مهارت حرکتی ظریف کودک: پر و خالی کردن

مهارت حرکتی ظریف کودک: پر و خالی کردن

یکی دیگر از مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان نوپا، مهارت و یاد گرفتن پر کردن و خالی کردن چیزهاست. در این مطلب بیشتر با این مهارت حرکتی ظریف کودکان آشنا شیود.

مهارت پر کردن و خالی کردن

این مهارت، همان‌طور که شما هم بارها در هر روز می‌بینید، یکی از بازی‌های دوست‌داشتنی کودکان نوپاست. اما با توجه به این کاردستی‌های‌ روزانه‌‌ای فرزندتان از خود در گوشه و کنار خانه به جا می‌گذارد، می‌توان فهمید که خالی کردن یک ظرف در مقایسه با پر کردن آن، به دقت بسیار کمتری احتیاج دارد و این یکی از اولین مهارت‌های حرکتی ظریفی است که کودک نوپا به آن تسلط پیدا می‌کند و وقتی این مهارت را آموخت، آن را با شور و شوق بسیار بیشتری تکرار خواهد کرد.

هر قدر هم که موقع مرتب کردن خانه کلافه شوید، اما بدانید پر و خالی کردن هر چیزی، یک تمرین مهم شناختی برای بچه‌هاست. برای توضیح بیشتر می‌توانیم این‌طور بگوییم که، کودک شما در حال درک این موضوع است که یک شیء، مثلاً یک سطل یا کاسه هم می‌تواند مانند یک شیء دیگر مثل یک لیوان، آب، شیر، برنج و لوبیاهای نپختهٔ توی کابینت آشپزختنه را در خودش نگه دارد. وقتی کودکتان این مفهوم را کشف کرد، از بارها و بارها ثابت کردن این حقیقت به خودش که می‌توان آب را نیز از توی یک ظرف بزرگ‌تر مثل یک پارچ آب یا سطل توی یک لیوان خالی کرد، شاد و خوشحال می‌شود و خب نتیجهٔ همین کارش که نیاز به تمیز کردن دارد می‌تواند شما را کمی خسته و کلافه کند؛ شاید اگر می‌توانستیم دو سالگی خودمان را به یاد بیاوریم، به جای عصبانی شدن می‌خندیدیم! اما به جای خوراکی‌ها و آب و شیر هم می‌توان چیزهای دیگری در اختیار بچه‌ها گذاشت تا کثیف‌کاری ها را کاهش داد! اما چه چیزی؟

راهکارهای تشویق مهارت پر و خالی کردن در کودکان

برای ترغیب بچه‌ها برای رشد مهارت پر و خالی کردن می‌توانید از راهنمایی‌های زیر کمک بگیرید:

  • با انتخاب کردن یک محل مشخص یا اختصاص دادن جایی به عنوان فضای بازی و ارائهٔ فعالیت‌های متناسب با توانایی‌های کودکتان شروع کنید.
  • وسایل نشکستنی مختلف توی خانه؛ و نه لزوماً اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت، بی‌خطری را درون یک سبد برایش بگذارید تا هر روز با شگفتی جدیدی مواجه شود.
  • انواع ریز و درشت توپ و لگوهای رنگی، انتخاب بسیار بهتری هستند.
  • بیرون آوردن لگوها از یک جعبهٔ بزرگ، اسباب‌بازی‌ها از سبد و به هم ریختن تکه‌های پازل از صفحه‌ٔ پازل، کودک نوپای شما را مشغول نگه می‌دارد و ممکن است او را از انجام کارهای کمتر جذاب مانند خالی کردن ظرف برنج روی کف آشپزخانه بازدارد.
  • استفاده از اسباب‌بازی آموزش اشکال هندسی، چیدن و دوباره به هم ریختنشان را با هم امتحان کنید.
  • وقتی کودکتان از مرحله‌ٔ «بیرون آوردن اشیا» گذشت، مرحله‌ٔ «پر کردن» فرا می‌رسد که می‌توانید برخی از کارهای بالا را معکوس کنید. یعنی هر چیزی را جلوی سبدهای مختلف بگذارید تا آنها را سر جایشان بگذارد.
  • در چیدن برخی از وسایل بی‌خطر مثل گذاشتن دستمال‌های تمیز توی کشو یا گذاشتن جوراب‌های شسته‌شده در جای مخصوصش نیز می‌توانید از او کمک بخواهید که احتمالاً خیلی هم خوشحال خواهد شد!
  • استفاده از وسایل بی‌خطر و متنوع، علاوه بر بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان، توانایی‌های بصری و ذهنی آنها را نیز تمرین می‌دهد.
  • کم‌کم برای پیشرفت بیشتر، کودکتان را ترغیب کنید تا یک کار چالش‌برانگیزتر، مانند ریختن غلات صبحانه در ظرفی با دهنه‌ٔ کمی باریک بریزد.

****

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط