آیا آب‌میوه برای بچه‌ها مفید است؟

آیا آب‌میوه برای بچه‌ها مفید است؟

به کودکم آب‌میوه بدهم یا ندهم؟ چرا آب‌میوه برای بچه‌ها زیاد خوب نیست؟ چقدر آب‌میوه به کودک بدهید؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید.

به کودک آب‌میوه بدهید یا ندهید؟

آب‌میوه نسبت به خود میوه فیبر و مواد مغذی کمتری دارد. همچنین معمولاً شکر آن بسیار بیشتر از میوه است. برای مثال، نصف لیوان آب سیب فاقد فیبر و حاوی ۱۳ گرم شکر است. در مقابل، نصف لیوان سیب حاوی ۱/۵ گرم فیبر و ۵/۵ گرم قند است. بنابراین، برای کودک شما سالم‌تر است که به جای آن، میوه‌ٔ تازه بخورد و آب بنوشد. با این کار، او مواد مغذی و فیبر بیشتر و قند بسیار کمتری دریافت می‌کند.

همچنین بسیاری از آب‌میوه‌ها حاوی سوربیتول هستند که شکلی غیرقابل هضم از قند است. سطوح بیش از حد سوربیتول باعث می‌شود بدن برای رقیق کردن قند تلاش کند آب را از جریان خون به روده بکشد و این باعث ایجاد مدفوع شل می‌شود. همچنین آب‌میوه‌های سیب، گلابی، هلو و ‌آلبالو نیز سوربیتول نسبتاً زیادی دارند. پس مصرف زیاد آب‌میوه می‌تواند باعث اسهال و پوسیدگی دندان شود و حتی با پر شدن معدهٔ بچه‌ها با آب‌میوه به جای غذاهای سالم‌تر، به بروز چاقی کمک می‌کند.

با این حال، اگر نوشیدن آب‌میوه در اندازه و زمان مناسب باشد، کاملاً بد و مضر نخواهد بود. یک لیوان کوچک آب‌میوهٔ خانگی یا بهتر از آن پورهٔ خود میوه که به آب‌میوهٔ طبیعی هم ارجحیت دارد، گهگاه می‌تواند راهی برای دریافت یکی از چهار یا پنج وعده‌ میوه و سبزیجات مورد نیاز کودک طی روز باشد، ولی باز هم خود میوه بدون شک مفیدتر از هر نوع آب‌میوه‌ای است. برای اطلاعات بیشتر حتماً مطلب نوشیدنی‌های مضر برای کودکان را بخوانید.

میزان مصرف آب‌میوه برای کودکان چقدر است؟

اگر می‌خواهید به کودکتان آب‌‌میوه بدهید، کارشناسان طب اطفال برای مصرف آب‌میوه مقادیر زیر را بر اساس سن کودکان عنوان کرده‌اند:

  • کودکان کوچک‌تر از ۱۲ ماه: آب‌میوه مصرف نکنند.
  • کودکان یک تا سه ساله: حداکثر نصف لیوان، معادل ۱۱۸ میلی‌لیتر در روز
  • کودکان چهار تا شش ساله: حداکثر سه‌ چهارم لیوان، معادل ۱۷۷ میلی‌لیتر در روز
  • کودکان هفت ساله و بالاتر: حداکثر یک لیوان، معادل ۲۳۶ میلی‌لیتر در روز

راهکارهای کاهش نوشیدن آب‌میوه برای کودکان چیست؟

روش‌هایی برای محدود کردن میزان مصرف آب‌میوه در کودکان وجود دارد که برخی از آنها به شکل زیر است:

  • به جای بطری، پاکت آب‌میوه یا لیوان نی‌دار که قابل حمل به این طرف و آن طرف است، آن را در یک لیوان معمولی به او بدهید. به این ترتیب، کودکتان به نوشیدن آب‌میوه در تمام طول روز و هر جا که می‌رود عادت نخواهد کرد.
  • آب‌میوه را با آب رقیق کنید. با نصف لیوان آب‌میوه و نصف لیوان آب شروع کنید و مقدار آب‌میوه‌ٔ آن را به مرور طی روزها و هقته‌های بعد کاهش دهید.

همچنین نوشیدنی‌های موجود در فروشگاه‌ها را که برای مثال برچسب نوشیدنی میوه‌ای دارد نیز به کودکتان ندهید، زیرا این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی مقدار بسیار کمی آب‌ میوه و مقدار زیادی آب، شیرین‌کننده و رنگ‌دهنده است. تأکید می‌کنیم که کارشناسان توصیه می‌کنند کودکان کوچک‌تر از شش ماه فقط شیر مادر یا شیر خشک بنوشند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط