تفاوت پیش‌دبستانی با مهدکودک

تفاوت پیش‌دبستانی با مهدکودک

پیش‌دبستانی معمولاً مخصوص کودکان حدوداً چهار تا پنج ساله در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی کودکانی که از سن نوپایی فراتر رفته‌اند اما هنوز به سن کافی برای ودرسه نرسیده‌اند. پیش‌دبستانی‌های برنامه‌های کاری متفاوتی دارند؛ یک برنامۀ خوب بر راه‌های رشد دادن کودک شما وی زمینه‌سازی برای شروع قوی دبستان تأکید می‌کند. بسیاری از پیش‌دبستانی‌ها فلسفه‌های آموزشی خاصی را اتخاذ می‌کنند. در مورد تفاوت پیش‌دبستان با مهدکودک بدانید.

پیش‌دبستانی چه تفاوتی با مهدکودک دارد؟

پیش‌دبستانی‌ها معمولاً برای ساعات کوتاه‌تری از بچه‌ها مراقبت می‌کنند و تعطیلات رسمی و تابستان تعطیل هستند، اما برخی پیش‌دبستانی‌ها ممکن است برنامۀ تمام‌وقت، مراقبت طولانی‌تر و امکانات تابستانی ارائه دهند. مراکز پیش‌دبستانی باید مجوز داشته باشند و بیشتر معلمان در زمینه آموزش‌های دوران اولیۀ کودکی تعلیم دیده‌اند.

مهدکودک‌ها می‌توانند انتخاب راحت‌تری برای والدین شاغل باشند، زیرا معمولاً مراقبت‌های تمام‌وقت را حتی در طول تعطیلات مدرسه ارائه می‌کنند و معمولاً طیف سنی وسیع‌تری از شیرخوار تا پیش از دبستان را می‌پذیرند.

پیش‌دبستانی و مهدکودک چه شباهت‌هایی دارند؟

یک مهدکودک خوب و یک پیش‌دبستانی خوب احتمالاً تفاوت چندانی با هم ندارند. مردم تمایل دارند از کلمهٔ «مهدکودک» به شکلی تحقیرآمیز استفاده کنند، اما این یک تصور غلط است. الزامات مهدکودک و مراکز پیش‌دبستانی‌ برای دریافت مجوز یکسان است و به‌طورکلی می‌توان با استفاده از بسیاری از معیارهای مشابه آنها را ارزیابی کرد. اغلب شهریهٔ آنها نیز تقریباً یکسان است.

آیا از نظر آموزشی تفاوت‌هایی وجود دارد؟

نه لزوماً، هرچند تصور عمومی ممکن است غیر از این باشد. اگر نظرسنجی بزرگی در مورد تفاوت بین پیش‌دبستانی‌ها و مراکز مراقبت از کودکان انجام شود، مدرسه‌ها را بیشتر آموزش‌محور توصیف می‌کنند، درحالی‌که مراکز مراقبت از کودکان بیشتر حضانتی تلقی می‌شوند. اما کارشناسان می‌گویند برنامه‌های کاری مهدکودک‌های خوب طوری طراحی می‌شوند تا رشد شناختی، اجتماعی و فیزیکی کودکان را نیز تشویق کنند، یعنی دقیقاً همان کاری که در پیش‌دبستانی‌ها انجام می‌شود.

بنابراین، اگر فرزند شما در حال حاضر به یک مهدکودک عالی می‌رود و شما از پیشرفتش راضی هستید، بهتر است به جای تغییر در میانه راه، او را تا شروع دبستان در همان‌جا نگه دارید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که پیدا کردن مهدکودکی با یک برنامه کاری خوب برای آماده کردن فرزندتان برای دبستان به این معنا نیست که او را تحت آموزش‌های تحصیلی سختگیرانه قرار دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند در مورد مهدکودک‌هایی که ادعا می‌کنند مهارت‌های تحصیلی را آموزش می‌دهند یا رشد فکری کودکان را سرعت می‌بخشند، مراقب باشید، چون از نقطه‌نظر رشد، بیشتر کودکان پیش‌دبستانی هنوز آماده شروع آموزش‌های رسمی نیستند.

پس اگر معلم یا مربی مهدکودک واقعاً به کودک شما و رشد او اهمیت می‌دهد و فعالیت‌های متناسب با سن زیادی را انجام می‌دهد، هم پیش‌دبستانی و هم مهدکودک گزینه‌های خوبی هستند. 

نسبت تعداد مربیان به بچه‌ها در مهد را بدانید و مطلب مادرشو در مورد پیدا کردن بهترین پیش‌دبستانی را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط