چطور رفتار درست در عروسی و مراسم رسمی را به کودک بیاموزید

چطور رفتار درست در عروسی و مراسم رسمی را به کودک بیاموزید

واقعیت این است که به نظر می‌رسد مناسبت‌های رسمی و جدی یا فانتزی مستلزم آداب و رفتار بی‌نقص و استانداردی عالی است که بیشتر کودکان نمی‌توانند به آن دست بیابند. شاید فرزنتان با لباس‌های اتوکشیده و کفش واکس‌خورده شبیه یک فرشته به نظر برسد، اما این بدان معنا نیست که مثل فرشته هم رفتار خواهد کرد. در این مطلب با چند نکته برای آشنایی کودک و آموزش رفتار خوب و درست به فرزندتان در مراسم رسمی مثل عروسی آشنا شوید.

در نظر گرفتن سن کودک

ابتدا، در نظر بگیرید که آیا فرزندتان به قدر کافی بزرگ شده است که بتواند از پس این مراسم‌ها برآید و این‌که آیا اصلاً دعوت شده است؟ چون دعوت از شما و همسرتان لزوماً شامل فرزندانتان نمی‌شود. اما اگر به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شده و واقعاً دعوت هم شده است، پیشاپیش او را برای آنچه در این مراسم انتظار می‌رود آماده کنید. به‌طورکلی تا چهار سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • با مقداری آماده‌سازی قبلی والدین و با همراه داشتن اسباب‌بازی‌های بی‌صدا، می‌توانند طی مراسم کوتاه، حدود 15 دقیقه یا بیشتر ساکت بنشینند.

و تا هشت سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • در بیشتر مراسم‌های نیم‌ساعته یا کمی بیشتر ساکت بنشینند.
  • اهمیت مناسبت‌های خاص یا جدی را درک کنند. 

علامت هشدار بین کودک و والدین

یک ترفند مفید تعیین سیگنالی برای هشدار دادن به فرزندتان است. سیگنالی به معنای این‌که رفتاری مناسب نیست و باید متوقف شود. به او نشان دهید که مثلاً وقتی گوش خود را می‌‌خارانید به معنای توقف رفتارش است. این به شما امکان می‌دهد که فرزندتان را مطلع کنید، بدون این‌که او را جلوی دیگران خجالت‌زده کرده باشید.

توضیح مراسم به کودک

همچنین برای کودک خود توضیح دهید که در این رویداد چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً بگویید: «ما به جشن عقد خاله هاله توی یه محضر می‌ریم و یک نفر برای خاله و همسرش یه دعای خوب می‌خونه. این یه روز بزرگ و قشنگ برای خاله‌س و ما باید توی مراسم ساکت باشیم و گوش کنیم» یا چیزی مثل این بگویید: «ما نمی‌تونیم در طول خطبهٔ عقد صحبت کنیم، چون نمی‌خوایم حواس بقیه رو پرت کنیم، اما بعد از اون می‌تونیم صحبت کنیم و برقصیم».

اگر هم در مراسم ختم شرکت می‌کنید، به این نکته اشاره کنید: «اونجا مردم خیلی ناراحتن و اگه اون موقع بخندی یا بزنی زیر آواز، ممکنه ناراحت بشن».

همچنین کاری را که می‌خواهید فرزندتان در طول یک مراسم خاص انجام دهد یا انجام ندهد توصیف کنید. مثلاً بگویید: «خیلی خوب می‌شه اگه به فرزانه به خاطر تولدش تبریک بگی» یا «مریم دلش می‌خواد خودش کادوهاش رو باز کنه، پس وقتی دیدی روی میز جمع شدن، لطفاً بهشون دست نزن».

سرگرم کردن کودک

بچه‌های کوچک زیر پنج سال یا بیشتر، اصلاً نمی‌توانند آرام بنشینند و به یک سخنرانی یا برنامه‌های مشابه گوش دهند. آوردن مدادشمعی یا کتاب‌های فعالیتی برای سرگرمی بچه‌های خردسال، مادامی که بی‌صدا بازی کنند، اصلاً بی‌ادبانه نیست. برای جلوگیری از پرت کردن حواس دیگران، در یک گوشهٔ بدون مزاحمت بنشینید و در صورت سر و صدا یا تحریک شدن کودکتان آماده باشید تا فوراً با او بیرون بروید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط