آیا موسیقی می‌تواند به یادگیری کودک کمک کند؟

آیا موسیقی می‌تواند به یادگیری کودک کمک کند؟

آیا موسیقی می‌تواند به یادگیری کودک شما کمک کند؟ آیا پخش موسیقی کلاسیک بعد از یک چرت بعدازظهر می‌تواند به کودکم کمک کند تا تکالیفش را به راحتی انجام دهد؟ آیا کلاس پیانو به بچه‌ٔ من کمک می‌کند تا در ریاضیات نمرۀ خوبی بگیرد؟ در این مطلب با اثر موسیقی روی قدرت یادگیری کودکان آشنا شوید.

موسیقی و قدرت یادگیری کودک

تحقیقات در مورد تأثیرات موسیقی بر یادگیری دهه‌هاست که در حال انجام است. هنگامی که تحقیق در مورد اثر موتزارت که می‌گوید گوش دادن به موسیقی موتزارت می‌تواند به طور موقت عملکرد و شاید حتی بهرۀ هوشی را بهبود بخشد، در اواخر دهۀ ۱۹۵۰ مشهور شد، والدین در همه جا تلاش کردند تا فرزندان خود را در معرض موسیقی کلاسیک بیشتری قرار دهند.

مانند بسیاری از نظریه‌ها، قضاوت منتقدان در مورد اثر موتزارت بحث‌برانگیز و متناقض بوده است. اما چیزی که به‌طورکلی بحث‌برانگیز نیست و با شواهد قوی پشتیبانی می‌شود، این واقعیت است که آموزش ادامه‌دار موسیقی به کودکان در طیف وسیعی از معیارها، از جمله عملکرد تحصیلی کمک می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی، دو گروه شش‌نفره از کودکان چهار تا شش ساله را با هم مقایسه کردند. یک گروه از این کودکان آموزش موسیقی متد خاصی را دریافت کردند و گروه دیگر هیچ نوع آموزش موسیقایی نداشتند. نتایجی که منتشر شد، نشان داد که کودکانی که آموزش موسیقی دریافت کرده‌اند در مهارت‌های حافظه و همچنین توانایی‌های غیرموسیقایی مانند سواد خواندن، ریاضیات و حتی بهرۀ هوشی بر همتایان خود برتری داشتند.

گفته‌های محققان در مورد اثر موسیقی در یادگیری

بر اساس گفتهٔ محققان، آموزش رسمی موسیقی نیازمند تمرکز، انضباط و اراده است و این ویژگی‌های عالی اغلب به سایر زمینه‌های زندگی شاگردان ارتباط می‌یابد. ضرب و ریتم اجزای کلیدی موسیقی هستند. کودکانی که می‌توانند ضرب ثابتی را حفظ کنند، تسلط بیشتری در مهارت خواندن دارند. ترانه‌هایی که ما می‌خوانیم باعث غنی‌سازی دایرۀ واژگانی می‌شود، زمان‌ها و اشکال جمع زبان را آموزش می‌دهد، از زبان شاعرانه استفاده می‌کند، تجسم را امکان‌پذیر می‌کند و تلفظ خوب را تشویق می‌کند. از طریق موسیقی ما در مورد خود، فرهنگ خود و دیگران، علوم و ریاضیات، خلاقیت، مشاغل، محیط، جشن و عواطف می‌آموزیم.

برخی از کارشناسان هم می‌گویند که مزایای غیرموسیقایی کلاس‌های موسیقی به پیشرفت تحصیلی نیز تسری می‌کند. این کلاس‌ها به کودکان نوپا کمک می‌کند، زیرا موسیقی برای کمک به درک مفاهیمی مانند بالا و پایین، سریع و آهسته و شروع و توقف استفاده می‌شود. خواندن نت‌های موسیقی از چپ به راست، یادگیری خواندن کلمات از چپ به راست را تقویت می‌کند. شمارش موسیقی (۱، ۲، ۳، ۴) و نگه داشتن ضرب ثابت نقش اعداد را تقویت می‌کند و به کودک کمک می‌کند اولین مفاهیم ریاضی را بهتر درک کند.

بعضی نیز گفته‌اند، مزایای آموزش موسیقی به سال‌های اولیۀ زندگی محدود نمی‌شود. طبق گزارش‌هایی در برخی کشورها نیز، امتیاز شرکت‌کنندگان دارای پیشینۀ آموزش موسیقی به طور قابل توجهی بالاتر از همتایانی است که آموزش موسیقی ندیده‌اند و تفاوتی غافلگیرکننده بین آنها وجود دارد. سایر طرفداران آموزش موسیقی همچنین مزایای غیرموسیقایی متعددی از جمله ایجاد عزت نفس بیشتر، تمرکز و هماهنگی را ذکر می‌کنند و هرچه آموزش موسیقی بیشتر طول بکشد، مزایای بیشتری خواهد داشت.

برخی معلمان نیز تعریف می‌کنند که چگونه بچه‌ها به دلیل داشتن موسیقی در سر فصل درسی پیشرفت عمیق‌تری داشته‌اند. علاوه بر تمام مزایای تحصیلی، آواز خواندن، رقصیدن و حرکت با هم می‌تواند شادی فراوانی به همراه داشته باشد.

پس شاید وقت آن رسیده است که موسیقی جایگاه خود را در سرفصل‌های درسی اصلی مدارس پیدا کند! در مورد اثر موسیقی در زندگی کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط