گرفتن نتیجهٔ موفقیت‌آمیز و خوب از یک مهدکودک

گرفتن نتیجهٔ موفقیت‌آمیز و خوب از یک مهدکودک

شاید شما نیز مثل خیلی از والدین مدام نگران گذاشتن کودکتان در یک کودکستان هستید و نمی‌دانید چگونه می‌توان نتیجهٔ خوب، لذت‌بخش و مناسبی از این اتفاق بگیرید یا اینکه خودتان باید چه کاری به عنوان والدین کودک در این زمینه انجام دهید. برای این کار بهتر است وقتی یک مهدکودک خوب پیدا کردید، با انجام راهکارهایی تلاش کنید تا کودکتان نیز شروع راحتی داشته باشد. در این مطلب می‌توانید با نکاتی برای تبدیل این تغییر به تجربه‌ای مثبت آشنا شوید.

ارتباط خوبی با مراقبان مهد ایجاد کنید

خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید در موعد مقرر شهریهٔ کودکستان ‌را بپردازید و کودکتان را همیشه به‌موقع از مهدکودک بردارید. همچنین باید با مدیر مهدکودک صحبت کنید و ببینید چه انتظاراتی از شما به عنوان والدین دارد. با انجام این کارها می‌توانید ارتباط خوبی با مسئولان و مدیر یک مهد برقرار کنید.

رفتن کودک به محیط جدید را راحت‌تر کنید

وقتی فرزندتان را در مهدکودک، حتی یک مهدکودک فوق‌العاده خوب می‌گذارید،‌ او ممکن است باز هم شما را بخواهد و بی‌قراری کند. همچنین اگر کودکتان بین هفت تا ۱۲ ماه دارد، ممکن است در کنار آمدن با جدایی از شما مشکل بیشتری داشته باشد، زیرا اضطراب حضور غریبه در این سن یک اتفاق معمول است. ممکن است لازم باشد قبل از بیرون رفتن از مهدکودک، کمی بیشتر بمانید تا او را آرام کنید.

اگر گذاشتن او در مهدکودک هر روز با ناراحتی و پریشانی زیادی همراه است، از مربی‌اش بخواهید وقتی که شما می‌خواهید بروید او را بغل کند یا با او بازی کند. همچنین شما می‌توانید یک مراسم روتین روزانه ایجاد کنید و مثلاً پاکتی حاوی یک نشانهٔ صمیمی از محیط خانه یا خودتان بگذارید تا در طول روز کودک بتواند آن را باز کند و سرگرم و در نتیجه آرام شود.

مهد را به یک تجربهٔ‌ مثبت تبدیل کنید

در انتهای روز، فرصتی را برای تجدید صمیمیت و نزدیکی با کودکتان بگذارید. این کار، صرف نظر از اینکه از چه نوع خدمات و مراقبتی برای نگهداری از کودک استفاده می‌کنید بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال می‌توانید پیشنهادهای زیر را امتحان کنید:

  • از کودکتان سؤال کنید که آن روز در مهدکودک چه کارهایی کرده است تا یاد بگیرد که زمان جدایی از شما می‌تواند سرگرم‌کننده هم باشد.
  • اگر او کاردستی یا پروژه‌ای را که ساخته است به خانه آورد، به آن نگاه کنید و سؤالاتی در مورد چگونگی ساختش بپرسید.
  • به فرزندتان بگویید که دلتان برایش تنگ شده است و شما دوست داشتید که تمام طول روز در کنارش باشید.
  • او را بغل کنید و بگویید که چقدر دوستش دارید. کودکان عشق و صداقت شما را احساس خواهند کرد و کودکان نوپا قدر کلماتی را که می‌‌گویید می‌دانند.

با مراقبان در حل مشکلات همکاری کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به جای ایراد گرفتن و بزرگ کردن مشکل یا تغییر مهدکودکی که خیلی برای پیدا کردنش زمان گذاشتید، در حل مشکلات موجود به مراقبان کمک کنید. برخی از این کمک‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات خواب کودک: برخی والدین بعد از گذاشتن کودکشان در مهدکودک متوجه می‌شوند که او بدخواب شده است. اگر کودکتان در خانه به خوابیدن در یک تخت کودک عادت دارد، ممکن است نتواند روی فرش یا در یک اتاق شلوغ بخوابد. اگر این طور بود، از مهدکودک سؤال کنید که آیا امکانات دیگری برای خوابیدن در مهدکودک وجود دارد؟ شاید او بتواند در یک اتاق دیگر در کنار کودکان کوچک‌تر بخوابد یا شما بتوانید یک تخت سبک و کوچک مناسب به آنجا ببرید.

استفاده از دستشویی: وقتی زمان آموزش استفاده از دستشویی برسد نیز شاید لازم باشد اقداماتی انجام دهید. برخی کودکان از استفاده از توالت‌های بزرگ مهدکودک می‌ترسند، اما با دستشویی‌های کوچک‌ و خلوت‌تر یا حتی لگن‌های قابل حمل دستشویی کردن کودکان ممکن است مشکلی نداشته باشند.

خوشحال نبودن کودک: اگر احساس می‌کنید کودکتان خوشحال نیست یا پرسنل مهدکودک به اندازه‌ای که شما دوست دارید به کودکتان توجه نمی‌کنند، جلسه‌ای بگذارید و با مراقبان و مربی‌ها در این مورد صحبت کنید. شاید چند تغییر کوچک در برنامهٔ روزانه یا کمی توجه بیشتر از طرف مربی بتواند تفاوت و تأثیر خوب و زیادی برای کودکتان داشته باشد.

اما اگر به نظر نمی‌رسد کودکتان در حال پیشرفت و شکوفایی است و همیشه ناشاد و ناراحت است، شاید وقت آن باشد که برای پیدا کردن مهدکودک متفاوتی اقدام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط