کوچک اما دلباز

مادربزرگم همیشه می‌گوید که خانه‌ٔ ما شبیه «لونه‌کفتر» است. یک خانه‌ٔ کوچک در یک آپارتمان و چندین همسایه. راست می‌گوید، خانه‌ٔ ما خیلی کوچک است و مرتب کردن این خانه‌ٔ کوچک همیشه وقت زیادی از ما می‌گیرد. اصلاً انگار خانه‌ٔ کوچک زودتر کثیف و نامرتب می‌شود و اعصاب آدم را به هم می‌ریزد. چاره چیست؟ چند راه ساده می‌تواند به داد ما و خانه‌های کوچکمان برسد و آن را بزرگ و دلباز نشان دهد.

به بعداً امیدوار نباشید

در طول روز و حین کار اطرافتان را مرتب کنید. یک آشپزخانهٔ کوچک دارید؟ قبل از شروع آشپزی ماشین ظرفشویی یا سینک را خالی کنید و در طول آشپزی هم ظرف‌های کثیف را در ماشین ظرفشویی بگذارید یا با دست بشویید. به این ترتیب، تنها چیزهایی که باید پس از صرف غذا بشویید قابلمه و ظروفی است که در آنها غذا خورده‌اید! آخر شب، هنگامی که از اتاق نشیمن به اتاق‌ خواب می‌روید، کوسن‌های مبل را مرتب کنید و همه چیز را سر جایش بگذارید. صبح روز بعد شما از خودتان برای اتاق تمیز تشکر می‌کنید. کارها را به بعداً واگذار نکنید.

خرید اضافی ممنوع

چیزهایی که لازم ندارید نخرید. اگر وسیله‌ای را دوست ندارید یا از آن استفاده نمی‌کنید، چرا می‌خواهید آن را داشته باشید؟ تعداد خرت و پرت‌ها را به حداقل برسانید.

آماده باشید

مقدمات پاکیزگی را فراهم کنید. وسایل پاک‌کننده را با رایحه‌ای که دوست دارید بخرید و یک سبد خوب و چندطبقه هم برای جا دادن و تفکیک لباس‌های کثیف بخرید تا دیگر روی زمین پخش و پلا نباشند.

فقط پنج دقیقه وقت بگذارید

در روز پنج دقیقه خانه را مرتب کنید. در طول پیام‌های بازرگانی آشپزخانه را کمی مرتب کنید. به محض اینکه وارد اتاقتان شدید میز کارتان را تمیز کنید. وقتی به خانه برمی‌گردید کفش‌ها و لباس‌های بیرون را سر جایشان بگذارید. اگر چیزی روی زمین ریخت، همان موقع و در پنج دقیقه آنجا را جارو بکشید. همه‌ٔ این پنج دقیقه‌ها روی هم به داشتن یک خانه تمیزتر منجر می‌شوند.

روز نظافت داشته باشید

یک روز در هر هفته را به عنوان «روز نظافت» تعیین کنید. این روزی است که در آن کفپوش، فرش‌ها و مبل‌ها را جاروبرقی می‌کشید، ملحفه‌های تخت و حوله‌ها را می‌شویید، دستشویی را می‌شویید و کانتر و روی کابینت‌ها را با مادهٔ ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کنید.

عمیق‌تر شوید

در هر ماه یا هر فصل، یک روز را به عنوان «روز نظافت عمقی» تعیین کنید. این روزی است که شما واقعاً همه جا را می‌سابید: لای کاشی‌ها، سقف بالای اجاق گاز، قسمت‌های پنهان زیر مبل و خلاصه همه چیز! من دوست دارم از این روز برای تعویض مسواک، تیغ ریش‌تراش، دور ریختن لوازم آرایش کهنه یا صابونی که استفاده نمی‌کنم، جاروبرقی کشیدن روی تشک و تعویض فیلتر دستگاه تصفیه‌کنندهٔ آب استفاده کنم. حالا خانه‌ٔ کوچکمان از تمیزی برق می‌زند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط