من امروز سرحالم

روزانه اتفاقات خوب و بد زیادی برای همهٔ ما می‌افتد که می‌تواند برای مدت‌ها فکرمان را مشغول کند. گاهی یک حرف یا یک عمل آن‌قدر برایمان سنگین تمام می‌شود که تمام تمرکز و فکرمان را به خودش مشغول می‌کند. غصه خوردن، نگرانی و اندوه‌های مکرر دستاورد اتفاقات بد در زندگی ماست. اما تا به حال فکر کرده‌اید که ما چقدر باید از یک اتفاق آسیب ببینیم؟ آیا اینکه زندگی هنوز ادامه دارد نمی‌تواند ما را سر پا نگه دارد؟ حقیقتاً همهٔ ما به راه‌هایی احتیاج داریم تا بتوانیم خودمان را آرام کنیم. زندگی برای ما جریان دارد و ما باید آن را برای خودمان شیرین کنیم یا دست‌کم خودمان مسبب غصه خوردن خودمان نشویم. در این مطلب می‌توانید با راه‌های آرام کردن ذهنتان آشنا شوید. پس این موارد را به یاد داشته باشید:

با یک دوست صحبت کنید

صحبت کردن در مورد عصبانیت یا نگرانی نه تنها می‌تواند به آرام کردن شما کمک کند بلکه می‌تواند به شما احساس برخورداری از حمایت و پشتیبانی دیگران را بدهد. شما متوجه می‌شوید که تنها نیستید. حمایت اجتماعی کمک می‌کند در اجتماع احساس امنیت و پذیرفته شدن کنید. صحبت کردن همچنین کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا کند، خشم و ناراحتی‌تان تخلیه شود و ذهنتان را منحرف کند. فراموش نکنید این کار می‌تواند شما را بخنداند که آن هم استرس را کاهش می‌دهد. اما خوب است برای این‌ کار یک دوست مطمئن را انتخاب کنید.

مدیتیشن را امتحان کنید

در یک مکان آرام و در وضعیت راحتی بنشینید. روی تنفستان تمرکز و به افکارتان توجه کنید. اجازه دهید نگرانی‌هایتان بیایند و بروند بدون اینکه به آنها بچسبید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند تنها ۳۰ دقیقه مدیتیشن در روز می‌تواند عملکرد مغز و رفتارهای فرد را تغییر دهد. مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند وقتی عصبانیت یا نگرانی را تجربه می‌کنید کنترل بیشتری روی بدن و احساساتتان داشته باشید. با تمرکز روی تنفس خود و اجازهٔ آمد و رفت به افکارتان می‌توانید ذهن و بدنتان را آرام کنید. هنگام مدیتیشن ممکن است مطرح کردن این سؤالات از خود برای برگرداندن توجه‌تان به لحظهٔ حال مفید باشد:

در مورد تنفسم متوجه چه چیزی می‌شوم؟

متوجه چه چیزی در مورد افکارم می‌شوم؟ آیا می‌توانم بگذارم فکرهایم بیایند و بروند؟

آیا بدنم منقبض است؟ نگرانی را در کجای بدنم نگه می‌دارم؟

بشمارید

چند نفس عمیق بکشید و خیلی آرام شروع به شمارش کنید. با شمردن تا ۱۰ شروع کنید اما اگر هنوز احساس عصبانیت می‌کنید، به شمردن ادامه دهید. روی شمارش اعداد تمرکز کنید نه روی چیزی که شما را عصبانی کرده است. این روشی عالی برای پاسخ دادن به عصبانیت است. وقتی عصبانی می‌شوید بدنتان آدرنالین بیشتری ترشح می‌کند. شمارش به بدنتان فرصتی برای متوازن کردن آدرنالین می‌دهد تا تکانشی و هوسی عمل نکنید.

یادداشت روزانه بنویسید

سعی کنید احساساتتان را شرح دهید. این روشی عالی برای روبه‌رو شدن با احساسات است، به ویژه اگر نوشتن را دوست دارید. در مورد اینکه جملات کاملاً درست و قاعده‌مندی باشند نگران نباشید. اگر این کار به آرام شدنتان کمک می‌کند، حتی می‌توانید تنها عبارات یا کلماتی در مورد موضوع بنویسید. فرآیند فکر کردن و ثبت تعارضات و نگرانی‌هاست که اهمیت دارد. نوشتن در یک دفترچهٔ خاطرات روزمره همچنین می‌تواند مانع از قفل کردن روی افکار ناراحت‌کننده شود. وقتی مشکلات و افکارتان را نوشتید می‌توانید فرآیند عبور از آنها را شروع کنید.

یک محل آرامش‌بخش برای خودتان پیدا یا ایجاد کنید

اگرچه این می‌تواند برای هر شخصی متفاوت باشد، اما جایی را داشته باشید که وقتی تحت فشار قرار می‌گیرید به آنجا بروید. برای مثال ممکن است بخواهید به طبیعت فرار کنید. دریا، رود یا آب را تماشا کنید یا به شنا بروید تا آرام شوید. یا شاید اگر کسانی را ببینید که به شما احترام می‌گذارند و از شما حمایت می‌کنند آرام شوید. از گذراندن وقت زیاد با افرادی که شما را عصبانی می‌کنند اجتناب کنید. اگر می‌توانید از موقعیت‌های استرس‌زا اجتناب کنید. برای مثال اگر می‌دانید که جمع‌های بزرگ شما را مضطرب می‌کنند، می‌توانید تنها برای مدت کوتاهی به این مکان‌ها یا مراسم‌ بروید یا تنها جمع کوچک‌تری از دوستانتان را ببینید.

یک نگرش مثبت ایجاد کنید

پرورش یک رویکرد و نگرش مثبت می‌تواند به شما کمک کند اوقات خوب زندگی‌تان را به یاد بیاورید و چیزهایی را که کنترلی روی آنها ندارید رها کنید. وقتی بدانید که شما نمی‌توانید همهٔ موقعیت‌ها را کنترل کنید، می‌توانید روی مدیریت احساسات خودتان تمرکز کنید. این کار کمک می‌کند که یک قدم عقب بروید، از بیرون به وضعیت نگاه کنید و آرام شوید. اگر برای نگه داشتن یک دیدگاه مثبت تلاش می‌کنید، وانمود کنید که شما یک شخص شاد و آرام هستید. این کار را ادامه دهید. در نهایت موفق می‌شوید که بیشتر مشکلات را از دیدگاه مثبتی ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط