۳۶ ماهگی: یک کلکسیونر کوچولو

این هفته آخرین هفته از دو سالگی کودکتان است و از هفتهٔ دیگر او سه ساله خواهد شد. مادرشو پیشاپیش تولد کودکتان را تبریک می‌گوید. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزندتان در ۳۶ ماهگی آشنا شوید.

یک کلکسیونر کوچولو

بچه‌های خردسال به همان اندازهٔ بزرگسالان مشتاق جمع‌ کردن برخی اشیا هستند، اما به جای نقاشی‌های نقاشان بزرگ آنها ممکن است سنگ جمع کنند. از نظر تکاملی، کودک خردسال شما سخت در تلاش است تا جهان اطراف خود را به گروه‌ها و زیرگروه‌ها، یعنی مثلاً پستانداران، گربه‌ها، گربه‌های خانگی، گربه‌های سفید و زرد طبقه‌بندی کند و جمع‌آوری کلکسیون با این نوع کارکرد ذهنی، یعنی سنگ‌های بزرگ، سنگ‌های کوچک، سنگ‌های سفید و سنگ‌های براق کاملاً انطباق دارد.

شاید برخی کلکسیون‌های اسباب‌بازی را بتوان در بازار پیدا کرد، اما آنها را حتماً یک بزرگسال باید آنها را بخرد و به همین دلیل است که بسیاری از کلکسیون‌های مبتدی معمولاً شامل وسایل طبیعی مثل سنگ، چوب، صدف و پر است، زیرا کودک می‌تواند کنترل آن را در دست داشته باشد.

شما می‌توانید به فرزندتان جای ویژه‌ای، مانند یک جعبه یا قفسه برای نگهداری کلکسیونش اختصاص دهید. او را تشویق کنید تا در مورد آن با شما صحبت کند، چون این به او کمک می‌کند تا آنچه را که می‌اندیشد بیان کند. به عنوان مثال از کودکتان بپرسید: «چرا این سنگ رو انتخاب کردی؟» یا «کدوم یکی از این صدف‌ها رو بیشتر دوست داری؟»

نکتهٔ والدین: تربیت کودک

وقتی نیاز به تأدیب و تربیت فرزندتان بیشتر می‌شود، ممکن است شما و همسرتان فرصت‌های بیشتری برای اختلاف نظر بر سر واکنش مناسب به او پیدا کنید. حتی گاهی اوقات زوج‌هایی که فکر می‌کردند یکدیگر را خیلی خوب می‌شناسند از اختلاف نظرهای فراوانی که در مورد چگونگی تربیت فرزندشان دارند، غافلگیر می‌شوند. چند راهنمایی در صورت تجربه‌ٔ این مورد برای شما در زیر آمده است:

به کودکتان گروه متحدی متشکل از شما و همسرتان نشان دهید: وقتی دارید در مورد مسئله‌ای با کودک برخورد می‌کنید، از انتقاد از همسرتان جلوی کودک خودداری کنید. برای اینکه از درگیری‌های بعدی پرهیز کنید، تصمیم بگیرید که در مورد مسائل کلیدی فقط وقتی صحبت کنید که هر دو آرام و خونسرد باشید.

توافق کنید که گاهی با هم مخالف باشید: شما و همسرتان قادر خواهید بود در بسیاری از مسائل با هم سازش کنید اما نه در همه‌ٔ مسائل. در چنین مواقعی، کسی که بیشترین وقت را با کودک می‌گذراند باید دست بازتری برای تصمیم‌گیری داشته باشد.

به موضوعات مشخص بپردازید: بحث خود را به یک موضوع محدود و کوچک‌تر کنید. مثلاً چه مدت وقت گذراندن پای نمایشگرها مجاز است؟ نه اینکه درگیر بحث در مورد کلیات شوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط