بهترین کتاب‌ها برای کودک دو تا چهار ساله: چه کتابی برای کودکتان بخرید؟

بهترین کتاب‌ها برای کودک دو تا چهار ساله: چه کتابی برای کودکتان بخرید؟

بخش کودکان موجود در کتابخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند سرسام‌آور باشد، به ویژه وقتی فرزند شما تازه شروع به ابراز علاقه به کتاب‌ها کرده است و خودش هنوز قادر به خواندن نیست و اصطلاحاً در مرحلهٔ پیش از خواندن قرار دارد. اما مرحلهٔ پیش از خواندن چیست و چطور بفهمیم کدام کتاب‌ها در مرحله‌ٔ پیش‌ از خواندن یا آمادگی خواندن برای کودکتان بهتر است؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها و این که چه نوع کتاب‌هایی می‌تواند عشق فرزندتان به کتاب‌‌ها را تقویت کند آشنا شوید.

نکاتی برای انتخاب کتاب کودک در مرحلهٔ آمادگی خواندن

مرحله‌ٔ پیش‌ از خواندن یا آمادگی برای خواندن (Pre-reading)، مرحلهٔ کسب آمادگی و یادگیری مهارت‌های پیش‌نیاز خواندن است که می‌تواند از تولد تا شش سالگی به طول انجامد. شعرهای کودکانه، تصاویر متحرک و داستان‌های جذاب برای کودکان در این مرحله می‌تواند به رشد مهارت خواندن او کمک کند.

از متخصصان، معلمان و والدین باتجربه در مورد عواملی که به آنها کمک کرده است تا بچه‌های کتابخوان‌ خود را تشویق کنند پرس‌وجو شده و چند نکتهٔ کلی برای راهنمایی در انتخاب کتاب‌های مناسب کودکان طی این ردهٔ سنی در زیر آمده است تا بدانید چگونه بهترین کتاب‌ها را برای مرحله‌ٔ پیش‌ از خواندن کودکتان انتخاب کنید و چگونه تصمیم بگیرید کدام کتاب‌ها برای بچه‌ای در مرحله‌ٔ پیش‌ از خواندن بهتر است.

کتاب‌های شعر و کتاب‌های مبتنی بر الگوی کلمات را بخوانید

کودکان خردسال دو تا چهار ساله عاشق شنیدن کتاب‌هایی با محتوای قافیه‌دار و کتاب‌های مبتنی بر الگوی کلمات هستند. کتاب‌های مبتنی بر الگوی کلمات حاوی الگوهایی قابل پیش‌بینی از کلمات، مثل تکرار عبارات و کلمات، قافیه، ترجیع‌بند، یا عبارات آشنا هستند، مخصوصاً کتاب‌هایی که به راحتی قابل حفظ کردن است. آنها وقتی می‌دانند یک جمله چگونه به پایان می‌رسد عاشق همخوانی آن هستند، مثل این جمله: «یه ماهی، دو ماهی، ماهی آبی، ماهی کاهی!»

به دنبال کتاب‌هایی با جملات کوتاه و قافیه‌دار و ساختار ساده و قابل پیش‌بینی مثل کتاب شعرهای کودکانه، کتاب‌های آموزش شمارش، کتاب‌های الفبا و کتاب‌های شعر باشید. کتاب­‌هایی از نویسندگانی مثل اریک کارل و شل سیلوراستاین گزینه­‌های خوبی هستند.

کتاب‌های محبوب دوران کودکی خود را بخرید

کتاب‌های محبوب دوران کودکی خود را برای فرزندتان تهیه کنید. در کتابخانه یا کتاب‌فروشی بگردید و کتاب‌هایی را که خودتان در کودکی و هنگام شروع خواندن دوست داشتید پیدا کنید. کمی هم پرس‌وجو کنید ببینید آیا والدین شما هنوز اولین کتاب‌های شما را دارند یا نه. کتاب‌های کلاسیک هیچ‌وقت از دور خارج نمی‌شوند. پس شنگول و منگول و حبهٔ انگور، حسنی و خانم حنا، جوجه اردک زشت را دوباره تهیه کنید.

کتاب‌هایی با تصاویر رنگارنگ انتخاب کنید

در مرحله‌ٔ پیش از خواندن، کلمات جذابیت اصلی کتاب‌ها نیستند، پس کتاب‌هایی با رنگ‌های زنده و تصاویر زیبا انتخاب و در مورد آنها با کودکتان صحبت کنید.

وقتی داستان را برای فرزندتان می‌خوانید، گهگاهی دست نگه دارید تا درباره‌ٔ تصویر و نحوه‌ٔ ارتباط آن با داستان بحث کنید. این کار کودک شما را برای مرحله‌ٔ اولیهٔ خواندن آماده می‌کند، یعنی وقتی که او از تصاویر برای سرنخ گرفتن دربارهٔ محتوای هر صفحه استفاده می‌کند.

کتاب‌هایی متناسب با علایق کودک انتخاب کنید

کتاب‌هایی درباره‌ٔ موضوعات مورد علاقه‌‌اش انتخاب کنید. ماشین‌ها، کامیون، حیوانات، باغ‌وحش و حتی شخصیت‌های کارتونی. هدف ایجاد عشق به مطالعه است، نه عشق به خواندن نوع خاصی از کتاب.

فرزندتان را همراه خود به کتابخانه یا کتاب‌فروشی ببرید. او را به کتاب‌های یک گروه سنی یا یک موضوع خاص محدود نکنید. برای خواندن، هر چیز معقولی خوب است.

به دنبال کتاب‌هایی با ویژگی‌های بیشتری باشید

کودکان در مرحله‌ٔ پیش از خواندن به سمت کتاب‌هایی که ویژگی‌ای غیر از کتاب های کاغذی معمولی دارند هم جلب می‌شوند. به کودک نشان دهید که خواندن هر چیزی که او را ترغیب به ورق زدن کند چقدر سرگرم‌کننده است. کتاب‌های حمام، کتاب‌های با تصاویر برجسته یا پاپ آپ؛ برای مثال به شکل زیر، کتاب‌های صدادار و موزیکال انتخاب‌های خوبی هستند.

کتاب پاپ آپ

مشاورهٔ تخصصی بگیرید

کتاب‌داران کتابخانه‌ها و مربیان مهدکودک و پیش‌دبستانی از روی تجربه می‌دانند که کودکان در این سن چه نوع کتاب‌های را دوست دارند، پس برای خرید کتاب با آنها نیز مشورت کنید.

در مورد خرید کتاب برای کودکان بزرگ‌تر از چهار سال بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط