آیا باد شکم شیرخوار ناشی از غذایی است که مادر می‌خورد

آیا باد شکم شیرخوار ناشی از غذایی است که مادر می‌خورد

کودکی که شیر مادر می‌خورد یا کودکی که با شیر خشک تغذیه می‌شود، صرف‌نظر از نوع تغذیه، باد شکم را خواهد داشت. باد شکم بخشی از کار فرایند گوارشی است و همهٔ افراد آن را دارند. تفاوتی که بزرگ‌ترها با بچه‌ها دارند این است که کودکان کمتر از دیگران خجالت می‌کشند و طوری رفتار می‌کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. اما در بیشتر موارد، باد شکم کودک موضوعی برای نگرانی نیست و به معنای این نیست که شما چیزی خورده‌اید که نباید می‌خوردید. اما اگر کودکتان باد شکم زیادی دارد یا او را اذیت می‌کند می‌توانید رژیم غذایی‌تان یا شیوهٔ شیر دادن به کودک را ارزیابی کنید. دراین مطلب می‌توانید در این زمینه با برخی مواد غذایی مقصر و بی‌تقصیر بیشتر آشنا شوید.

غذاهای نفاخ

مادران شیرده می‌توانند هر چیزی را که می‌خواهند و هر وقت که می‌خواهند بخورید، بدون اینکه معدهٔ کودکشان اذیت شود. اما اگر مثل بیشتر مادرها خیلی زود فکر می‌کنید باد شکم کودک ناشی از واکنش به غذایی است که شما خورده‌اید، خیلی زود آن غذای مفید را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما بروکلی، ‌کلم، سیر، غذاهای پرادویه روی شیر شما تأثیری نخواهد گذاشت، زیرا گازی که ممکن است از این غذاها ایجاد شود، در واقع واکنشی موضعی در دستگاه گوارشی خودتان است.

محصولات لبنی

محتمل‌ترین مظنون برای ایجاد نفخ و گاز شکم در کودکان، محصولات لبنی موجود در رژیم غذایی شما یعنی شیر، پنیر، ماست، بستنی یا هر غذایی است که شیر، ‌محصولات شیری، کازئین، آب‌پنیر یا کازئینات سدیم دارد.

غذاهای حساسیت‌زا

گاهی غذاهایی مثل گندم، ذرت، ماهی، تخم‌مرغ یا بادام‌زمینی نیز می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. هرچند تنها به خاطر اینکه حدس می‌زنید کودکتان ممکن است یک حساسیت غذایی داشته باشد، نباید محدودیت زیادی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید، ولی اگر گمان می‌کنید که یک غذای خاص کودکتان را دچار مشکل کرده است، می‌توانید یک هفته آن را از برنامهٔ غذایی‌تان حذف کنید تا ببینید چه می‌شود.

خارج شدن برخی غذاها از بدن بیشتر از یک هفته طول می‌کشد اما باید طی چند روز بهبود در رفتار کودک را ببینید. اگر وقتی از آن غذا پرهیز کردید حال کودکتان خوب شد، دوباره غذا را بخورید تا ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد.

لاکتوز بیش از حد در شیر مادر

اگر شیر شما خیلی زیاد است، طوری که احساس می‌کنید می‌توانید به راحتی به چند کودک شیر بدهید و چیزی هم باقی بماند، ممکن است از مشکلی که «لاکتوز بیش از حد» نامیده می‌شود وجود داشته باشد. اگر کودکتان مقدار زیادی «شیر پیشین» دریافت می‌کند که چربی کمتری دارد تا بتواند فرایند هضم را آهسته کند، این اتفاق ‌می‌تواند بیفتد. در این شرایط، آنزیمی که لاکتوز را هضم می‌کند با سرعت کافی آزاد نمی‌شود تا کارش را انجام دهد.

برای مقابله با این مشکل، در هر وعده تغذیه تنها از یک سینه شیر بدهید یا دو بار از یک سینه شیر بدهید و بعد از سینهٔ ‌دیگر شیر بدهید. اما قبل از اینکه این راهکار را در پیش بگیرید با پزشکتان، پزشک کودکتان یا یک مشاور شیردهی صحبت کنید تا مطمئن شوید که مشکل همین است. در غیر این صورت، ‌شما ناخواسته باعث می‌شوید که تولید شیرتان کاهش یابد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط