جدول زمانی درک کودک از پول: بچه‌ها در سن‌های مختلف چه درکی از پول دارند؟

جدول زمانی درک کودک از پول: بچه‌ها در سن‌های مختلف چه درکی از پول دارند؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که فکر کنید، فرزندتان چه زمانی می‌فهمد که پول به دست می‌آید، نه این‌که مقدار بی‌نهایتی از آن در دستگاه خودپرداز موجود و منتظر برداشت شدن باشد؟ و مهم‌تر از آن، واقعاً چه زمانی متوجه خواهد شد که همان اندازه که به یک لباس مناسب فصل سرد نیاز دارد، به یک اسباب‌بازی جدید احتیاج ندارد؟ در این مطلب با این موضوع که کودکتان، سال به سال، چه چیزی در مورد پول، اسکناس و سکه یاد می‌گیرد آشنا شوید.

کودک دو ساله‌

اگر به کودک دو ساله یک اسکناس بدهید، به همان اندازه که احتمال دارد آن را در قلکش بیندازد، به همان اندازه هم محتمل است که آن را از پنجره‌ٔ خودرو بیرون بیندازد. او هنوز متوجه نیست که دایره‌های براق داخل کیف پول بابا بیشتر از یک آب‌نبات ارزش دارد. پول نمودی عینی از یک مفهوم انتزاعی است و کودکان دو ساله تفکر نمادین لازم برای درک آن را ندارند.

با این حال، کوچولوی شما می‌تواند ملموس‌ترین تعریف پول را درک کند، یعنی این‌که «پول» به معنای اسکناس و سکه است و می‌تواند یاد بگیرد که پول چیزی است که ما در فروشگاه استفاده می‌کنیم. ممکن است از شنیدن نام اسکناس‌ها و تکرار این کلمات پیش خودش لذت ببرد و احتمالاً از گذاشتن اسکناس‌ها در جعبه و صندوق‌های خیریه یا ریختن سکه‌ها در قلکش لذت می‌برد.

یادتان باشد هرگز اجازه ندهید فرزندتان بدون نظارت با سکه‌ها بازی کند، چون سکه‌ها یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطرساز خفگی هستند. این بدان معناست که کیف خود را نیز دور از دسترس کودک قرار دهید، تا وقتی آن‌قدر بزرگ شده باشد که بتوان مطمئن بود پول خردها را در دهانش نمی‌گذارد.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک دو ساله بیشتر بدانید.

کودک سه ساله‌

برخی از کودکان سه ساله می‌توانند شروع به شناسایی سکه‌ها و اسکناس‌ها بر اساس نوع آنها کنند و با رشد تفکر نمادین و مشاهده‌ٔ معاملات نقدی بیشتر، کم‌کم متوجه می‌شوند که پول ارزش خاصی دارد. یک اسکناس پنج هزار تومانی به کودک سه ساله بدهید؛ او ممکن است بفهمد که می‌تواند یک خوراکی بخرد اما وقتی فروشنده یا دستگاه فروش خودکار اسکانس را پس نمی‌دهد ممکن است گیج شود.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک سه ساله بیشتر بدانید.

کودک چهار ساله‌

بسیاری از کودکان چهار ساله می‌توانند «جنبه‌ٔ تجاری» پول را درک کنند، بنابراین می‌دانند که پس از تحویل یک سکه به فروشنده یا یک دستگاه فروش خودکار، آن را پس نمی‌گیرند. اما اگر یک اسکانس پنج هزار تومنی به کودک چهار ساله بدهید، ممکن است بشنوید که قصد دارد با آن یک سرسره یا تاب بازی برای حیاط خانه بخرد. بیشتر کودکان چهار ساله نمی‌توانند میزان تفاوت قیمت‌ها را درک کنند. اما آنها تازه دارند می‌فهمند که یک اسکناس هزار تومانی ارزشی متفاومت از اسکناس پنج هزار تومانی دارد.

بسیاری از کودکان چهار ساله می‌توانند درک کنند که پول از یک شغل به دست می‌آید و حقوق مشاغل محدود است. آنها همچنین می‌توانند درک کنند که برخی افراد پول کمتری نسبت به دیگران دارند و کسانی که پول بیشتری دارند می‌توانند به آنهایی که کمتر دارند، کمک کنند.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک چهار ساله بیشتر بدانید.

کودک پنج ساله‌

در پنج سالگی، فرزند شما احتمالاً کم‌کم درک واقع‌گرایانه‌تری درباره‌ٔ پول پیدا می‌کند. بسیاری از والدین در این سن دادن مقدار مشخصی پول توجیبی را شروع می‌کنند.

بنابراین اگر توضیح دهید که یک اسکناس پنجاه هزار تومانی یک بسته مدادرنگی را می‌خرد، درحالی‌که یک اسکناس پنج هزارتومانی فقط یک شکلات می‌خرد، احتمال این‌که فرزندتان بپذیرد، بیشتر است. اما این بدان معنا نیست که او در این سن بتواند خیلی دی برای خرید لوازم هنری پس‌انداز کند، پس او احتمالاً شکلات را انتخاب خواهد کرد. بچه‌های پنج ساله هنوز بسیار متعهد به زمان حال و لحظه‌ٔ حاضر هستند.

با این وجود، داشتن قلک فکر خوبی است، زیرا کودکان پنج ساله می‌توانند بفهمند که پول باید در جای امنی باشد. از یک جهت، تمرکز فرزندتان بر زمان حال می‌تواند به نفع او باشد؛ بعد از این‌که سکه را در قلکش انداخت، ممکن است آن را کلاً فراموش کند.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک پنج ساله بیشتر بدانید.

کودک شش ساله‌

مفهوم «پس‌انداز کردن» در این سن منطقی‌تر خواهد بود. اما از آنجا که آینده هنوز مفهوم مبهمی است، درک اهداف پس‌انداز کوتاه‌مدت آسان‌تر خواهد بود. بنابراین، اگر یک سکه را به مدیر مالی کوچک خود بدهید، ممکن است آن را برای چند روز در قلکش بیندازد یا نگهش دارد، و بعد یک سکه‌ٔ دیگر را با شیرین‌زبانی از پدربزرگش بگیرد و بلافاصله با هر دو سکه یک بسته آدامس بخرد.

در طول سال تحصیلی کلاس اول، بسیاری از کودکان شروع به یادگیری نحوه‌ٔ شمارش پنج‌‌‌ تا، پنج‌ تا و ۱۰ تا، ۱۰ تا می‌کنند، بنابراین می‌توانند سکه‌های مختلف را جمع بزنند و در شش سالگی، فرزند شما احتمالاً تفاوت بین «خواسته» و «نیاز» را درک می‌کند.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک شش ساله بیشتر بدانید.

کودک هفت ساله‌

فرزند شما در حال درک این مسئله است که او در مورد پول انتخاب‌هایی دارد. یک اسکناس به او بدهید و ممکن است ببینید چرخ‌های ذهنش به چرخش درمی‌آید و پیش خود سبک و سنگین می‌کند که آن را در قلکش بیندازد یا در نزدیک‌ترین فروشگاه خرج کند. او همچنین قطعاً می‌فهمد که یک سکه‌ٔ ۵۰۰ تومانی چیزی نیست که به خاطرش هیجان‌زده شود!

مهارت‌های ریاضی نوظهور، بسیاری از دانش‌آموزان کلاس دوم را قادر می‌سازد تا ترکیبی از اسکناس‌ها و سکه‌های مختلف را با هم جمع بزنند.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک هفت ساله بیشتر بدانید.

کودک هشت ساله‌

در هفت یا هشت سالگی، بچه‌ها درک خوبی از ارزش واقعی یک سکه‌ٔ پانصد تومانی خواهند داشت. آنها می‌دانند که این اسکناس پنج تا صد تومانی است. بنابراین هدیه دادن یک سکه‌ٔ پانصد تومانی ممکن است به جای خوشحالی، به یک چشم‌غره از طرف آنها منجر شود.

اما خوشبختانه کودک هشت ساله‌ٔ شما در تعویق رضایت و خرسندی تواناتر می‌شود. او همچنین درک بهتری از آینده دارد. بنابراین، اهداف پس‌انداز طولانی‌مدت در این سن بسیار بیشتر از قبل امکان‌پذیر است. اگر فرزند شما در معرض این تفکر قرار گرفته است که «هر یک‌ذره هم مهم است» یا به عبارتی قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، ممکن است با احساس رضایت از این‌که کمی به خرید آن اسکوتر نزدیک‌تر می‌شود، سکه‌هایش را در قلکش بیندازد.

در مورد رشد، تربیت و رفتار یک کودک هشت ساله بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط