندگان سطح متوسط گسترش پیرنگ داستان را درک می‌کنند. آنها می‌توانند یک داستان را پیش‌بینی و احساسات خود را در مورد شخصیت‌ها بیان کنند. همچنین آنها برای کمک به توضیح آنچه در حال رخ دادن است لزوماً نیازی به تصویر ندارند. کتاب‌های شارلوت زولوتو، سری کتاب‌های «جورج کنجکاو» نوشته اچ.آ.ری و «برای جوجه اردک‌ها راه باز کنید» نوشتهٔ رابرت مک‌کلوسکی چند نمونۀ محبوب برای خوانندگان سطح متوسط هستند.

خوانندگان سطح پیشرفته

خوانندگان سطح پیشرفته آماده‌اند تا از کتاب‌های داستانی ساده عبور کنند. به کتابخانه و کتاب‌فروشی‌ها بروید و کتاب‌ها را بر اساس موضوع نگاه کنید. اکنون زمانی خوب برای کودک شماست تا از کتاب‌ها برای کسب اطلاعات دربارۀ هر چیزی که برایش جذاب است، مثل اسب‌ها، فضا، اسکیت روی یخ، دایناسورها و غیره استفاده کند.

به دنبال کتاب‌های برنده باشید

می‌توانید فهرست برندگان سالانۀ جایزه‌های کتاب کودک را به صورت آنلاین پیدا کنید. فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها و نویسنده‌ها را نگاه کنید و از کتابدارها، معلم‌ها و والدین کتابخوان دیگر نیز پرس‌وجو کنید.

یادتان باشد خیلی خیلی بهتر است اگر این کارها را با کمک خود کودکان انجام دهید تا در مسیر یافتن کتاب‌های خوب با شما همراه بایند و این روند جست‌وجو و یافتن را یاد بگیرند.

کتاب‌های محبوب دوران کودکی‌تان را بخرید

کتاب‌های کلاسیک هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند. در کتابخانه یا کتاب‌فروشی بگردید و کتاب‌هایی را که در کودکی دوست داشتید، پیدا کنید. حتی می‌توانید از والدینتان بپرسید که آیا هنوز کتاب‌های قدیمی‌تان را نگه داشته‌اند یا نه.

«وینی خرسه»، «جوجه اردک زشت»، هنوز هم انتخاب‌هایی عالی برای خوانندگان مبتدی هستند. برای بچه‌های بزرگ‌تر نیز سری کتاب‌های قدیمی «قورباغه و وزغ» اثر آرنولد لوبل و سری کتاب‌های «جورج و مارتا» نوشته جیمز مارشال مناسب خواهند بود.

خوانندگان پیشرفته‌تر هم احتمالاً از مجموعه‌های «رامونا کویمبی»، «حسنی و خانم حنا»، «شهر قصه» و «شاپرک خانوم» لذت خواهند برد.

کتاب‌هایی مطابق با علایق کودک پیدا کنید

زیاد نگران سطح دشواری کتاب‌ها یا کلاسیک بودن آنها نباشید. اگر فرزندتان عاشق سفینه‌های فضایی است، کتاب‌هایی دربارهٔ سفینه‌های فضایی تهیه کنید. اگر فرزندتان شخصیت انیمیشنی خاصی را دوست دارد، کتاب‌های مربوط به او را پیدا کنید. هدف این است که عشق به خواندن ایجاد شود، نه عشق به خواندن نوع خاصی از کتاب.

فرزندتان را با خود به کتابخانه یا کتاب‌فروشی ببرید و او را به یک گروه سنی یا یک موضوع خاص محدود نکنید. وقتی موضوع خواندن در میان است، هر چیزی در محدودۀ عاقلانه مناسب است.

مطالعه را مفرح کنید

خوانندگان اولیه نیاز به تصاویر جذاب و درخشانی دارند که با متن مطابقت داشته باشد و به بیان داستان کمک کند. به دنبال کتاب‌هایی بگردید که شامل تصاویری هستند که مستقیماً با کلمات مرتبطند، مانند تصویری از یک خورشید زرد در صفحه‌ای حاوی کلمات «خورشید زرد».

خوانندگان در حال رشد در حال یادگیری استغاده از کتاب‌ها برای کسب اطلاعات هستند. یک کتاب آشپزی برای بچه‌ها یا کتاب‌های فعالیتی ساده، مانند کتابی دربارۀ نحوۀ ساخت هواپیماهای کاغذی یا کشیدن ماشین‌ها را امتحان کنید. دستورالعمل‌ها را با هم بخوانید و سپس روی آن فعالیت کار کنید.

خوانندگان مستقل از خواندن دستورالعمل‌های یک پروژهٔ صنایع دستی، جزئیات نحوۀ کار ماشین‌ها یا حقایقی دربارۀ شهری که قصد بازدید از آن را دارید، لذت خواهند برد.

از متخصص‌ها سؤال کنید

کتابدارها و معلم‌های کودکان منابع خوبی برای یافتن کتاب‌هایی مناسب یک سن خاص یا یک کودک خاص هستند. پس از سؤال پرسیدن نترسید.

بیشتر کتابدارها عاشق صحبت کردن در مورد کتاب و توصیه کردن کتاب‌ها هستند. کتابخانه‌های عمومی نیز احتمالاً فهرستی از عناوین کتاب‌های جدید و جالب دارد. همچنین ممکن است مدرسۀ فرزند شما فهرستی از کتاب‌های توصیه‌شده برای سطح خواندن فرزندتان داشته باشد، یا با یک فرد کتابخوان مشورت کنید تا در مورد کتاب‌هایی که فرزندتان احتمالاً دوست خواهد داشت بیشتر بدانید.

در مورد تربیت کودک کتابخوان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط