ویتامین‌ها و نقش آنها در باروری

ویتامین‌ها و نقش آنها در باروری

زنان باید روزانه مولتی‌ویتامین مصرف کند. اگر تا به حال این کار را نمی‌کردید، حالا که قصد باردار شدن دارید، زمان مناسبی برای شروع است. اگر از مزایای زیاد مولتی‌ویتامین‌ها برای باروری آگاه باشید، مصرف آنها برایتان لذت‌بخش خواهد شد. مولتی‌ویتامین‌های خوب شامل اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در ادامه معرفی خواهد شد. هر مکملی لازم است با آگاهی از کمبود‌های بدن و با نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. مصرف مولتی‌ویتامین پیش از بارداری هم برای زن و هم برای مرد می‌تواند مفید باشد. در این مطلب می‌توانید با ویتامین‌‌ها و نقش آنها در باروری آشنا شوید.

ویتامین‌های قبل از بارداری

بتاکاروتن

بتاکاروتن یک مادۀ مغذی گیاهی ضروری برای کمک به تنظیم هورمون‌های شماست که می‌تواند از سقط جنین در مراحل ابتدایی بارداری پیشگیری کند. بتاکاروتن به صورت طبیعی در هویج، طالبی، کدو، سیب‌‌زمینی شیرین، اسفناج، کلم‌بروکلی و کلم‌پیچ وجود دارد.

ویتامین B

کل خانوادۀ ویتامین‌های B به آزاد شدن تخمک در زمان تخمک‌گذاری کمک می‌کند. ویتامین B۶ موجب افزایش سطح پروژسترون می‌شود که برای حفظ بارداری شما پس از لقاح ضروری است. نخود، غلات کامل، سبزیجات، گوشت و تخم‌مرغ منابع طبیعی سرشار از ویتامین‌های B هستند.

بروملین

این گروه از آنزیم‌ها نه تنها خاصیت ضدالتهابی دارد، بلکه می‌تواند به لانه‌گزینی تخمک در رحم کمک کند، به همین دلیل، مصرف مقدار کافی آنها در زمان پس از تخمک‌گذاری بسیار مهم است. بروملین در آناناس یافت می‌شود و به همین دلیل برخی از پزشکان مصرف آناناس را در دوران اقدام به بارداری به زنان توصیه می‌کنند.

ویتامین C

ویتامین C تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی است و موجب افزایش سطح جذب آهن و تولید پروژسترون می‌شود. به نظر می‌رسد برای زنانی که دارای نقص کمبود پروژسترون هستند، افزایش سطح ویتامین c موجب افزایش قدرت باروری نیز می‌شود و در مردان نیز به افزایش سلامت و تحرک اسپرم‌ها کمک می‌کند. ویتامین C در مرکبات، انبه، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، گیلاس، نخودفرنگی و سیب‌زمینی یافت می‌شود.

کولین

کولین یک مادۀ مغذی از ویتامین‌های گروه B محلول در آب است که برای سلامت مغز مادر و کودک مفید است. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد که کولین موجب کاهش نقص‌های مادرزادی می‌شود. کولین در زردۀ تخم‌مرغ و گل‌کلم وجود دارد.

کوآنزیم کیو ۱۰

در حال حاضر اثبات شده است که کوآنزیم کیو ۱۰ موجب سلامت قلب می‌شود. همچنین مطالعات اولیه نشان می‌دهد که این آنزیم طبیعی می‌تواند کیفیت تخمک و اسپرم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش به حدی است که در برخی از موارد باعث رفع مشکلات مرتبط با افزایش سن می‌شود. این آنزیم در ماهی، گوشت عضوهایی مثل قلب و کلیۀ گاو و گوسفند و جوانۀ گندم وجود دارد.

ویتامین D

یک ویتامین محلول در چربی که برای تولید هورمون‌های باروری ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان نابارور معمولاً دارای سطح پایین‌تری از ویتامین D هستند؛ یک مطالعه نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از زنانی که مشکلات تخمک‌گذاری داشتند، دارای کمبود ویتامین D بودند. ویتامین D همچنین موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و به باروری کمک می‌کند. این ویتامین در لبنیات غنی‌شده، ماهی‌های چرب مانند سالمون و روغن کبد ماهی وجود دارد.

ویتامین E

متخصصان بر این باور هستند که سطح کافی ویتامین E به این دلیل مفید است که در مایع اطراف تخمک در حال رشد شما قرار دارد. این ویتامین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی است و در مردان موجب افزایش سلامت اسپرم‌ها نیز می‌شود. ویتامین E در آووکادو، روغن جوانۀ گندم، سبزیجات، غلات کامل، بادام، بادام‌زمینی و دانۀ برخی از گیاهان وجود دارد.

فولیک اسید

فولیک اسید شکل مصنوعی فولات و در حقیقت عضوی از خانودۀ ویتامین‌های B است که به ‌عنوان B۹ شناخته می‌شود. مصرف فولیک اسید برای زنان باردار بسیار مهم است، زیرا به شکل گرفتن درست لوله‌های عصبی جنین کمک می‌کند که دو تا سه هفته پس از آغاز بارداری اتفاق می‌افتد؛ زمانی که برخی از زنان حتی از بارداری خود اطلاع ندارند. از آنجا که فولیک اسید به میزان کافی از طریق مواد غذایی به بدن نمی‌رسد، به تمامی زنانی که در سن باروری قرار دارند توصیه می‌شود که روزانه ۴۰۰ میکروگرم مکمل آن را مصرف کنند. مصرف مولتی‌ویتامین‌های حاوی فولیک اسید نیز باعث افزایش باروری می‌شود. در مردان نیز به تولید اسپرم‌های سالم‌تر کمک می‌کند. فولات در انواع لوبیا، آب پرتقال، سبزیجات و غلات غنی‌شده وجود دارد.

آهن

به ‌علت فشارهای فیزیکی بارداری روی بدن، زنان باردار در اکثر موارد دچار کم‌خونی می‌شوند. با این وجود کم‌خونی پیش از بارداری می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در تخمک‌گذاری شود. اگر بدن شما دارای ذخایر کافی آهن قبل از بارداری باشد، احتمال ابتلا به مشکل‌های باروری و کم‌خونی در اثر بارداری کاهش پیدا می‌کند. زنانی که مکمل آهن مصرف می‌کنند کمتر دچار ناباروری می‌شوند. قبل از افزودن مکمل آهن به مولتی‌ویتامین‌ها با پزشک خود مشورت کنید. آهن در گوشت، تخم‌مرغ، انواع لوبیا، چغندر، کلم‌بروکلی، اسفناج، کدو حلوایی و غلات کامل وجود دارد.

امگا ۳

اسید چربی است که به آزادسازی تخمک، افزایش جریان خون به رحم و تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند. به دلیل این که بدن نمی‌تواند به صورت طبیعی امگا ۳ تولید کند، مصرف آن از راه‌های دیگر ضروری است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که امگا ۳ به رشد مغز کودک و افزایش هوش او کمک می‌کند. تمام مولتی‌ویتامین‌ها حاوی امگا۳ نیستند، بنابراین بد نیست به اضافه کردن آن به مکمل‌هایتان فکر کنید. امگا ۳ در تخم کتان، روغن دانۀ کتان، بیشتر ماهی‌ها، گردو و تخم‌مرغ‌های حاوی امگا ۳ وجود دارد.

سلنیوم

در مردان بسیار به تحرک اسپرم و افزایش کیفیت آن و در زنان به متابولیسم استروژن کمک می‌کند. سلنیوم یک سم‌زدای قوی است و می‌تواند به تخمک‌های شما برای مبارزه با رادیکال‌های آزادی کمک کند که منجر به کاهش کیفیت تخمک‌ها می‌شود. سلنیوم در سبوس گندم، آجیل، غلات، تخم آفتابگردان، کنجد و ماهی وجود دارد.

روی

موجب افزایش تحرک و کیفیت کلی اسپرم‌ها می‌شود و سطوح مناسب آن برای مردان بسیار مهم است. همچنین در تولیدمثل زنان نیز اهمیت زیادی دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که میزان پایین روی با سقط جنین در مراحل ابتدایی بارداری در ارتباط است. روی در ماهی، گوشت قرمز، گوشت پرندگان، جوانۀ گندم و تخم کدو وجود دارد.

در مورد تغذیه در بارداری دقیق و کامل بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط