کیست فولیکولار: کیست فولیکولی تخمدان چیست؟

کیست فولیکولار: کیست فولیکولی تخمدان چیست؟

کیست‌های تخمدان یکی از شکایت‌های شایع خانم‌هاست. چند نوع کیست تخمدان وجود دارد که یکی از آنها کیست فولیکولی (Follicular cyst) یا همان کیست‌های سادهٔ تخمدان است. در این مطلب می‌توانید با کیست فولیکولی تخمدان آشنا شوید.

کیست فولیکولی چیست؟

کیست‌های فولیکولی تخمدان، نوعی از کیست‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی تخمدان است. این کیست‌ها در تقسیم‌بندی کیست فیزیولوژیک یا غیربیماری‌زا قرار می‌گیرد که نام دیگر آن، کیست‌ عملکردی یا فانکشنال (Functional) است.

کیست فولیکولی زمانی به وجود می‌آید که فولیکول تخمدان در طول چرخه یا سیکل پریود و تخمک‌گذاری، پاره نمی‌‌شود و همچنان به رشد ادامه دهد. این فولیکول دیواره‌ای نازک دارد که با چند لایهٔ سلول پوشانده شده و داخل آن مایعی شفاف است. اندازهٔ این کیست‌ها به ‌ندرت از شش تا هشت سانتی‌متر بیشتر می‌شود.

مطلب انواع کیست تخمدان را ببینید.

کیست فولیکولی چقدر شایع است؟

کیست فولیکولی تخمدان بسیار شایع است و در اغلب زنان هم بدون علامت و نشانه‌ای است. زنان بیشتر در سن باروری مبتلا به کیست فولیکولی تخمدان می‌شوند. ابتلا به این کیست‌ها قبل از رسیدن به بلوغ بسیار نادر و پس از یائسگی نیز غیرممکن است.

کیست‌های متعدد تخمدان هم در زنانی با خونریزی‌های شدید همراه با هیپرپلازی آندومتر، یعنی رشد بیش‌ از اندازه‌ٔ بافت‌ آندومتر رحم ایجاد می‌شوند.

کیست فولیکولی تخمدان چطور درمان می‌شود؟

بیشتر کیست‌های عملکردی یا فانکشنال تخمدان نیازی به درمان ندارند و خودبه‌خود از بین می‌روند. برای تسکین درد می‌توان از کمپرس با کیسهٔ آب گرم و همچنین داروهای مسکن استفاده کرد.

درمان دارویی کیست فولیکولی تخمدان نیز مصرف قرص ضدبارداری است که توسط پزشک زنان تجویز می‌شود. قرص ضدبارداری از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند و اگر تخمک‌گذاری انجام نشود، احتمال تشکیل کیست تخمدان نیز کاهش پیدا می‌کند و علائم ناشی از آن رفع می‌شود. لازم است بدانید که قرص ضدبارداری باعث سرعت در روند از بین رفتن کیست‌های موجود تخمدان نمی‌شود، اما از ایجاد بیشتر و دوبارهٔ آنها پیشگیری می‌کند.

چه زمانی کیست فولیکولی تخمدان نیاز به جراحی دارد؟

انجام جراحی برای درمان کیست فولیکولی تخمدان در موارد زیر ممکن است ضروری باشد، ولی این موضوع را پزشک شما تعیین می‌کند:

  • اگر تخمدان و کیست در اثر پیچ خوردن پاره شود.
  • زمانی که خونریزی و درد شدید داشته باشید.
  • وقتی کیست خودبه‌خود از بین نرود.
  • اگر سرطان تخمدان تشخیص داده شود.
  • اگر کیست بزرگ‌تر از ۷/۳ سانتی‌متر شود.
  • وقتی کیست به اندام‌های مجاور خود فشار بیاورد.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط