سرگرمی‌های مشوق رشد کودک از تولد تا سه ماهگی

سرگرمی‌های مشوق رشد کودک از تولد تا سه ماهگی

کودک شما در این سن بیشتر اوقات فقط دراز می‌کشد، پس شاید شما هم فکر کنید که چطور می‌توانید با او ارتباط برقرار کن‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ید و با هم بازی کنید؟ بهترین روش برای رسیدن به چنین هدفی این است که برخی از حواس پنج‌گانهٔ کودکتان را درگیر کنید. یعنی حس لامسه، حس بینایی که در این سن کودک هنوز خیلی نزدیک‌بین است،‌ حس بویایی و حس شنوایی کودکتان را تحریک کنید. حس چشایی فعلاً نقشی در بازی‌ها ندارد. کم‌کم او مجذوب صداها، بوها و شکل‌ها خواهد شد و به‌ تدریج خواهید دید که در پایان سه ماههٔ اول زندگی کودک، او ممکن است دستش را دراز کند و سعی کند اشیا را بگیرد. در این مطلب می‌توانید با برخی از بازی‌های مناسب با کودکان از تولد تا سه ماهگی آنها آشنا شوید.

سفر به کمد مامان

بیشتر خانم‌ها توی کمدشان لباس‌هایی دارند که هیچ‌وقت آنها را نمی‌پوشند یا چیزهایی مثل کیف و کفش‌هایی با سگک، پرها و نگین‌های قدیمی نگه می‌دارند که هر کدام یادگار بخشی از زندگی‌شان است. حالا که این همه وقت از این اشیای دوست‌داشتنی نگهداری کرده‌اید و کمدی پر از لباس‌های رنگی و براق یا کفش و کیف‌های پولک‌ و منگوله‌دار دارید، بهتر است در این روزها از آنها استفاده کنید.

پس در کمدتان را باز کنید و و پیراهن‌های پر از تور قدیمی، ژاکت، شلوار جین‌های ازمدافتاده و دامن‌های پر از چین را به کودکتان نشان دهید. پارچه‌های نرم یا شال‌های ابریشمی را به صورت، دست و پاهایش بکشید. پارچه‌های کرکی و پشمی را که از تمیز بودنشان مطمئن هستید روی زمین بیندازید و کودک را روی آن بگذارید. با این کار حس لامسهٔ کودک درگیر خواهد شد. شاید تا چند ماه دیگر کودکتان دوست داشته باشد به هر چیز منجوق‌دار، گلدوزی‌شده یا به هر شکل تزئین‌شده‌ای دست بکشد، اما اکنون فقط با نگاه کردن تعجب‌آمیز به آنها راضی و سرگرم است.

رقصیدن با تو

بعضی وقت‌ها وقتی کودکتان بهانه‌گیر می‌شود، هیچ چیز به اندازهٔ‌ چیزهایی مثل صدای موسیقی یا رقصیدن حالش را خوب نمی‌کند. امتحان کنید ببینید وقتی موسیقی پخش می‌کنید، او چه واکنشی نشان می‌دهد. برخی کودکان موسیقی‌های شاد و پرشور را که مناسب رقص باشد دوست دارند. بعد هم می‌توانید کودکتان را در آغوشتان بگیرید و همراه او شروع به رقصیدن کنید.

اول، حرکات و تاب خوردن نرم و آرام را امتحان کنید. بعد اگر دوست داشت، با او کمی آرام بالا و پایین بروید، بزرگ‌تر که شد می‌توانید با حرکات نسبتاً تندتری بالا و پایین بپرید، اما حالا مراقب باشید که حتماً گردنش را نگه دارید و تکان شدیدی به او ندهید. وقتی دستتان خسته شد کودک را زمین بگذارید و خودتان به رقصیدن برایش ادامه بدهید.

هر حرکت اغراق‌آمیز و مسخره‌ای با‌ دست یا تکان دادن باسن بلدید برای کودکتان اجرا کنید تا این کار کم‌کم به یک عادت مفید ورزشی برای شما تبدیل شود، بزرگ‌تر که شد با دیدن شما در این حالت می‌خندد و شاد می‌شود؛ شما هم بخندید!

شعبده‌بازی

گاهی از اینکه می‌توانید با ساده‌ترین اشیای موجود در خانه هم همراه کودکتان خیلی سرگرم شوید شگفت‌زده خواهید شد. اما برای شروع بد نیست راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • روبان، پارچه یا هر نوع نوار رنگی را به یک قاشق چوبی ببندید و آن را با ملایمت روی سر کودک و جلوی صورتش آویزان کنید.
  • یک روسری سبک بردارید و در هوا تکان دهید تا روی سر کودک بیفتد.
  • یک نخ کشی شلوار را به یک اسباب‌بازی ببندید و آن را جلوی صورت کودک بالا و پایین بیندازید و هر بار که پایین می‌آید صدایی شبیه «بوم، بوم» دربیاورید.
  • به یاد داشته باشید که هرگز کودکتان را با نخ یا روبانی که بتواند دور گردن کودک بیفتد یا در دهانش بگذارید تنها نگذارید.

کم‌کم که فرزندتان بزرگ‌تر شد، بیشتر زمان تفریحتان با کودک را به نشان دادن چیزها به او می‌گذرانید. هر شیئی در خانه که سمی نیست، برق ندارد یا به شکلی به کودک آسیب نمی‌رساند برای نشان دادن به کودک مناسب است. بچه‌ها عاشق همزن، قاشق، کفگیر، کتاب و مجلات عکس‌دار، شامپو و نرم‌‌کنندهٔ مو؛ البته قوطی خالی آنها، دی‌ویدی‌ها، پارچه‌ها و لباس‌های رنگی و حتی‌ میوه‌ها و سبزیجات هستند. پس یک کوه از اشیای مختلف جمع کنید و با کودکتان کنار آن بنشینید. بعد مثل یک شعبده‌باز یکی از آنها را جلوی کودک ظاهر کنید. آن شیء را حدود ۳۰ سانتی‌متر دور از صورت کودک نگه دارید و با تعجب شروع به توضیح دادن در مورد آن کنید و از خیره شدن کودکتان به آن و گوش دادنش به حرف‌هایتان لذت ببرید. فقط یادتان باشد کودک را با این اشیا وقتی توانایی برداشتن آنها را دارد تنها نگذارید.

شخصی به نام کتاب‌‌

برای فرزندتان کتاب بخوانید ولی انتظار نداشته باشید که کودکان در این سن بدانند کتاب چیست. اما حتی وقتی یک کتاب را جلوی کودک می‌گذارید و او ساکت می‌شود و هشیارانه به آن نگاه می‌کند، به این معنی است که کودکتان در حال لذت بردن است.

کودکان معمولاً همهٔ داستان یک کتاب را گوش نمی‌کنند و وقتی چند ماه بزرگ‌تر می‌شوند هم کتاب را از دست شما می‌قاپند و آن را می‌بندند که این هم یکی از مراحل رشد است. کودکان نگاه کردن به کتاب‌ها و نزدیک بودن به شما را دوست دارند، اما معمولاً اهمیتی به محتوا و داستان کتاب نمی‌دهند که هیچ‌کدام اینها به معنی کم‌اهمیت بودن کتاب خواندن برای کودکان نیست.

آواز و لالایی

شما ممکن است صدای وحشتناکی داشته باشید اما کودکتان این را نمی‌داند، پس راحت شروع به آواز خواندن کنید. کودکتان ممکن است هر چیزی که شما می‌خوانید را دوست داشته باشد اما به ویژه لالایی‌ها و ترانه‌های کودکانهٔ قدیمی را فراموش نکنید. اگر متن آنها را فراموش کرده‌اید می‌توانید در اینترنت جست‌وجو کنید یا از مادر و مادربزرگتان کمک بگیرید. شاید ابتدا احساس مسخرگی کنید، اما وقتی کودکتان به آن علاقه پیدا می‌کند شما هم علاقه‌مند می‌شوید. شاید برخی از پیشنهادهای زیر در این کار به شما کمک کند:

  • سعی کنید اسم کودکتان را به ترانه‌ها اضافه کنید.
  • آهنگ‌هایی را که شامل صداهای خنده‌دار یا صداهای حیوانات است امتحان کنید.
  • خواندن یک ترانه‌ با تن صدای پایین و بعد با تن صدای بالا و جیغ‌مانند را امتحان کنید تا ببینید کدام یک واکنش بیشتری در کودک برمی‌انگیزد.
  • خواندن آهنگ در گوش کودک با صدای آرام و نجواگونه را امتحان کنید.
  • از یک عروسک دستی، دستمال یا جورابی که می‌شود نقش عروسک را داشته باشد استفاده کنید.

در نهایت هم به ترانه و آواز خواندن عادت کنید، زیرا به‌ تدریج بخش قابل ‌توجهی از روزتان را با شادی به این کار می‌پردازید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط