جدول خواب کودک:‌ کودکان دو تا هشت ساله به چقدر خواب نیاز دارند؟

جدول خواب کودک:‌ کودکان دو تا هشت ساله به چقدر خواب نیاز دارند؟

حالا دیگر شما به عنوان والدین می‌دانید که فرزندتان به اندازه‌ٔ دوران شیرخوارگی به خواب نیاز ندارد، اما چه مقدار خواب برای کودکان از دو تا هشت سالگی کافی است؟ کودکان پیش‌دبستانی و بچه‌های دبستانی به چه مقدار خواب نیاز دارند؟ در این مطلب با جدول زمانی کودکان آشنا شوید.

جدول خواب کودکان

هر کودکی با دیگری متفاوت است. بعضی‌ها به خواب بیشتری نیاز دارند و بعضی‌ها کمتر، اما در جدول زیر یک راهنمایی کلی برای متوسط ساعات خواب مورد نیاز کودکان دو تا هشت ساله در طول ۲۴ ساعت آمده است:

جدول خواب کودکان

از کجا بفهمید کودکتان خوب نخوابیده است؟

اگر کودکی عادت‌های خواب ناسالمی داشته باشد، یا از چرت زدن یا رفتن به رختخواب قبل از ساعت ۱۰ شب امتناع می‌کند، این احتمال بیشتر وجود دارد که کمبود خواب داشته باشد، چون در اغلب موارد، این کمبود خواب است که باعث می‌شود این کودک در ساعت خواب شب، رفتارهای بیش‌فعالانه به نشانهٔ خستگی بیش از حد داشته باشد که منجر به بیدار ماندنش می‌شود. اگر فکر می‌کنید کودک شما هم ممکن است کم‌خواب باشد، از خودتان بپرسید:

  • آیا کودک من هنگام سواری در ماشین اغلب به خواب می‌رود؟
  • آیا تقریباً هر روز من باید او را از خواب بیدار کنم یا خودش بیدار می‌شود؟
  • آیا او در طول روز کج‌خلق، تحریک‌پذیر یا خسته به نظر می‌رسد؟

اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ مثبت دادید، ممکن است فرزندتان به اندازه‌ٔ نیاز بدنش نخوابد. برای تغییر این الگو، شما باید به او کمک کنید تا عادت‌های خواب خوب مثل داشتن یک برنامه‌ٔ روتین ثابت برای قبل از خواب شب، تنظیم ساعتی مناسب برای خواب و دنبال کردن هر دوی اینها به طور مداوم پیدا کند.

همچنین یک کودک پیش‌دبستانی یا مهدکودکی که دیگر روزها چرت نمی‌زند، هر شب به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب احتیاج دارد. این مقدار با بزرگ‌تر شدنش به تدریج کاهش می‌یابد و حدوداً تا ۱۴ سالگی، فرزند شما هر شب به هشت تا ۱۰ ساعت خواب نیاز خواهد داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط