۳۵ ماهگی: پیگیری رشد

فرزند شما حالا در یکی از هفته‌های ۳۵ ماهگی خود قرار دارد و در این مطلب با بخشی از نکات مهم در روزهای ۳۵ ماهگی کودک آشنا می‌شوید.

پیگیری رشد کودک

جثهٔ بیشتر بچه‌های خردسال وقتی به سه سالگی نزدیک می‌شوند، کشیده شده است و بدن آنها در حال از دست دادن چربی طبیعی بدن کودکان کوچک‌تر است. اما چگونه می‌توانید بفهمید که کودکتان وزن مناسبی دارد؟

متخصص اطفال فرزند شما در ویزیت‌های پزشکی روتین، رشد کودک را پیگیری می‌کند و می‌تواند به شما نشان دهد که قد و وزن فرزندتان در مقایسه با میانگین‌های آماری دیگر هم‌سن‌های او در چه حدودی است. دو سالگی معمولاً برای نگران شدن در مورد چربی اضافی بدن خیلی زود است، حتی اگر فرزندتان هنوز هم فربه است، به مرور رشد کردن و بازی فعالانهٔ زیاد احتمالاً این ویژگی را تغییر خواهد داد و کودکان خردسال چاق لزوماً به بزرگسالان چاق تبدیل نمی‌شوند.

با این حال، با توجه به آمار بسیار بالای چاقی کودکان، پرسیدن این سؤال از پزشک کودک منطقی است. متخصصان اطفال رویکرد فعالانه‌تر و خودجوش‌تری نسبت به شناسایی بچه‌های دو سالهٔ در معرض خطر چاقی و سپس پیگیری تغییرات پیشنهادی در سبک زندگی آنها پیدا کرده‌اند.

به عنوان مثال، یک دلیل شایع اضافه‌وزن واقعی در کودکان خردسال این است که به آنها اجازه‌ٔ دسترسی نامحدود به شیشه‌شیر یا آب‌میوه داده می‌شود. پس مصرف شیر را که باید در لیوان به کودکان داده شود، به ۴۷۰ میلی‌لیتر در روز و مصرف آب‌میوه را به ۱۲۰ میلی‌لیتر در روز محدود کنید و از دادن نوشابه به کودکتان پرهیز کنید. همراه میان‌وعده‌ها آب یا آب‌میوه‌ٔ خانگی رقیق‌شده با آب سرو کنید. بیشتر بچه‌ها متوجه نمی‌شوند اگر آب‌میوه‌‌ٔ آنها را به تدریج به نصف آب، نصف آب‌میوه رقیق کنید.

با این وجود، هرگز رژیم غذایی کودکتان را بدون توصیه‌ٔ پزشک محدود نکنید. آنچه بدن فرزندتان در حال حاضر بیش از همه نیاز دارد، ترکیبی سالم و متعادل از مواد مغذی است تا بتواند نیاز بالایی را که مغز و بدن او در حال حاضر و در سال‌های آینده می‌طلبد، تأمین کند.

نکتهٔ والدین: وارد شدن کودک به اتاق خواب والدین

ورود سرزده‌ٔ فرزند خردسالتان در حین عشقبازی شما و همسرتان می‌تواند وضعیت ناخوشایندی ایجاد کند. اگرچه این می‌تواند باعث خجالت شما شود، اما این معمولاً قضیه‌ٔ مهمی نیست. به خصوص در شب که یک کودک خردسال احتمالاً خیلی خواب‌آلودتر از آن است که حتی متوجه هر گونه رفتار غیرمعمولی شود، چه برسد به یادآوری آن. اما اگر او در مورد کاری که انجام می‌دادید سؤال کرد، می‌توانید به سادگی بگویید که شما همدیگر را در آغوش گرفته بودید و به هم ابراز عشق می‌کردید و حواسش را با پیشنهاد یک لیوان آب یا ماساژ پشتش پرت کنید.

همچنین ممکن است صداهایی که شما هنگام سکس یا فریاد شما هنگام یکه خوردن از ورود او به اتاقتان برایش ترسناک بوده باشد، بنابراین اگر فرزندتان ناراحت به نظر می‌رسد، به او اطمینان خاطر بدهید که شما فقط از دیدنش غافلگیر شدید و به او کمک کنید که دوباره به خواب برود. شاید بهتر از همه این باشد که قبل از شروع رابطهٔ جنسی‌تان در اتاق خواب خود را قفل کنید!

در مورد حرف زدن با کودک در مورد رابطهٔ جنسی بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط