هپاتیت A در کودکان: علائم، پیشگیری و درمان

هپاتیت یک بیماری است که انواع مختلف دارد و می‌تواند در کودکان هم اتفاق بیفتد. انواع شایع‌تر هپاتیت شامل هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C هستند که در این مطلب می‌توانید با هپاتیت A، علل ایجاد، علائم و درمان آن آشنا شوید.

بیماری هپاتیت در کودک

هپاتیت نوعی التهاب کبد است که می‌تواند کودکان و بزرگسالان را مبتلا کند. ویروس‌های هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C شایع‌ترین انواع این بیماری هستند، اما ویروس‌های هپاتیت D و E نیز وجود دارند. در موارد نادرتر، هپاتیت توسط باکتری‌ها، انگل‌ها، یک اختلال ارثی یا برخی داروها ایجاد می‌شود.

شما می‌توانید مبتلا به هپاتیت باشید بدون اینکه هیچ علائمی داشته باشید. در حقیقت، هرچه سنتان بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که علائم را داشته باشید و در نتیجه کودکان و بچه‌ها کمترین احتمال داشتن علائم بیماری هپاتیت را دارند.

اگر شما علائم هپاتیت داشته‌اید و به طور کامل بهبود پیدا کرده‌اید و دیگر قابلیت انتقال بیماری به دیگران را ندارید، هپاتیت حاد داشته‌اید. از سوی دیگر، فرد مبتلا به هپاتیت مزمن همچنان ناقل بیماری باقی می‌ماند و ممکن است بسته به نوع هپاتیت و سلامت فرد، انواعی از عارضه‌ها از جمله آسیب کبدی، نارسایی کبد و سرطان کبد داشته باشد. هیچ دارویی برای هپاتیت حاد وجود ندارد. اگر کودکتان هپاتیت مزمن دارد، بسته به سن کودک و نوع هپاتیت مزمن، پزشک ممکن است داروهایی را برای آن پیشنهاد کند.

علت ایجاد بیماری هپاتیت A در کودک

این نوع از ویروس هپاتیت در مدفوع حمل می‌شود و به راحتی از فردی به فرد دیگر گسترش می‌یابد. به عنوان مثال، کودکتان می‌تواند هپاتیت A را با قرار دادن دست خود در دهانش، پس از دست زدن به چیزی که آلوده به مدفوع شخصی حامل ویروس بوده است بگیرد.

هپاتیت A تحت شرایط غیربهداشتی گسترش می‌یابد. این بیماری همچنین می‌تواند از طریق آب یا غذای آلوده انتقال یابد. این بیماری گاهی در مهدکودک‌ها و سایر مکان‌هایی که کودکان در آنها با هم بازی می‌کنند، شیوع می‌یابد. از آنجا که بیشتر کودکان مبتلا به این عفونت، علائم بیماری را نشان نمی‌دهند، محققان نمی‌دانند که این عفونت چقدر شایع است.

علائم هپاتیت A در کودک

در موارد جدی هپاتیت A، علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

این علائم معمولاً دو هفته تا دو ماه طول می‌کشد، گرچه می‌توانند مدت طولانی‌تری باقی بمانند. با این حال، بیشتر کودکان مبتلا به این ویروس هیچ علائمی از بیماری ندارند. اگر فکر می‌کنید کودکتان ممکن است در معرض این ویروس قرار گرفته باشد، لازم است با پزشک او صحبت کنید.

پیشگیری از هپاتیت A و درمان آن در کودک

واکسن هپاتیت A پس از تزریق در حدود ۲۰ سال از کودکتان محافظت خواهد کرد. یک آکادمی طب اطفال معتبر در دنیا حاضر توصیه می‌کند که همهٔ بچه‌ها، دو دز از واکسن هپاتیت A را در فاصلهٔ بین اولین و دومین سالگرد تولدشان یعنی بین ۱۲ تا ۲۳ ماهگی، به فاصلهٔ حداقل شش ماه از هم بزنند. اما واکسن هپاتیت A در برنامهٔ واکسیناسیون ضروری کودکان در ایران تجویز نمی‌شود و لازم است والدین سؤالات خود و لزوم دریافت آنها را برای فرزندشان حتماً از پزشک کودک جویا شوند.

شستن دقیق دست‌ها با صابون و آب گرم، مخصوصاً بعد از استفاده از توالت، قبل و بعد از عوض کردن پوشک کودک و قبل از تهیه کردن غذا و غذادهی به کودک می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک می‌کند. همچنین یادمان باشد که دست‌های کودک خود را به طور منظم و کافی بشوییم.

همچنین اگر فکر می‌کنید کودکتان ممکن است در معرض هپاتیت A قرار گرفته باشد، برای مثال به این دلیل که یکی از اعضای خانواده یا دوستش هپاتیت دارد، باید آمپول ایمونوگلوبولین را که به نام گاماگلوبولین نیز شناخته می‌شود و حاوی آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس است بزند و ترجیحاً طی هفت روز پس از قرار گرفتن در معرض عفونت هپاتیت، اما هرچه زودتر باشد بهتر است.

اثر محافظتی ایمونوگلوبولین چندین ماه باقی می‌ماند، اما کودکتان هنوز هم به دریافت واکسن هپاتیت A پس از رسیدن به یک سالگی نیاز دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط