امکان تأخیر در عشق و دلبستگی بین والدین و کودک شیرخوار

امکان تأخیر در عشق و دلبستگی بین والدین و کودک شیرخوار

برخی از والدین ممکن است بلافاصله پس از تولد و فوراً عاشق کودکشان نشوند. این اتفاق اغلب به دلیل آن است که شاید فرایند زایمان برای مادران یا حتی پدرها آن چیزی نبوده که انتظارش را داشته‌اند یا حتی امکان دارد انتظار شما از دیدن کودکتان چیز دیگری بوده است که گاهی والدین دچار چنین تفکری خواهند شد. در این مطلب می‌توانید با برخی از موارد و دلایل دلبسته نشدن سریع به نوزادتان و برخی از راهکارهای موجود در این زمینه آشنا شوید.

اضطراب و خستگی

اضطراب، سرخوردگی‌های مختلف، افسردگی زایمان یا خستگی شدید می‌تواند برای خشکاندن قوی‌ترین هورمون‌های عشق هم کافی باشد، اما معمولاً این موارد تنها به طور موقت به وجود می‌آید و با پیگیری به‌موقع و درست برطرف خواهد شد. همچنین بیشتر والدین در چند ماه اول بعد از تولد است که به کودکشان دلبسته می‌شوند.

عشق به مرور زمان به وجود می‌آید؛ هم برای شما و هم برای کودکتان. اگر در طول اولین ساعت‌ بیدار شدن کودکتان کنارش باشید، ‌ممکن است به صورت شما نگاه کند و آن را به خاطر بسپارد. همچنین اولین لبخندهای کودک در هفته‌های بعدی به دلبسته شدن شما به یکدیگر کمک می‌کند. پژوهشی نیز نشان داد وقتی مادران به عکس‌های خندان کودک خود نگاه می‌کنند، ‌مغز آنها در نواحی مربوط به هورمون مرتبط با لذت یعنی دوپامین واکنش نشان می‌دهد، پس شاید بهتر است با صبر و حوصله منتظر اولین لبخندهای کودکتان بمانید. همچنین استراحت و خوب خوابیدن را نیز فراموش نکنید و برایش به شکلی جدی برنامه داشته باشید.

وجود مشکلی هنگام تولد نوزاد

برخی از مادرها یا پدرها ‌این فرصت را پیدا نمی‌کنند که بلافاصله بعد از تولد با نوزاد خود پیوند عاطفی ایجاد کنند، زیرا برخی از کودکان با مشکلاتی به دنیا می‌آیند که پزشکان تشخیص می‌دهند لازم است که کودک خیلی سریع به بخش NICU بیمارستان منتقل شود و پرستاران نیز فوراً او را با خود می‌برند. همچنین ممکن است تولد برخی از کودکان زودتر از زمان تعیین‌شده برای به دنیا آمدنشان باشد که باز هم نیاز به مراقبت‌های ویژه است.

اگر نوزادتان زودرس به دنیا آمد یا به هر دلیلی باید چند روز یا چند هفته را در یک انکوباتور در NICU باشد، به محض اینکه توانستید سعی کنید ‌هم به خاطر خودتان و هم به خاطر نوزاد تا جای ممکن زمانی را کنار او بگذارید و مدام این زمان را بیشتر کنید. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که تماس پوست با پوست نوزاد زودرس با یکی از والدین که اغلب مراقبت کانگورویی نامیده می‌شود یکی از بهترین درمان‌ها برای نوزادان زودرس است.

لمس و تماس پدر کودک نیز می‌تواند به اندازهٔ تماس مادر برای نوزاد آرامش‌بخش باشد. پژوهشی که روی نوزادان زودرس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد نشان داد که توجه پدر می‌تواند مزایای چشمگیر و پایداری داشته باشد. به عنوان مثال نوزادانی که پدرشان مرتب به ملاقات آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان می‌رفتند وزن بیشتری اضافه می‌کردند. آنها همچنین ۱۸ ماه بعد رشد عاطفی بهتری نشان دادند که ناشی از ادامهٔ توجه بعد از رفتن به خانه بوده است.

زایمان سزارین با بیهوشی کامل

اگر شما سزارین با بیهوشی کامل خواهید داشت و نمی‌توانید کودکتان را فوراً بعد از زایمان در آغوش بگیرید، ‌بهتر است از همسرتان بخواهید این کار را به جای شما انجام دهد. پژوهشی که روی نوزادان به دنیاآمده با سزارین انجام شد نشان داد که تماس پوست با پوست با پدر نیز گریه کردن کودک را کاهش می‌دهد و نوزادان را تشویق می‌کند تا آرام بگیرند و اولین خوابشان در دنیای خارج از رحم مادر را شروع کنند.

ناتوانی در شیردهی

برخی از مادران به دلایل مختلف مثل یک بیماری خاص یا موارد دیگری نمی‌توانند بلافاصله به نوزادشان شیر بدهند یا حتی او را بغل کنند و بعد از آن هم ممکن است در برقراری ارتباط با کودک گریانی که در آغوششان هست مشکل داشته باشند.

اگر پس از زایمان نتوانستید فوراً کودکتان را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید هرگز ناامید نشوید، زیرا این طور نیست که برای ایجاد پیوند عاطفی با کودک تنها یک فرصت جادویی در آغاز تولدش وجود داشته باشد. بسیاری از پدر و مادرخوانده‌ها، والدین نوزادان زودرس، ‌مادرانی که عارضه‌های زایمانی داشته‌اند و مادرانی که نمی‌توانند فوراً پس از تولد کودکشان زمان زیادی را کنار او باشند نیز به طور حتم هنوز فرصت زیادی برای عاشق شدن دارند. همچنین بهتر است بدانید از هفت یا هشت ماهگی است که کودکتان دلبستگی عاطفی عمیقی به شما و دیگر افراد مهم زندگی‌اش پیدا می‌کند، پس شما هنوز هم فرصت زیادی دارید.

گریه کردن بی‌وقفهٔ کودک

برخی از افراد، به ویژه پدرها ممکن است فکر کنند بچه به دنیا می‌آید و عاشقش می‌شویم، به همین راحتی! اما بعد از تولد کودک ناگهان حس می‌کنند که شاید هنوز آمادهٔ پدر و مادر شدن نبوده‌اند اما نگران نباشید، این حسی است که شاید خیلی از والدین آن را تجربه کنند و در واقع تردید یک حس قوی و همیشگی در انسان است.

به زودی شما می‌فهمید که چگونه با انجام به‌موقع نیازها و کارهای کودکتان از گریه‌هایش بکاهید، چون کودک شما نیز عمیقاً دلبستهٔ افرادی می‌شود که وقتی گریه می‌کند بغلش می‌کنند و وقتی گرسنه‌اش است به او شیر می‌دهند. به زودی می‌بینید وقتی از اتاق بیرون می‌روید، دلش برای شما تنگ می‌شود و وقتی برمی‌گردید خوشحال خواهد شد. این احساس عشق، یکی از قوی‌ترین عواطفی است که کودکتان می‌شناسند و پس از آن شما نیز اطمینان بیشتری به خود پیدا می‌کنید و جشن عشق شما آغاز خواهد شد.

یک نکتهٔ مهم دیگر اینکه، یادتان باشد غیرممکن است که یک نوزاد را بتوان با عشق، توجه و محبت لوس کرد. وقتی کودکتان را تسکین می‌دهید،‌ شما در حال ایجاد زیربنایی از اعتماد و محبت هستید که تا پایان عمر دوام خواهد آورد، پس بهتر است به هر شکلی که می‌توانید از محبت کردن به فرزندتان دریغ نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط