جدول زمانی رشد اندام تناسلی و دستگاه ادراری جنین: پسر یا دختر؟

فهمیدن جنسیت کودک می‌تواند لحظه‌ٔ هیجان‌انگیزی برای والدین باشد. اندام تناسلی دختر و پسر تا حدود ۱۴ هفتگی یا بعد از آن هم تقریباً یکسان به نظر می‌رسد، بنابراین جواب گرفتن از سونوگرافی قبل از ۱۴ هفتگی دشوار است. مادرشو سلامت کودک شما را با هر جنسیتی آرزو می‌کند. در این مطلب با رشد اندام تناسلی جنین دختر و جنین پسر و دستگاه ادراری جنین آشنا شوید.

رشد اولیهٔ اندام تناسلی جنین

جنسیت کودک شما در زمان لقاح و توسط کروموزوم جنسی دریافتی از اسپرم؛ X برای دختر یا Y برای پسر تعیین می‌شود، اما مدتی طول می‌کشد تا اعضای مربوط به جنسیت رشد کنند.

اندام‌های جنسی داخلی، یعنی بیضه در پسرها و رحم و تخمدان در دخترها تا هفته‌ٔ ۹ بارداری یکسان به نظر می‌رسند. اندام‌های جنسی خارجی، یعنی آلت تناسلی مردانه و کیسه‌ٔ بیضه در پسرها و کلیتوریس و لابیا در دخترها، تا حدود ۱۱ هفتگی شروع به متمایز شدن نمی‌کنند و حتی بعد از آن، چند هفته‌ٔ دیگر طول می‌کشد تا بتوانید تفاوت بین دختر و پسر را در سونوگرافی به راحتی مشاهده کنید.

اندام تناسلی خارجی از چند برجستگی کوچک آغاز می‌شود که در هفته‌ٔ شش بارداری بین پاهای جنین شکل می‌گیرند. تقریباً در همان زمان، اندام‌های جنسی داخلی از یک نوار برجسته‌ٔ بافتی در دو طرف شکم کودک شما تشکیل می‌شود. این برجستگی‌ها همچنین کلیه را شکل می‌دهند که مواد زائد خون را فیلتر و ادرار تولید می‌کنند.

اندام پسرانه

بیضه‌های جنین پسر، یعنی غدد سازنده و ذخیره‌کننده‌ٔ اسپرم، در ۹ هفتگی در شکم او قابل تشخیص هستند. در ۱۲ هفتگی جوانه‌ٔ بین پاهای او کشیده‌تر می‌‌شود و آلت تناسلی را شکل می‌دهد. کیسه‌ٔ بیضه، که بعداً بیضه‌ها را در خود جای می‌دهد، از برآمدگی‌هایی که در دو طرف آلت تناسلی در حال رشد قرار دارد تشکیل می‌شود.

در هفته‌ٔ ۱۴ یا بعد از آن، بیضه‌ها نزول در کیسه‌ٔ بیضه را آغاز می‌کنند، اما این سفری طولانی است. آنها تا اواخر بارداری یا برای بعضی از پسران، تا بعد از تولد به موقعیت نهایی خود نمی‌رسند.

اندام دخترانه

رحم و تخمدان دخترها در حدود هفته‌ٔ ۱۲ بارداری مشخص است. در هفته‌ٔ ۲۲، تخمدان‌های او کاملاً تشکیل شده و از شکم به لگن منتقل شده‌اند. حیرت‌انگیز این است که آنها در همین زمان حاوی حدود ۶ میلیون تخمک ذخیره‌ برای تمام عمر هستند!

در هفته‌ٔ ۱۴ بارداری، جوانه‌ٔ دستگاه تناسلی بین پاهای جنین دختر به کلیتوریس تبدیل می‌شود و برآمدگی‌های دو طرف آن، لابیا را شکل می‌دهند. دستگاه تناسلی خارجی که به آن فرج می‌گویند، اکنون کامل شده است.

کلیه، مثانه و مجرای ادرار

در همان حین که اندام‌های جنسی داخلی در حال تکامل در شکم هستند، کلیه‌های کودک شما نیز در همان نزدیکی شکل می‌گیرند. با رشد جنین، کلیه‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند تا در نزدیکی قسمت تحتانی پشت به محل نهایی خود برسند.

در حدود هفته‌ٔ ۱۰ بارداری، دو لوله کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌کند. وقتی ادرار در کلیه‌ها تشکیل می‌شود، از طریق این لوله‌ها جریان می‌یابد تا در مثانه ذخیره و بعد از بدن خارج شود.

مجرای ادرار، یعنی لوله‌ای که اجازه می‌دهد ادرار از طریق مثانه از بدن خارج شود، در نوک آلت تناسلی مردانه باز می‌شود. این لوله در طول آلت تناسلی و تا جایی که به مثانه‌ٔ در حال رشد برسد، امتداد می‌یابد. مجرای ادرار دخترها بین کلیتوریس و واژن باز می‌شود و از آنجا به سمت مثانه امتداد می‌یابد.

تمرین ادرار کردن جنین

کلیه‌های جنین از هفته‌ٔ ۱۴ بارداری شروع به ساختن ادرار می‌کنند. مثانه و مجرای ادرار نیز تا آن زمان تشکیل شده‌اند، بنابراین جنین قادر است ادرار را در مایع آمنیوتیک دفع کند. در اواخر بارداری، کودک شما آن‌قدر مایع آمنیوتیک می‌بلعد که روزانه حدود ۹۴۶ میلی‌‌لیتر مایع ادرار می‌کند. جالب است بدانید که این کار برای رشد طبیعی در رحم و همچنین تمرین نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک پس از تولد مهم است!

نقاط عطف کلیدی در رشد دستگاه تناسلی، اندام‌های جنسی داخلی و دستگاه ادراری جنین

نقاط عطف کلیدی رشد دستگاه تناسلی، اندام‌های جنسی داخلی و دستگاه ادراری جنین طی هفته‌های بارداری به شکل زیر است:

هفتهٔ شش: دستگاه تناسلی خارجی دخترها و پسرها یکسان به نظر می‌رسد.

هفتهٔ هفت: اندام‌های جنسی داخلی اولیه و کلیه‌ها شروع به تشکیل می‌کنند.

هفتهٔ ۹: بیضه در پسرها مشهود است.

هفتهٔ ۱۰: کلیه‌ها به مثانه متصل می‌شوند.

هفته ۱۱ تا ۱۲: متفاوت شدن دستگاه تناسلی خارجی دخترها و پسرها شروع می‌شود؛ رحم و تخمدان‌ها در دخترها مشهود است.

هفتهٔ ۱۴: دستگاه تناسلی خارجی قابل تشخیص به عنوان مردانه یا زنانه است؛ کلیه‌ها در حال تولید ادرار هستند؛ جنین مایع آمنیوتیک را می‌بلعد و دفع می‌کند.

هفته ۱۸ تا ۲۲: زمان معمول برای سونوگرافی اواسط بارداری، که دستگاه تناسلی جنین قابل مشاهده می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط