چطور با جنین ارتباط برقرار کنیم؟

بارداری یک تجربهٔ منحصربه‌فرد است و تجربهٔ هر کسی از این دوران متفاوت خواهد بود. بدون شک یکی از مطالبی که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند این است که چطور با کودکی که هنوز به دنیا نیامده ارتباط برقرار کنید و چگونه موجب رشد عشق مادرانه درون خود شوید. هر کسی روش متفاوتی را برای این کار انتخاب می‌کند. همچنین ممکن است درست تا زمان تولد طول بکشد که با کودکتان آن احساس نزدیکی را داشته باشید. با این حال بد نیست این روش‌ها را امتحان کنید و زمانی را به کودک به دنیا نیامدهٔ خود اختصاص دهید.

۹. شکمتان را ماساژ بدهید

یکی از راه‌های آرامش‌بخشی که به کمک آن می‌توانید با کودکتان وقت بگذرانید این است که شکمتان را به آرامی ماساژ بدهید. این کار بعد از سپری کردن سه‌ ماههٔ اول بارداری خطری ندارد و راه مناسبی برای آرام کردن خودتان نیز هست.

۸. با مادران دیگر ارتباط برقرار کنید

اگر حس می‌کنید نمی‌توانید آن‌طور که باید و شاید با جنین ارتباط برقرار کنید، ارتباط با مادران دیگر می‌تواند راه مناسبی برای افزایش محبتتان به کودک باشد. همراه شدن با چنین گروه‌هایی باعث می‌شود با تجربیات مادرانی که مشکلاتی شبیه به شما داشته‌اند آشنا شوید و داستان‌ها و احساسات آنها را نیز بشنوید.

۷. یک هدیهٔ یادگاری درست کنید

کمی وقت صرف کنید تا یک هدیه یا یادگاری برای فرزند در حال رشد خود درست کنید. می‌توانید قلاب‌دوزی کنید یا پتویی درست کنید که بعد از زایمان آن را دور نوزاد بپیچید. همچنین می‌توانید یک لحاف برای نخستین روزهای تولد درست کنید یا یک تصویر زیبا را برای دیوار اتاقش قاب بگیرید. اگر تا به حال از این کارها انجام نداده‌اید، بهتر است با یک طرح ساده آغاز کنید.

۶. پدر بچه را در این ارتباط سهیم کنید

تنها شما نیستید که می‌خواهید با فرزندتان پیوندی پایدار بسازید. پدر آیندهٔ کودک نیز تمایل خواهد داشت که سهمی از این فعالیت داشته باشد. لحظه‌ای که جنین لگد می‌زند دست همسرتان را روی شکم خود قرار دهید تا او هم حرکت جنین را حس کند و به او اجازه بدهید که با ماساژ دادن همان نقطه به ضربان جنین پاسخ بدهد. پدر بچه حتی می‌تواند یکی دو کتاب برایش بخواند. احتمالاً بعد از چنین فعالیت‌هایی پیوند عمیق‌تری هم با فرزند و هم با همسرتان برقرار خواهید کرد.

۵. نکات مثبت را به خاطر بسپارید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود نتوانید خودتان را از نظر ذهنی برای ابراز علاقه به جنین آماده کنید این است که بیش از حد نگران هستید نتوانید مادر خوبی باشید. بعضی از مادران ممکن است دلهره داشته باشند که اشتباهات نسل قبل از خود را در مورد کودکشان تکرار کنند. از این نگرانی‌ها دست بردارید و در عوض نکاتی را که سبب می‌شوند شما مادر فوق‌العاده‌ای باشید بنویسید و روی در فریزر یا اتاق خواب خود بچسبانید. به این فکر کنید که دوست دارید چگونه مادری برای کودکتان باشید و تصویری از خودتان به عنوان مادر در ذهن خلق کنید. این کارها به تدریج باعث ایجاد احساس نزدیکی با جنین می‌شود.

۴. به کلاس یوگا بروید

کلاس‌های یوگای پیش از زایمان فرصتی برایتان فراهم می‌کند تا از یکنواختی زندگی روزمره فرار کنید و در عین حال مدتی ذهنتان روی بارداری متمرکز شود. معلم یوگا حین هر حرکت فواید آن را در دوران بارداری برایتان توضیح خواهد داد و شما نیز می‌توانید به تدریج با مراحل رشد جنین آشنا شوید. اگر زندگی پرمشغله‌ای داشته باشید، همین زمان کوتاه می‌تواند موقعیت درخشانی برای پیدا کردن آمادگی ذهنی برای رسیدن نوزاد باشد.

۳. عکسی از سونوگرافی او تهیه کنید

موضوعی که باعث می‌شود حس کنید برقراری ارتباط با کودک در دوران بارداری دشوار است این است که شما هیچ تصوری از اینکه نوزاد چه شکلی است ندارید. با اینکه کودک درون بدن شما در حال رشد است، ممکن است حس کنید کاملاً با او غریبه هستید. اگر تصویری از سونوگرافی‌های کودک خود تهیه کنید، احساس نزدیکی بیشتری با او خواهید داشت. می‌توانید این تصویر را جایی دم دست خود قرار دهید و روزانه لحظاتی به آن نگاه کنید.

۲. به ضربه‌هایش پاسخ دهید

از حدود هفتهٔ بیستم ضربات جنین را حس خواهید کرد. در حال حاضر تنها روش کودک برای برقراری ارتباط این است که با مشت و لگد ضربه بزند. ممکن است احساس کنید که وقتی برای استراحت می‌نشینید فعالیت جنین بیشتر می‌شود. می‌توانید با پاسخ دادن به ضربه‌های کودک با او بازی کنید. برای این کار هر گاه ضربه را احساس کردید آرام با انگشت آنجا را کمی فشار دهید و ببینید واکنشش چیست.

۱. با او حرف بزنید

وقتی نوزاد به دنیا بیاید صدای شما را تشخیص خواهد داد و هر گاه آن را بشنود به سوی شما برخواهد گشت. دلیل این مسئله این است که او ماه‌ها به صدای شما گوش داده است که سر کار با همکارانتان صحبت کرده‌اید، پای تلفن با مادرتان حرف زده‌اید یا آهنگی را زیر لب زمزمه کرده‌اید. با این حساب بهتر است شما هم پیش‌دستی کنید و گه‌گداری با کودک به دنیا نیامدهٔ خود دربارهٔ وقتی او از راه می‌رسد و کارهایی که در طول روز انجام داده‌اید حرف بزنید. ممکن است متوجه شوید که کودک با لگد زدن به صحبت‌های شما واکنش نشان می‌دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط