درد رشد کودک چیست؟

درد رشد کودک چیست؟

درد رشد در کودکان چه معنایی دارد؟ درد رشد چه تفاوتی با دردهای دیگر در کودکان و چه علائمی دارد؟ در این مطلب با معنای دردهای رشد کودک و علائم درد رشد آشنا شوید.

دردهای رشد در کودک

درد رشد چیست؟

دردهای گهگاهی، تیز و تپنده و ضربان‌دار در بچه‌های بین سه تا پنج سال و سپس دوباره بین هشت تا 12 سال بسیار شایع است. بچه‌ها اغلب دردهای رشد را در ناحیه‌ی پاها، به خصوص در جلوی ران‌ها، پشت زانو و ساق پا احساس می‌کنند. آنها معمولاً در اواخر بعدازظهر و شب و در اولین ساعت‌های خواب شب بروز می‌کنند. درد در صبح ناپدید شده است.

این دردها می‌توانند خفیف باشند یا به اندازه‌ای شدید باشند که کودک شما را از خواب بیدار کنند. بعضی از بچه‌ها همچنین هنگام حمله‌ٔ دردهای رشد، درد شکمی یا سردرد نیز دارند.

اصطلاح «درد رشد» گمراه‌کننده است. هیچ مدرکی مبنی بر این‌که این درد ناشی از رشد استخوان‌هاست، وجود ندارد. متخصصان به طور قطع نمی‌دانند که چه عواملی باعث درد می‌شود، اما به نظر می‌رسد این دردها پس از گذراندن یک روز خیلی پرجنب‌وجوش بیشتر اتفاق می‌افتد.

دردهای رشد نشانه‌ٔ این نیست که کودک شما کاری را اشتباه انجام می‌دهد یا باید سرعت و شدت فعالیت خود را کم کند. بچه‌های کاملاً سالم آنها را تجربه می‌کنند. در حقیقت، 25 تا 40 درصد از بچه‌ها در سنی دچار دردهای رشد می‌شوند و شیوع آنها در دخترها اندکی بیشتر از پسرهاست.

علائم درد رشد چطور درد را از درد رشد تشخیص دهید؟

فهمیدن آن می‌تواند مشکل باشد. گاهی اوقات وقتی بچه‌ها مشکلی جدی‌تر دارند، تصور می‌شود که دچار دردهای رشد شده‌اند، بنابراین اگر فرزند شما درد غیرقابل توجیهی دارد حتماً با پزشکش صحبت کنید.

دردهای رشد معمولاً فقط حدود ۱۰ تا 15 دقیقه طول می‌کشند و معمولاً هر دو طرف بدن را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما لزوماً نه به طور همزمان. درد معمولاً در اعماق عضلات احساس می‌شود نه در مفاصل. دردهای رشد باعث ایجاد تب، لرز، قرمزی، ورم، لنگیدن یا درد مفاصل نمی‌شوند.

پزشکان عمدتاً دردهای رشد را با اطمینان یافتن از این‌که هیچ عامل دیگری باعث درد نشده است، تشخیص می‌دهند. علائم زیر ممکن است نشان دهد که مسئله‌ٔ جدی‌تری مانند عفونت، شکستگی، تومور، سرطان خون، آرتریت روماتوئید جوانان یا سایر مشکلات مفصلی در میان است:

  • درد از یک نقطهٔ خاص می‌آید. ممکن است پزشک بخواهد یک اسکن استخوان انجام دهد تا عفونت استخوان یا تومور را رد کند.
  • کودک همراه با درد پا، تب دارد و منبع مشخصی برای تب او، مانند علائم آنفلوانزا وجود ندارد. با آزمایش خون می‌توان وجود عفونت را تشخیص داد.
  • کودک در یک لگن، ران، یا زانو درد زیادی دارد یا نمی‌تواند وزن خود روی یک پا بیندازد یا به نظر می‌رسد می‌لنگد. ممکن است پزشک برای اطمینان از این‌که استخوان‌هایش هیچ مشکلی ندارند، رادیوگرافی انجام شود.
  • درد او در طول روز ادامه دارد.
  • کودک نمی‌خواهد ناحیه‌ای را که درد می‌کند لمس کنید یا ماساژ دهید. اگر درد عضلانی باشد، ماساژ دادن حس خوبی به او می‌دهد. اما اگر چیز دیگری در میان باشد، لمس کردن آن ممکن است باعث بیشتر شدن درد شود. 
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط