چطور نوزاد را به گرفتن پستان تشویق کنید؟

چطور نوزاد را به گرفتن پستان تشویق کنید؟

قبل از هر اقدامی باید اطمینان پیدا کنید که شیرخوار واقعاً و به درستی از گرفتن پستان مادر امتناع می‌کند. چون گاهی مادرها رفتار طبیعی کودکان شیرخوارشان را به امتناع از گرفتن پستان تعبیر می‌کنند. در این مطلب با نکاتی برای ترغیب نوزاد و شیرخواران به گرفتن سینهٔ مادر آشنا شوید.

مراحل ترغیب کودک به گرفتن سینهٔ مادر

برای ترغیب شیرخوار در گرفتن پستان مادر به نکات زیر توجه کنید:

  1. دفعات شیر خوردن واقعی شیرخوار طی 24 ساعت را بدانید. شیرخوار ممکن است به مقدار کم و دفعات بیشتر یا به مقدار بیشتر و دفعات کمتر شیر بخورد.
  2. ارزیابی وضعیت شیرخوار از نظر کفایت دریافت شیر مهم است. حداقل شش کهنهٔ پارچه‌ای خیس‌شده با ادرار بی‌بو و روشن در 24 ساعت و داشتن پوستی لطیف و شاداب معمولاً نشانگر دریافت کافی شیر است.
  3. به رفتار شیرخوار در فواصل تغذیه توجه کنید. آیا خشنود و راضی است یا به آسانی آشفته می‌شود یا بیمار به نظر می‌رسد؟
  4. وضعیت در آغوش گرفتن و شیر خوردن و مکیدن شیرخوار را ارزیابی کنید. آیا شیرخوار را در وضعیت مناسبی به پستان گذاشته‌اید؟ به طوری که سینه و زانوی او روی سینه و شکمتان، دهان شیرخوار هم سطح نوک پستان و چانه‌اش روی پستان قرار می‌گیرد؟ آیا دهان شیرخوار کاملاً باز می‌شود تا بتواند پستان را به خوبی بگیرد؟ چون مثلاً به علت صاف شدن نوک پستان در اثر احتقان پستان، گرفتن برای شیرخوار مشکل می‌شود.

نکات مهم هنگام شیر دادن به شیرخوار

وقتی می‌خواهید نوک پستان خود را در دهان کودکتان بگذارید به توصیه‌هاى زیر توجه کنید:

  • وقتی شیرخوار خواب‌آلود است، یعنی درست قبل از بیدار شدن یا موقع به خواب رفتن به او شیر بدهید.
  • قبل از تلاش برای شیر دادن، شیرخوار را با آواز خواندن، تکان دادن یا ماساژ آرام کنید.
  • در زمانی که شیرخوار هنوز زیاد گرسنه نیست، به او شیر بدهید.
  • اگر شیرخوار دچار سردرگمی در گرفتن پستان است، قبل از برقراری رفلکس جهش شیر، مقداری از شیر خود را بدوشید، سپس پستانتان را به سمت دهان کودک بگیرید، به طوری که او یک پاداش آنی از کوشش خود بگیرد.
  • اگر شیرخوار سعی در گرفتن پستان دارد می‌توانید با قطره‌چکان شیر دوشیده‌شده را روی پستان بریزید تا به صورت قطره وارد دهانش شود. این کار ممکن است شیرخوار را آرام و چسبیده به پستان مادر نگه دارد و به تداوم مکیدن تشویق کند یا ابتدا شیرتان را روی لب‌های شیرخوار بدوشید و سپس پستان را به داخل دهان او بلغزانید.
  • وقتی کودک پستان را نمی گیرد، وادار کردن او به گرفتن پستان از طریق گرسنه نگه داشتنش کار درستی نیست، چون شیرخوار دچار سردرگمی در گرفتن پستان ممکن است در خطر کم‌آبی بدن هم قرار گیرد و اگر انرژی مناسب را دریافت نکند، ضعیف‌تر می‌شود و قادر به گرفتن پستان و مکیدن آن نخواهد بود.
  • وضعیت‌ و پوزیشن‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید.

 در مورد دوشیدن شیر مادر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط