چطور از بروز ترک‌های بارداری پیشگیری کنیم؟

ترک‌های پوستی که به دلیل کشیدگی پوست در بارداری پدید می‌آید گاهی برای خانم‌ها آزاردهنده می‌شود و آنها فکر می‌کنند که ظاهر پوستشان خراب شده است. اغلب افراد از نشانه‌هایی که حاملگی روی پوستشان بر جا می‌گذارد می‌ترسند اما هم‌نظرند که کاری نمی‌شود برای آنها کرد، چون ژنتیکی هستند. آدم یا با این مشکل مواجه می‌شود یا نمی‌شود. اگرچه نمی‌شود این نظر را به طور کلی رد کرد، اما باید یادمان باشد که کارهایی هست که می‌توانیم برای اجتناب از بر جای ماندن این نشانه‌ها انجام دهیم.

۱. از ژلاتین استفاده کنید

برای بالا بردن قدرت کشش پوست نیاز به کلاژن داریم و کلاژن را می‌توان با مصرف ژلاتین تأمین کرد. امروزه منابع ژلاتین کمتر در رژیم‌های غذایی دیده می‌شوند. برای اضافه کردن ژلاتین به رژیم غذایی استخوان قلم گاو را بجوشانید و از آن برای طعم دادن به غذاهایی مثل آبگوشت، سوپ، سس و خوراک‌های گوشتی استفاده کنید. استفاده از ژلاتین پودری نیز گزینهٔ خوبی خواهد بود که می‌توانید از آن برای درست کردن خوراکی‌های ژله‌ای استفاده کنید یا آن را در نوشیدنی‌هایتان حل کنید.

۲. آب کافی بنوشید

کاری کنید که آب کافی به بدنتان برسد. در دوران بارداری ظرفیت خون شما افزایش پیدا می‌کند و باید یک کیسهٔ آب بزرگ برای نوزادتان درست کنید، بنابراین بدنتان نیاز روزافزونی به آب خواهد داشت. پوست شما نیز برای داشتن قابلیت ارتجاعی مطلوب نیاز به آب دارد. پیشنهاد می‌شود روزانه بین هشت تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. البته غالباً باید حواستان به حسی که دارید باشد. خشکی لب‌ها و گلو نشانه‌های بارزی از کم‌آبی هستند و احساس خستگی، سردرد یا نداشتن تمرکز نیز می‌تواند از علائم آن به شمار رود.

۳. از روغن نارگیل استفاده کنید

با استفاده از لوسیون‌های حاوی روغن نارگیل یا خود آن می‌توانید پوستتان را مرطوب نگه دارید. توانایی روغن نارگیل برای غنی‌سازی و تغذیهٔ پوست از قرن‌ها پیش به ویژه در نواحی گرمسیری شناخته‌شده بوده است. می‌توانید روغن نارگیل را به صورت موضعی استفاده کنید و بهتر است برای حفظ رطوبت پوست بعد از حمام آن را روی پوست بمالید.

۴. ویتامین C را فراموش نکنید

بدن ما از ویتامین C برای تشکیل کلاژن و غضروف استفاده می‌کند. ویتامین C همچنین در کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد مؤثر است. رادیکال‌های آزاد باعث تحلیل رفتن کلاژن و الاستین بدن می‌شوند. بهتر است ویتامین ‌C بدن خود را از منابع غذایی طبیعی تأمین کنید تا از طریق مکمل‌های غذایی. غذاهایی که ویتامین C زیادی درون خود دارند شامل فلفل دلمه‌ای، کلم‌پیچ، جعفری خام، شلغم و بروکلی هستند.

۵. روغن‌های مفید را بشناسید

روغن‌های مفید برای سلامت پوست شما از این قرار هستند: روغن زیتون، روغن ویتامین E، اسانس‌های روغنی و روغن کرچک. روغن ویتامین E می‌تواند به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست شما نیز کمک کند و به همین دلیل از ایجاد نشانه‌های کشیدگی جلوگیری می‌کند. اغلب این روغن‌ها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند مفید هستند، زیرا خطرات ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند.

۶. زینک را فراموش نکنید

کمبود زینک یکی از دلایلی است که احتمال بروز نشانه‌های کشیدگی پوستی در افراد را بالا می‌برد. زینک یکی از مواد معدنی است که در طبیعت یافت می‌شود و از عناصری است که در بدن انسان به وفور وجود دارد. زینک همچنین در ساخت کلاژن مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص آنتی‌اکسیدانی نیز دارد. زینک را به مقدار زیاد می‌توان در گوشت مرغ، بره، گاو، تخم‌مرغ، آجیل، حبوبات و غلات کامل پیدا کرد.

۷. پوستتان را با رژیم غذایی تقویت کنید

به طور کلی نحوهٔ تغذیهٔ ما در بالا رفتن قابلیت ارتجاعی پوست بسیار اهمیت دارد. برای داشتن پوست بهتر باید منابع کلاژن زیادی در رژیم غذایی خود داشته باشید و برای این منظور همان‌طور که گفته شد، از آب استخوان قلم، ژلاتین و ویتامین‌های A، C و E استفاده کنید و برای برقرار کردن یک تعادل خوب از امگا ۳ موجود در ماهی استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط