افسردگی در کودکان و نوجوانان: چطور بفهمید فرزندتان افسردگی دارد؟

افسردگی در کودکان و نوجوانان: چطور بفهمید فرزندتان افسردگی دارد؟

بسیاری از بچه‌ها گاهی غمگین یا دلسرد هستند. غم و اندوه گهگاهی بخشی طبیعی از بزرگ شدن است. با این حال، اگر بچه‌ها غمگین یا تحریک‌پذیر هستند یا دیگر از چیزی لذت نمی‌برند و هر روز و هر روز همین‌طور هستند، ممکن است نشانه‌ای از ابتلای آنها به اختلال افسردگی عمده یا افسردگی ماژور باشد که معمولاً تحت عنوان افسردگی شناخته می‌شود. برخی فکر می‌کنند فقط بزرگسالان افسرده می‌شوند. در حقیقت، بچه‌ها و نوجوانان می‌توانند افسردگی را تجربه کنند و مطالعات نشان می‌دهد که این مشکل در حال افزایش است. هر ساله از هر هفت نوجوان بیش از یکی افسردگی را تجربه می‌کنند. در این مطلب با افسردگی در کودکان و نوجوانان آشنا شوید.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم رایج افسردگی در بچه‌ها و نوجوانان عبارتند از:

  • احساس افسردگی، غمگینی، گریه کردن یا تحریک‌پذیر بودن، یا از نظر دیگران این‌گونه به نظر آمدن
  • لذت نبردن از چیزها به اندازه‌ٔ قبل
  • وقت‌گذرانی کمتر با دوستان یا حضور کمتر در فعالیت‌های بعد از مدرسه
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • بیشتر یا کمتر از حد معمول خوابیدن
  • احساس خستگی یا انرژی کمتر
  • احساس مقصر بودن در همه چیز یا خوب نبودن در هیچ کاری
  • مشکل بیشتر در تمرکز
  • اهمیت کمتر به مدرسه یا عملکرد پایین‌تر از گذشته
  • افکار خودکشی یا تمایل به مردن

همچنین بچه‌ها ممکن است شکایت‌های جسمی بیشتری مانند سردرد یا معده‌درد مکرر داشته باشند. نوجوانان افسرده ممکن است در تلاش برای بهتر کردن حالشان از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند.

علل افسردگی در کودکان و نوجوانان

علت افسردگی همیشه مشخص نیست و گاهی اوقات به نظر می‌آید که ناگهانی سر می‌رسد. اما در موارد دیگر، زمانی بروز می‌کند که بچه‌ها تحت فشار استرس هستند یا یکی از نزدیکان خود را از دست داده‌اند. طرد شدن و قلدری از سوی بچه‌های دیگر و صرف وقت زیاد در شبکه‌های اجتماعی ممکن است با افسردگی ارتباط داشته باشد.

افسردگی می‌تواند در خانواده‌ها زمینه‌ٔ ارثی نیز داشته باشد. داشتن یک بیماری دیگر مانند مشکلات توجه، مشکلات یادگیری، اختلال سلوک یا اختلالات اضطرابی نیز بچه‌ها را در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار می‌دهد.

درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان

گاهی اوقات والدین مطمئن نیستند که فرزندشان افسرده هست یا نیست. اگر مشکوک به افسردگی فرزندتان هستید، از او در مورد حالش سؤال کنید و بپرسید آیا مشکلی او را اذیت می‌کند یا نه. وقتی مستقیماً از بچه‌ها سؤال می‌شود، بعضی از آنها می‌گویند ناشاد یا غمگین هستند، درحالی‌که برخی می‌گویند می‌خواهند به خود آسیب برسانند، بمیرند یا حتی می‌خواهند خود را بکشند. این گفته‌ها باید بسیار جدی گرفته شود، زیرا بچه‌ها و نوجوانان افسرده ریسک بالاتری برای آسیب به خود دارند. روش دیگر شناسایی افسردگی از طریق غربالگری توسط یک متخصص اطفال آگاه و به‌روز است، که ممکن است از فرزندتان در مورد خلقش سؤالاتی بپرسد یا از او بخواهد پرسش‌نامه‌ٔ مختصری را پر کند.

اگر فکر می‌کنید کودک یا نوجوان شما ممکن است افسرده باشد، مهم است که کمک بگیرید. متخصص اطفال، مشاور مدرسه، یا یک متخصص بهداشت روان می‌تواند فرزندتان را به شخصی که می‌تواند ارزیابی جامعی انجام دهد، افسردگی را تشخیص دهد و درمان‌های درست را مشخص کند، ارجاع دهد.

خوشبختانه چند روش درمانی مؤثر برای افسردگی وجود دارد. این درمان ممکن است شامل روان‌درمانی یا «گفت‌وگودرمانی»، جلساتی با خانواده یا با اجازه‌ٔ شما، گفت‌وگو با اعضای مدرسه‌ٔ فرزندتان باشد. شناخت درمانی-رفتاری یا رفتاردرمانی شناختی (CBT) و روان‌درمانی بین‌فردی (IPT) اشکالی از روان‌درمانی هستند که در درمان افسردگی مؤثرند. درمان همچنین ممکن است شامل استفاده از داروهای ضدافسردگی باشد. ریسک‌ها و مزایای احتمالی هر دارویی نیز باید به دقت مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط