هیدروسل یا ورم بیضه در کودکان

هیدروسل یا ورم بیضه در کودکان

هیدروسل اطفال کیسه‌ای پر از مایع است که در اطراف کیسه بیضه ایجاد شده و باعث تورم آن می‌شود. این مشکل در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است و اغلب خود به خود از بین می‌رود اما در مواردی درمان آن نیازمند به جراحی است. در این مطلب با علائم و دلایل ایجاد هیدروسل بیضه در کودکان و موارد نیازمند مراجعه به پزشک و جراحی آشنا می‌شوید.

هیدروسل نوزادان چیست؟

هیدروسل یا ورم بیضه در نوزادان کیسه‌ای پر از مایع است که در اطراف کیسه بیضه شکل می‌گیرد و باعث ورم آن می‌شود. کیسه بیضه یا اسکروتوم کیسه‌ای به شکل پوست است که پشت آلت تناسلی آویزان شده و بیضه‌ها را در خود نگه می‌دارد. هیدروسل کودکان ممکن است در یک طرف کیسه بیضه یا هر دو طرف آن ایجاد شود. وقتی در اطراف هر دو بیضه ایجاد شود به آن هیدروسل دو طرفه می‌گویند. اگرچه این مشکل می‌تواند پسران و مردان را در هر سنی مبتلا کند، اما در کودکان شایع‌تر است. همچنین هیدروسل می‌تواند به طور خود به خود در بزرگسالی ایجاد شود.

هیدروسل کودکان

انواع هیدروسل بیضه در کودکان

هیدروسل در کودکان بسته به نحوه شکل‌گیری آن در بدن می‌تواند به دو شکل ارتباطی و غیر ارتباطی باشد:
هیدروسل ارتباطی. این نوع هیدروسل با مایعات موجود در حفره شکمی در تماس است وعلت آن معمولاً بسته نشدن مسیر ارتباطی بین کیسه بیضه و شکم در زمان رشد جنین است. در چنین شرایطی کیسه بیضه بزرگ یا متورم به نظر خواهید رسید و ممکن است اندازه آن در طول زمان تغییر کند.
هیدروسل غیر ارتباطی. در این نوع هیدروسل در نوزادان، مسیر بین کیسه بیضه و حفره شکمی به طور طبیعی بسته می‌شود، اما هنوز مقداری مایع شکمی اضافی در کیسه بیضه و اطراف بیضه‌ها وجود دارد. این نوع هیدروسل‌ها ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند یا بدون هیچ دلیل مشخصی در سال‌های بعدی زندگی کودک ایجاد شوند.هیدروسل غیر ارتباطی معمولاً به همان اندازه باقی می‌ماند یا بسیار آهسته رشد می‌کند.

انواغ هیدروسل

عوامل خطرساز ابتلا به هیدروسل کودکان

ورم بیضه در کودکان معمولاً در بدو تولد وجود دارند و حداقل در 5 درصد از کودکان پسر دیده می‌شود. نوزادان زودرس که زودتر از سه هفته یا بیشتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند، ریسک بیشتری برای داشتن هیدروسل دارند. عوامل خطرساز برای ابتلا به هیدروسل در کودکان در مراحل بعدی زندگی عبارت‌اند از:

  • آسیب به کیسه بیضه یا التهاب آن
  • عفونت، از جمله عفونت مقاربتی

عوامل خطرساز هیدروسل

علائم ورم بیضه در پسران

علامت اصلی هیدروسل اطفال تورم در یک یا هر دو طرف کیسه بیضه است که ممکن است شبیه بادکنکی پر از آب باشد. علائم دیگری که ممکن است در کیسه بیضه مشاهده شود عبارتند از:

  • تورم
  • ناراحتی
  • درد
  • احساس سنگینی

علائم هیدروسل

علت هیدروسل بیضه در کودکان

کودکانی که هیدروسل دارند معمولاً از ابتدای تولد به آن مبتلا هستند. هیدروسل نوزادان در اثر تجمع مایع در اطراف بیضه‌ها ایجاد می‌شود و معمولاً بخشی از رشد جنینی است و زمانی ایجاد می‌شود که مسیر ارتباطی بین کیسه بیضه و شکم بسته نشود و مایع شکمی به داخل کیسه بیضه جریان یابد. گاهی اوقات این مسیر ارتباطی بسته می‌شود، اما مایع شکمی در کیسه بیضه کودک باقی می‌ماند.

هیدروسل در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک با پرسیدن سوالاتی درباره علائم و انجام معاینه بدنی می‌تواند متوجه آب آوردن بیضه در کودکان شود. در طول معاینه، پزشک ممکن است به ناحیه کشاله ران فشار وارد کند یا از کودک بخواهد سرفه کند تا ببیند ورم ناحیه چگونه تغییر می‌کند. او همچنین ممکن است نوری را به کیسه بیضه بتابانند تا هر گونه مایع شکمی در آن ناحیه را بهتر ببیند. پزشکان می‌توانند اکثر هیدروسل‌ اطفال را تنها از طریق معاینه بدنی تشخیص دهند. برای تایید تشخیص ورم بیضه کودکان، پزشک ممکن است درخواست سونوگرافی لگن بدهد تا تصاویر دقیق‌تری از بیضه‌ها ایجاد شود.

تشخیص هیدروسل

عوارض آب آوردن بیضه در کودکان

به طور کلی هیدروسل اغلب خطرناک نیست و معمولاً بر توانایی بچه‌دار شدن و باروری تاثیر نمی‌گذارد. با این وجود، هیدروسل در کودکان ممکن است زنگ خطری باشد و با یک بیماری زمینه‌ای مرتبط باشد که به مشکلات جدی سلامت منجر شود. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • عفونت یا تومور. هر دو این مشکلات ممکن است باعث شوند بیضه‌ها اسپرم کمتری بسازند یا عملکرد معمول خود را نداشته باشند.
  • فتق اینگوینال (کشاله ران). این فتق می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که زندگی شخص را تهدید کنند.

عوارض هیدروسل

درمان هیدروسل در نوزادان

درمان هیدروسل اطفال بستگی به نوع و شدت تورم دارد. در بسیاری از موارد خطرناک نبوده و نیازی به درمان خاصی ندارد و خودبخود ناپدید می‌شود. اما در مواردی که تورم شدید است یا بیماری زمینه‌ای مانند فتق وجود دارد، ممکن است نیاز به درمان با جراحی باشد. توجه داشته باشید که بیمار در هر سنی که باشد، پزشک باید آن را بررسی کند زیرا می‌تواند به مشکلی در بیضه‌ها مرتبط باشد. چنانچه هیدروسل بیضه در کودکان به خودی خود از بین نرود نیز ممکن است نیاز به جراحی باشد و از آنجایی که ممکن است مجدداً عود کند، احتمالاً کودک به معاینات بعدی نیاز داشته باشد.

درمان هیدروسل

اگر هیدروسل کودکان درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که پیشتر گفته شد برخی از انواع هیدروسل نیاز به درمان دارند و به طور خودبخود از بین نمی‌رود. اگر هیدروسل در کودکان درمان نشود، ممکن است برخی از عوارض زیر رخ دهد:
تورم و درد. بدون درمان، تورم و درد ممکن است ادامه یابد و برای کودک ناراحت کننده باشد.
افزایش فشار بر روی کیسه بیضه. در برخی موارد، هیدروسل ممکن است باعث افزایش فشار بر روی کیسه بیضه شود، که می‌تواند بر تولید اسپرم نیز تاثیر بگذارد.
تاثیر بر باروری. در برخی موارد، هیدروسل ممکن است از طریق کاهش تولید اسپرم باعث تأثیر منفی بر باروری شود.

عدم درمان هیدروسل

عوارض جانبی جراحی هیدروسل اطفال

هیدروسلکتومی یک جراحی نسبتاً بی‌خطر است، اما همه جراحی‌ها ریسک‌ها و خطراتی دارند. برخی از خطرات جراحی هیدروسل در کودکان عبارت‌اند از:

  • خطرات مربوط به بیهوشی
  • عفونت
  • ورم
  • کبودی
  • جای زخم
  • عود هیدروسل

اکثر افراد چند روز پس از هیدروسلکتومی می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند، اما ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابند. پس از انجام جراحی در مورد بازگشتن کودک به مدرسه با پزشک کودک مشورت کنید.

عوارض جراحی

پیشگیری از هیدروسل کودکان

اگر چه نمی‌توان برای جلوگیری از ابتلای نوزادان به هیدروسل کار زیادی انجام داد اما پس از تولد، مراقبت‌هایی وجود دارد که می‌توانند کمک کنند تا احتمال هیدروسل در کودکان کاهش یابد. برای کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان، بهترین راه پیشگیری محافظت از بیضه‌ها و کیسه بیضه در برابر آسیب و ضربه است. پوشیدن بیضه بند در حین ورزش یا فعالیت‌هانی که احتمال ضربه به شکم و پایین تنه وجود دارد روش خوبی برای محافظت از بیضه‌هاست.

پیشگیری هیدروسل

زمان مراجعه به پزشک برای هیدروسل اطفال

اگر متوجه تورم در کیسه بیضه کودک شدید به پزشک مراجعه کنید. همچنین نسبت به داشتن علائم زیر در کودک توجه کافی داشته باشید:

  • توده‌ای در کیسه بیضه یا درست بالای کیسه بیضه کودک وجود دارد.
  • به نظر می‌رسد کودکتان درد دارد.
  • کودک دچار حالت تهوع شده یا استفراغ می‌کند.
  • کودکتان به اندازه معمول غذا نمی‌خورد.

مراجعه به پزشک
بنابر آنچه گفته شد هیدروسل بیضه در کودکان یک بیماری نسبتاً شایع است که باعث تورم در یک یا هر دو طرف کیسه بیضه می‌شود. این مشکل مخصوصاً در نوزادان شایع است وبه طور طبیعی ناپدید می‌شود و نیازی به درمان خاصی ندارد. اما در مواردی که تورم شدید است یا با مشکلات زمینه‌ای همراه است، ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد. اگر هیدروسل خود به خود از بین نرود، تنها راه درمان آن انجام جراحی است. هیچ دارویی برای کوچک کردن هیدروسل وجود ندارد. همیشه بهتر است با پزشک کودک مشورت کنید تا بتوانید بهترین راه درمانی را برای هیدروسل نوزادان انتخاب کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

هیدروسل معمولاً باعث ناباروری نمی‌شود.

هیدروسل در نوزادان و کودکان بسیار شایع‌تر است، اما ممکن است در نوجوانان و بزرگسالان نیز رخ دهد. حدود 10 درصد از نوزادان تازه متولد شده هیدروسل دارند که اغلب بدون درمان در سال اول از بین می‌رود.

اکثر هیدروسل‌ها بدون درمان خود به خود از بین می‌روند، اما اگر هیدروسل به خودی خود برطرف نشد، پزشک ممکن است هیدروسلکتومی را توصیه کند.

مقاله مرتبط

0 نظرات

دیدگاه شما