در رفتن شانه در کودکان: چطور بفهمید کودکتان دچار دررفتگی شانه شده است؟

دررفتگی شانه جراحت شایعی در کودکان نیست، اما می‌تواند اتفاق بیفتد. در این مطلب با این‌ موضوع که چطور بفهمید کودک دچار دررفتگی شانه شده است و برای درمانش چه کار کنید آشنا شوید.

چطور بفهمید شانهٔ کودکتان در رفته است؟

شانه‌ٔ فرزند شما ممکن است درصورتی‌که روی آن بیفتد یا ضربه‌ای به آن ناحیه وارد شود دچار دررفتگی شود و می‌تواند هر یک از این علائم را داشته باشد:

  • ورم
  • کبودی
  • قرمزی یا تغیر شکل در ناحیه
  • درد یا مشکل در حرکت دادن بازو یا شانه‌

همچنین اگر شانه‌ٔ کودک شما در رفته است، ممکن است دچار بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا گردن، یا اسپاسم عضلات در شانه‌اش شود.

چرا شانه‌ٔ کودک از جا در می‌رود؟

شانه هنگامی دچار دررفتگی می‌شود که سر کروی استخوان فوقانی بازو به نام هومروس (Humerus) از حفره‌ٔ آن بیرون می‌لغزد و رباط‌های تکیه‌گاه و ماهیچه‌های اطراف را دچار کشیدگی یا پارگی می‌کند. شانه می‌تواند به طور جزئی، مثلاً اگر سر استخوان تا حدی از حفره خارج شده باشد یا به طور کامل از جا در برود.

این آسیب‌دیدگی اغلب نتیجهٔ سقوطی بد است، مانند زمانی که کودک از سازه‌های میله‌ای زمین بازی یا پارک‌ها می‌افتد و در حین افتادن بازویش در میله‌ها گیر می‌کند.

آیا خودتان می‌توانید شانهٔ کودک را جا بیندازید؟

خیر، هرگز سعی نکنید خودتان استخوان را به جایش برگردانید. این کار به راحتی می‌تواند صدماتی اضافی به بافت‌های اطراف وارد کند و باعث درد بیشتر کودک شما خواهد شد.

اگر می‌توانید، با ساختن یک ‌آویز دست با استفاده از یک تکه پارچه‌ به شکل سه گوش، بازو و شانه را در همان موقعیتی که هستند نگه دارید. برای کمک به کاهش ورم و درد روی آن ناحیه یخ بگذارید و سپس کودک را فوراً به اورژانس برسانید. چیزی برای خوردن یا نوشیدن به او ندهید، زیرا ممکن است به عمل جراحی یا آرام‌بخش نیاز داشته باشد.

اگر فرزندتان هر گونه علائمی از شوک را نشان می‌دهد، اگر رنگ‌پریده به نظر می‌رسد یا پوستش سرد و چسبناک است، مردمک‌ چشم‌هایش گشاده شده، نگاهش خالی و خیره است یا ضربان قلبش تند است، با شماره‌ٔ اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

درمان شانهٔ دررفته به چه شکل است؟

وقتی کودک را به بیمارستان رساندید، پزشک فرزند شما را معاینه می‌کند. ممکن است یک اسکن اشعهٔ ایکس گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیز نشکسته و شاید برای ارزیابی آسیب به بافت‌های اطراف ام‌آر‌آی نیز انجام شود.

پزشک ممکن است به کودک شما آرام‌بخش بدهد، سپس استخوان را به جای درست خود برگرداند و با توجه به آسیب، بازوی کودک را با یک آویز دست، آتل یا قالب گچ، بی‌حرکت کند. اگر امکان بازگرداندن استخوان به جای خود وجود ندارد یا آسیب ایجادشده شامل عصب‌ها یا رگ‌های خونی است، ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

احتمالاً به شما توصیه می‌شود که به کودک خود کمک کنید در خانه استراحت کند، روی ناحیه یخ بگذارید و برای رفع درد و کاهش التهاب به او دارو بدهید. همچنین ممکن است حرکات ورزشی ویژه‌ای برای تقویت عضلات اطراف آن ناحیه توصیه شود.

چگونه از وقوع دررفتگی شانه جلوگیری کنید؟

اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از سقوط شدیدکودکتان را انجام دهید. راهکارهای ایمن‌سازی محیط را مرور کنید و درمورد خطرات بالقوه مانند قالی‌های لغزنده و اشیای موجود در راه‌پله‌ها که ممکن است باعث سکندری خوردن او شود، مراقب باشید.

در زمین بازی اطمینان حاصل کنید که یک فرد بالغ کودکتان را هنگام بازی با وسایلی که امکان سقوط دارند، مانند سازه‌های میله‌ای می‌بیند. همچنین مطمئن شوید که بچه‌های اطراف تجهیزات بازی خیلی زیاد نیستند و او هنگام خیس بودن آن نوع تجهیزات از آنها استفاده نمی‌کند.

وقتی فرزند شما به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شده که بتواند ورزش‌های برخوردی یا تماسی را انجام دهد، مطمئن شوید که لوازم محافظتی مناسب را می‌پوشد.

توجه داشته باشید که وقتی کودکتان یک بار دچار دررفتگی شانه شد، مستعد در رفتن مجدد آن است. بنابراین، شما باید مطمئن شوید که او برای تقویت ناحیه هر گونه ورزش تجویزشده را انجام می‌دهد و خودتان هم اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از او در برابر جراحت مجدد را انجام می‌دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید