یک مدیریت مالی صحیح

پول‌ها چرک‌های کف دست نیستند. بیایید این تصور را از خودمان دور کنیم. ما روزانه کار می‌کنیم تا درآمد کسب کنیم و حالا باید بلد باشیم که نتیجهٔ دسترنج‌هایمان را چطور مصرف کنیم. در واقع مدیریت مالی و کنترل خرج‌ها یکی از راه‌هایی است که می‌تواند کمی از استرس‌های ما کم کند و کمکمان کند که هر روز منتظر رسیدن آخر ماه نباشیم. برای اینکه این ترفندها را یاد بگیرید ورق بزنید و تصاویر بعدی را ببینید:

قانون ۳۰ روز را اجرا کنید

اجتناب از ارضا و امتنان فوری خود یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های مدیریت مالی شخصی است و ۳۰ روز منتظر ماندن برای تصمیم‌گیری در مورد خرید چیزی روشی فوق‌العاده برای اجرای این قانون است. خیلی وقت‌ها، بعد از گذشت یک ماه، می‌بینید که فوریت خرید آن آیتم هم از بین رفته است و شما تنها با صبر کردن مقداری پول صرفه‌جویی کرده‌اید. اگر هم در مورد خرید چیزی دودل هستید، کمی صبر کردن می‌تواند به شما دید بهتری بدهد که آیا واقعاً ارزشش را دارد یا نه.

از خرید کردن به خاطر از بین بردن استرس اجتناب کنید

بله، ‌به راحتی می‌توانید خرج کردن پول را توجیه کنید، به این دلیل که می‌خواهید از استرس محل کار رها شوید. با این حال، این کار به ندرت جواب می‌دهد. به جای خریدن چیزهایی که برای خوشحالی بیشتر به آنها نیازی ندارید، عاقلانه است که راه‌های بهتری برای از بین بردن استرس پیدا کنید. ورزش کردن همیشه یک راه عالی برای کاهش استرس است، همین‌طور مدیتیشن و حتی روش خوب و قدیمی چرت زدن. اگر دچار استرس هستید، کتاب بخوانید، فیلم تماشا کنید یا در حیاط باغچه را هرس کنید. خرج کردن پول در درازمدت استرس شما را کاهش نخواهد داد.

قانون ۱۰ ثانیه را اجرا کنید

هر وقت چیزی برمی‌دارید که به سبدتان اضافه ‌کنید یا به صندوق ببرید، ۱۰ ثانیه صبر کنید و از خودتان بپرسید چرا آن را می‌خرید و آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا نه. اگر جواب خوبی نداشتید، آن را در قفسه‌اش بگذارید. همین قانون باعث شده من خریدهای هیجانی و ناگهانی نکنم.

اقلام پرمصرف را عمده بخرید

ما چیزهایی را که خیلی مصرف می‌کنیم عمده می‌خریم و این کار را مخصوصاً برای آیتم‌هایی انجام می‌دهیم که خراب نمی‌شوند. برای مثال، کیسه زباله، پودر لباسشویی و پوشک‌ را در بزرگ‌ترین بسته‌بندی‌ها می‌خریم. این کار هزینۀ آنها را به ازای هر قلم تا حد خوبی کاهش می‌دهد و در درازمدت باعث صرفه‌جویی قابل‌ توجهی می‌شود.

برای سفرهای جاده‌ای از خانه غذا ببرید

هر وقت می‌خواهید به جاده بزنید زمانی را برای آماده کردن و بسته‌بندی میان‌وعده‌ و غذاهایی که بتوانید به راحتی و سرپا بخورید آماده کنید. با این کار به جای اینکه در میانۀ راه توقف کنید، این‌طرف و آن‌طرف دنبال یک رستوران بگردید، مدتی از وقتتان آنجا تلف شود و در آخر هم یک صورت‌حساب سنگین پرداخت کنید، ‌می‌توانید در ماشین غذا بخورید یا حتی بهتر از آن در یک پارک توقف کنید و کمی هم استراحت کنید.

نوبتی ماشین ببرید

اگر نزدیک یکی از همکارانتان زندگی می‌کنید، ممکن است بتوانید نوبتی با خودرو یکدیگر سر کار بروید. یا شاید هم محل کار همسرتان نزدیک شما باشد. در این صورت ببینید آیا بردن یک خودرو برای هر دویتان به‌صرفه هست یا نه. این کار باعث می‌شود هم در مصرف بنزین و هم در استهلاک خودرو شما و همسرتان صرفه‌جویی شود.

لباس‌هایتان را چک کنید

اگر معمولاً به خرید لباس میل شدیدی دارید یا احساس نیاز فوری می‌کنید، همۀ لباس‌هایتان را چک کنید تا شاید چیزی پیدا کنید. لباس‌های پشت کمد را به جلو بیاورید، کمدتان ناگهان متفاوت می‌شود. لباس‌های دفن‌شده در کشوها را بیرون بیاورید و دم دست بگذارید. ناگهان احساس می‌کنید آدم دیگری شده‌اید که در حال حاضر نیازی به خرج کردن پول برای خرید لباس ندارد.

از مسیر متفاوتی به خانه بروید

مخصوصاً اگر همیشه سر راهتان به خانه یا به محل کار به طور خودکار و ناخودآگاه برای خرید چیزی توقف می‌کنید، این ترفند مفید خواهد بود. با انتخاب مسیر متفاوتی که از جلوی آن محل وسوسه‌انگیز رد نشود، خودتان را از آن خرج همیشگی خلاص کنید (حتی اگر مسیر جدید کوتاه‌تر است). با توقف نکردن هم در وقتتان صرفه‌جویی می‌کنید و هم پولی که با امتناع از ولخرجی غیرضروری صرفه‌جویی می‌کنید به مرور زمان خیلی زیاد خواهد شد.

ناهار ببرید

وقتی سر کار هستید به جای سفارش غذا از بیرون با خودتان ناهار ببرید- اگر نه هر روز، حداقل چند بار در هفته. با کمی آمادگی و تدبیر و اندکی وقت می‌توانید چیز واقعاً خوشمزه‌ای برای ناهارتان آماده کنید و هر بار که این کار را انجام می‌دهید به میزان خوبی پول صرفه‌جویی کنید. ممکن است همکارانتان میل شما به صرفه‌جویی در پول را درک نکنند، اما این مشکل آنهاست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط