۲۶ ماهگی: آموزش دستشویی

در ۲۶ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ آیا در دو سالگی بچه‌ها باید دستشویی رفتن را یاد بگیرند؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند ۲۶ ماههٔ خود آشنا شوید.

آموزش دستشویی رفتن

کودکان با یکدیگر بسیار متفاوتند، این را خیلی وقت است که شما دیگر می‌دانید! بیشتر بچه‌های دو ساله نمی‌توانند تمام روز و تمام شب خشک بمانند و خودشان را کنترل کنند یا به شما به شکلی منظم بگویند که دستشویی دارند، اما بسیاری از آنها هم آماده هستند تا فرایند آموزش توالت رفتن را شروع کنند، پس به شخصیت و خلق‌وخوی کودکتان دقت کنید.

اما اگر هم به این نتیجه رسیده‌اید که زمان مناسبی است و خواستید آموزش استفاده از توالت را شروع کنید، اول باید به دنبال این علائم که نشان می‌دهد کودکتان در این زمینه در حال پیشرفت است باشید و یادتان باشد هرگز بچه‌ها را مجبور به یادگیری زودهنگام استفاده از توالت نکنید:

  • تمایل به استفاده از توالت به صورت خودجوش یا وقتی از او خواسته می‌شود، حتی اگر او روی توالت بنشیند بدون اینکه هیچ نتیجه‌ای در بر داشته باشد.
  • وقتی نیاز به استفاده از توالت دارد می‌تواند به شما بگوید که البته کودک بعضی اوقات تا یک یا دو ثانیه قبل از خیس شدن متوجه نمی‌شود.
  • دوره‌های خشک ماندن کودکتان در روز طولانی‌تر و بیدار شدن از چرت روز در حالت خشک و تمیز بیشتر شده است.

مهم‌ترین قسمت آموزش دستشویی رفتن بچه‌ها این است که به کودکتان فشار نیاورید، چون این روشی است که همیشه نتیجهٔ برعکس می‌دهد. پس موفقیت‌هایش را تحسین کنید و خرابکاری‌ها را بزرگ نکنید. آموزش شبانهٔ استفاده از توالت را هم تا وقتی بتواند تمام طول روز خشک بماند، شروع نکنید.

برای اطلاعات بیشتر مطالب مادرشو در رابطه با از پوشک گرفتن را بخوانید.

نکتهٔ والدین: مشارکت در تصمیم‌گیری

حالا زمان خوبی است که کم‌کم به فرزند‌تان اجازه دهید انتخاب‌هایی داشته باشد. مشارکت دادن کودک در برخی تصمیمات، او را به همکاری بهتر تشویق می‌کند و در دنیایی که کودک در واقع حرفی برای گفتن در آن ندارد، تا حدی احساس نفوذ و کنترل به او می‌دهد. برای واضح‌تر شدن ماجرا، یک قانون پایه از قوانین شروع مشارکت دادن کودک در تصمیم‌ها می‌زنیم:

در موقعیت‌هایی که کودکتان واقعاً انتخابی ندارد، به او حق انتخاب ندهید. برای مثال، قبل از رفتن بیرون از خانه نمی‌توانید از کودک بپرسید که آیا می‌خواهد لباس بپوشد یا نه، به جایش باید از او بپرسید که آیا می‌خواهد لباس قرمزش را بپوشد یا آبی را؟ و به همین ترتیب، در زمان چرت روزانهٔ کودک، نپرسید که آیا می‌خواهد بخوابد یا بازی کند، بلکه گزینه‌هایی را جلویش بگذارید که هر کدام را انتخاب کرد، با خواستهٔ شما هماهنگ باشد و البته گزینه‌های او را به دو یا نهایتاً سه مورد محدود کنید.

در مورد تربیت کودک دو ساله بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط