آموزش استفاده از توالت عمومی به کودکان

آموزش استفاده از توالت عمومی به کودکان

انتظار بیش از حدی است که یک کودک خردسال که به سختی به دویدن به سمت توالت خانواده اشراف پیدا کرده است، حالا از توالت عمومی استفاده کند، یعنی جایی که ممکن است مجبور شود در صف منتظر بماند یا روی صندلی توالتی بنشیند که بسیار متفاوت از هر چیزی است که قبلاً امتحان کرده است. اما برای مواقع ضروری، چطور استفاده کردن از توالت‌های عمومی سطح شهر یا هنگام سفر را به بچه‌ها یاد بدهیم؟ در این مطلب با نکات مهم یاد گرفتن استفاده از توالت‌های عمومی برای کودکانتان آشنا شوید.

یاد گرفتن استفاده از توالت‌های عمومی

توالت‌های عمومی از نظر اندازه و کیفیت متفاوت هستند. از توالت‌های لوکس موجود در فروشگاه‌های بزرگ گرفته تا توالت‌های کوچک و شلوغی که حتی بزرگسالان هم از آنها دوری می‌کنند. همچنین پاسخ به این سؤال که چطور آموزش استفاده از توالت عمومی را به کودکتان یاد بدهید، تا حدی مربوط به این است که فرزند شما در چه مرحله‌ای از فرایند آموزش توالت است. برای آگاهی بیشتر به نکات زیر دقت کنید:

انتقال از پوشک به لباس زیر

اگر فرزندتان هنوز گاهی پوشک می‌پوشد، ممکن است راه‌حل ساده‌تر این باشد که برای بیرون از خانه از همان پوشک یا پوشک شورتی استفاده کنید. اگر کودک شما در مرحلۀ انتقال بین پوشک و لباس زیر است، استفاده از پوشک هنگام بیرون رفتن آسان‌تر خواهد بود، مگر این‌که بدانید به مکانی با سرویس‌های بهداشتی مناسب و تمیز برای کودکان می‌روید.

اگر کودک شما همیشه لباس زیر می‌پوشد، از قبل برای بیرون رفتن خود برنامه‌ریزی کنید. برای بیرون رفتن دوباره به او پوشک نپوشانید. قبل از خروج از خانه، سعی کنید فرزندتان را روی لگن یا توالت بنشینید. در مقابل وسوسۀ گفتن «باید قبل از بیرون رفتن دستشویی کنی!» مقاومت کنید، زیرا بیشتر کودکان به شما خواهند گفت که نمی‌توانند. فقط به فرزندتان پیشنهاد دهید روی لگن بنشیند و اگر چیزی بیرون نیامد به او بگویید اشکالی ندارد و سپس امیدوار باشید مشکلی پیش نیاید. 

نمایش و آموزش قبل از شروع

چند ماه قبل از شروع فرایند آموزش توالت، خودتان از دستشویی‌های عمومی استفاده کنید، یعنی زمانی که کودکتان همراه شماست. این کمک می‌کند تا به کودک خود نشان دهید که استفاده از دستشویی‌های عمومی مناسب اشکالی ندارد.

هنگامی که کودک با استفاده از لگن در خانه نسبتاً احساس راحتی پیدا کرد، می‌توانید او را با استفاده از توالت عمومی آشنا کنید. هنگامی که به مقصد خود رسیدید، توالت را پیدا کنید. باید از قبل بدانید که آن توالت کجاست و چه طور توالتی است و این‌که به کودک خود پیش‌نمایشی از توالت ارائه دهید هم کمک می‌کند.

دستمال‌ کاغذی و دستمال‌ مرطوب

بسیاری از والدین دستمال‌ کاغذی و دستمال‌ مرطوب را برای استفاده در توالت‌‌هایی که با کمبود این وسایل مواجه هستند، همراه می‌برند.

ارتفاع توالت عمومی

همچنین اگر سرویس بهداشتی عمومی جایی که رفته‌اید، ایرانی نیست، باید دقت کنید که سرویس بهداشتی فرنگی عمومی بزرگسالان ممکن است ارتفاع بیشتری داشته باشد و کودک شما به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. در این صورت می‌توانید از زانوی خود برای نگه داشتن پاهای آویزان شدۀ کودک استفاده کنید.

همراهی یکی از والدین

یک بزرگسال باید همیشه کودک را در دستشویی عمومی همراهی کند. این موضوع گاهی برای والدین دردسرساز است و آنها مجبور می‌شوند به نوعی خلاقیت به خرج دهند. به عنوان مثال، اگر استفاده از توالت زنانه برای پدری که دختر دارد، کار راحتی نیست. همچنین بردن کودک پسرتان توسط یک مادر به دستشویی مردانه کمی سخت است. هیچ راه‌حل عالی و جادویی‌ای وجود ندارد، اما در وهلهٔ اول، یادتان باشد انتخاب مقصد مناسب‌تر برای کودکان هنگام بیرون رفتن از خانه کمک زیادی به شما می‌کند.

همچنین گاهی برخی از پدرها مجبور می‌شوند دخترشان را به دستشویی مردانه ببرند یا مادرها به دستشویی زنانه. شما همچنین می‌توانید از پدر یا مادرهای دیگر بپرسید که در شرایط مشابه چه می‌کنند. اما مسئلهٔ اصلی این است که ما، شما و سایر بزرگسالان، همگی باید در برخی موارد انعطاف‌پذیر باشیم تا بتوانیم نیازهای بچه‌ها را تأمین کنیم. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط