رشد احساسی جتماعی کودک در ۱۷ ماهگی

رشد اجتماعی و عاطفی کودک ۱۷ ماهه چگونه است و چطور باید با آن مواجه شد؟ در این مطلب با راهکارهایی برای شناخت احساسات یک کودک ۱۷ ماهه آشنا شوید.

احساسات منفی

شما هم ممکن است از شدت علایق و بیزاری‌های فرزندتان در سن ۱۷ ماهگی غافلگیر شوید، چون کودکان در ۱۷ ماهگی می‌توانند در مورد کارهایی که انجام می‌دهند و کارهایی که حاضر نیستند انجام دهند، یا چیزهایی که حاضر نیستند بخورند یا بپوشند، کاملاً مصر و صریح باشند.

برخی از کودکان نیز ممکن است شما را با نیرویی از نوعی دیگر مثل نیروی «زدن» غافلگیر کنند، به ویژه وقتی کلافه و سرخورده شده‌اند و محتمل‌ترین هدف ضربات کودک هم شما هستید. گرچه غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما این در واقع نشانه‌ٔ اعتماد آنهاست. یک کودک ۱۷ ماهه می‌داند که شما فرد مطمئنی برای نشان دادن ناراحتی و ناامیدی‌اش هستید، پس شما را انتخاب می‌کند. اما در این مورد زدن باید چه کار کرد. جواب را اینجا ببینید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که کودکتان گاه و بیگاه اما کاملاً به عمد از دستورات شما سرپیچی می‌کند. به عنوان مثال، شما می‌گویید: «لطفاً یه کم از اون گلدون دور شو مامان»، و کودک بعد از اینکه مستقیماً به شما نگاه کرد، نزدیک گلدان می‌رود، آن را لمس می‌کند یا یکی از برگ‌هایش را بکَند. کارشناسان می‌گویند در چنین مواقعی، این شما هستید که باید بدانید او به قدر کافی پیامتان را دریافت کرده است، بنابراین به جای اینکه بگذارید نافرمانی او به مسئله‌ٔ بزرگی تبدیل شود، هر زمان که ممکن است آن را نادیده بگیرید. در حقیقت، مهم است که سعی کنید از رویارویی با کودک بر سر هر مسئلهٔ کوچکی خودداری کنید.

برنامه‌ٔ روزانهٔ آرامش‌بخش

اگر اولین باری که فراموش کردید هنگام خواب برای کودکتان داستان بخوانید، خودش به شما یادآوری کرد تعجب نکنید. کودکان نوپا با داشتن برنامه‌ٔ روزمره‌ٔ روتین و منظم است که رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند و ممکن است تمام مراحل یک مراسم خاص را به خاطر بسپارند. اگر مراسم روتین پیش از خواب فرزندتان شامل حمام کردن، خشک کردن موها، مسواک زدن، انتخاب کتاب و سپس خواندن آن با هم در تختخواب است، احتمال زیادی وجود دارد، که اگر سعی کنید یک یا چند مرحله از آنها را جا بیندازید، کودک ۱۷ ماهه‌تان اعتراض کند!

حتی در این سن کم، کودکان نوپا می‌توانند کاملاً علاقه‌مند به پیروی از برنامه‌ها و روال روتین باشند، که برخی از آنها ممکن است برای شما معنایی نداشته باشد. برای مثال، هنگامی که کودک خود را شب در تختش می‌گذارید، او ممکن است اصرار کند که عروسک محبوبش را با یک پتوی مشخص و فقط هم با همان پتو بپوشانید یا ممکن است بخواهد شیر را فقط از یک لیوان خاص بنوشد، یا به مدت یک ماه تمام اصرار داشته باشد که هر روز و هر روز، برای صبحانه‌اش فقط نان و پنیر بخورد. گرچه این خواسته‌ها ممکن است برای شما عجیب باشد یا حتی باعث کلافگی شما شود، اما آنها یک هدف مهم دارند؛ «روال و کارهای معمول و تکراری روزانه کمک می‌کند تا دنیای کودک برایش قابل پیش‌بینی‌تر شود.» پس چنین نکتهٔ مهمی را در این سن کودکتان فراموش نکنید.

افزایش اعتماد به دیگران

بیشتر کودکان در ۱۷ ماهگی نسبت به غریبه‌ها کمتر محتاط هستند. فرزندتان ممکن است در یک فروشگاه بزرگ به هر شخصی که در می‌بیند سلام کند، یعنی کاری که قبلاً هرگز انجام نمی‌داد یا وقتی به یک کلاس موسیقی یا مهدکودک می‌رود، بخواهد نزدیک مربی باشد. یادتان باشد هرچند مادر و پدر هنوز مهم‌ترین افراد زندگی کودک هستند، اما او شروع به ایجاد روابط ویژه‌ای با افراد دیگر نیز می‌کند، حتی ممکن است اقوام دورتر، مراقبان و همسایه‌ها را با فعالیت‌های خاصی مرتبط کند. برای مثال، هنگام دیدار با مادربزرگ و پدربزرگ، کودک ممکن است پدربزرگش را به حیاط ببرد تا گل‌هایی را که در آخرین بازدید به او نشان داده بود، دوباره ببیند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط