زانوی ضربدری در کودکان چیست و چطور درمان می‌شود؟

زانوی ضربدری یعنی چه و چرا بچه‌ها زانوی ضربدری دارند؟ در این مطلب با زانوی ضربدری کودک، عوامل ایجاد آن و درمان زانوی ضربدری کودک آشنا شوید.

زانوهای ضربدری به چه معناست؟

زانوی ضربدری به این معناست که وقتی مچ پاهای کودک شما از هم فاصله دارد، زانوهایش با هم تماس دارند یا تقریباً کنار هم قرار می‌گیرند. اگر کودکتان زانوی ضربدری دارد، پاهایش نیز به سمت داخل می‌چرخد.

درجات متفاوتی از زانوی ضربدری وجود دارد؛ از خفیف تا شدید. شدید یعنی وقتی مچ پاها کاملاً از هم دور هستند، زانوها هنوز به هم می‌رسند.

زانوی ضربدری وضعیتی اضطراری نیست، اما فکر خوبی است که در قرار ملاقات بعدی با پزشک فرزندتان به آن اشاره کنید و نظر پزشک را هم بدانید.

چه عواملی باعث زانوی ضربدری می‌شود؟

زانوهای ضربدری اغلب یک مرحله‌ٔ طبیعی از رشد بچه‌های خردسال است. زانوی ضربدری معمولاً در سن‌های دو تا سه سالگی آشکار می‌شود و اغلب در حدود چهار سالگی بدتر می‌شود. به احتمال زیاد پاهای کودک شما بدون هیچ گونه درمانی تا هفت یا هشت سالگی به میزان قابل توجهی راست می‌شوند.

برخی بیماری‌ها مانند راشیتیسم نیز می‌توانند باعث زانوی ضربدری دائمی شوند. آسیب یا عفونت استخوان درشت‌نی (اسخوان بین مچ و زانو) نیز اگر به اندازه‌ای شدید باشد که رشد استخوان را مختل کند می‌تواند باعث ضربدری شدن زانو شود.

بچه‌هایی که اضافه وزن دارند بیشتر مستعد زانوی ضربدری هستند، زیرا استخوان‌ها و مفاصل آنها در تحمل وزن بدنشان مشکل دارند.

آیا زانوی ضربدری باعث می‌شود کودک مستعد آسیب‌دیدگی شود؟

در بیشتر موارد، زانوی ضربدری باعث این نمی‌شود که کودک بیشتر مستعد آسیب و جراحت شود. اگرچه ضربدری بودن شدید زانو می‌تواند دویدن را کمی دشوارتر کند.

اگر زانوهای کودکتان به مرور زمان صاف نشوند، هنگام دویدن می‌توانند باعث ایجاد فشار روی مفاصل او شوند. به عنوان مثال، مفاصل لگن، زانو یا مچ پا و ممکن است دچار درد زانو شود. پزشک یا فیزیوتراپیست می‌توانند تمریناتی را برای کمک به تقویت و تثبیت زانوهای کودک توصیه کنند.

آیا زانوی ضربدری قابل اصلاح است؟

از آنجا که زانوی ضربدری بیشتر بچه‌ها خودبه‌خود رفع می‌شود، درمان به ندرت ضروری است. اما اگر زانوی ضربدری فرزند شما شدید است، امکان دارد باعث درد، دشواری در راه رفتن یا در سال‌های بعد آرتریت شود. در این صورت، یا درصورتی‌که شکل زانوهای کودک پس از حدود هفت یا هشت سالگی بهبود نیابد، پزشک او را به ارتوپد اطفال ارجاع می‌دهد.

متخصص ارتوپد ممکن است بریس، کفش ارتوپدی یا تمریناتی را توصیه کند که به تقویت زانوها و تثبیت آنها کمک می‌کند. در موارد نادر نیز به جراحی نیاز است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید