رشد حرکتی کودک: بالا رفتن و حفظ تعادل

رشد حرکتی کودک: بالا رفتن و حفظ تعادل

بچه‌ها تمایلی ذاتی به بالا رفتن از هر چیزی دارند که ممکن است والدین را کمی غافلگیر و گیج کند. اما بالا رفتن و حفظ تعادل یکی از مهارت‌های رشد حرکتی کودکان، به ویژه کودکان نوپاست. در این مطلب با مهارت بالا رفتن از چیزها و حفظ تعادل در کودکان آشنا شوید.

بالا رفتن و حفظ تعادل در کودک

یکی از کارهایی که کودکان نوپا دوست دارند انجام دهند این است که مهارت جدید خود، یعنی راه رفتن را بسنجند و ببینند با آن تا کجا می‌توانند پیش بروند. حفظ تعادل روی یک تخته‌ٔ چوبی یا راه رفتن روی لبه‌ٔ دیوار باغچه برای کودکان هیجان‌انگیز است، همان‌طور که بالا رفتن از هر چیزی که باعث شود آنها کمی قد بلندتر از حالت معمولشان به نظر برسند برایشان هیجان دارد.

به عنوان مثال، شما ممکن است ناگهان ببینید که کودک یک ساله‌تان برای رسیدن به پیشخوان آشپزخانه، از دستگیره‌های کشوها برای بالا رفتن استفاده کند یا ممکن است سرتان را برگردانید و ببینید که فرزندتان در حال خوردن خوراکی‌ها، روی میز نشسته است!

اما چیزی که در مورد این خاطره‌های شیرین در رابطه با حفظ تعادل و بالا رفتن بچه‌ها مهم است، شاید این باشد که از بروز اتفاقات ناخوشایندی که منجر به آسیب دیدن بچه‌ها می‌شود تا جای ممکن پیشگیری کنید. اما چطور به بچه‌ها برای تمرین مهارت بالا رفتن و حفظ تعادل کمک کنید؟

راهکارهای والدین برای تمرین مهارت بالا رفتن و حفظ تعادل در کودک

وسایل پارک که ترکیبی از پله، نردبان، سرسره و تخته‌های حفظ تعادل و شن نرم یا تشک‌های پلاستیکی برای سقوط احتمالی است، سازه‌‌های مناسبی برای تمرین کودکان نوپا روی این مهارت‌هاست. اما شما می‌توانید مجذوبیت فرزندتان نسبت به بالا رفتن را در خانه نیز تشویق کنید که برخی از این راهنمایی‌ها به شکل زیر است:

  • شما می‌توانید چند بالش بزرگ را در وسط اتاق روی هم بچینید. از کودک نوپای خود بخواهید تا وقتی از آنها بالا رفت و «قهرمان کوهستان» شد، به شما بگوید تا با هم این پیروزی را فریاد بزنید، یا در حین رفتن از روی زمین به بالای کوه، شعرهای کودکانه‌ای درباره‌ٔ «بالا» و «پایین» به او یاد بدهید. مثلاً، این آهنگ قدیمی «زیر کنبد کبود» را یادتان هست: «پایین اومدیم آب بود، رفتیم بالا آسمون!»
  • یک سرسره‌ٔ کم‌ارتفاع با چند پله هم نوعی دستگاه ورزشی پله‌پیمایی در سایز کودکان نوپاست که می‌توانید آن را برای کودک بخرید.
  • اگر فرزند شما کمی فعال‌تر و مشتاق است، کلاس‌های حرکات آکروباتیک کودکان نوپا می‌تواند برایش هیجان‌انگیز باشد.
  • قرار دادن چند پتوی نرم روی زمین اتاق نشیمن و آوردن چند کارتن مقوایی بزرگ، همان مقدار چالش و سرگرمی را برای کودک فراهم می‌کند. آنها را کنار هم بچینید و وانمود کنید این «تخته‌ای روی یک رودخانهٔ شاد و خروشان» است، یا آنها را پراکنده کنید تا نقش پله‌های سنگی در یک ساحل یا صحرای شنی را بازی کنند.
  • اگر هوا، هوای بیرون رفتن است و او هم علاقه‌مند است، بگذارید از لبه‌ٔ یک پیاده‌رو با ارتفاع کم به عنوان تخته‌ٔ تعادل استفاده کند و برای مراقبت دستتان را هم به او بدهید و بگویید تا او به شما کمک کند.

به‌طورکلی، موقعیت‌هایی بی‌خطری پیدا کنید یا بسازید که در آنها کودکتان بتواند مهارت‌های خود را تمرین کند، ضمن اینکه او را از موقعیت‌هایی که در سطح توان او نیست، مثل شیب تند پله‌هایی بیرون از خانه دور نگه دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید