ویتامین‌ها و مواد مغذی برای کودکان دو تا چهار سال

ویتامین‌ها و مواد مغذی برای کودکان دو تا چهار سال

کودکان باید چه ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای در طول روز بخورند؟ در این مطلب با ۱۰ ماده‌ٔ مغذی که هر کودک دو تا چهار ساله‌ای نیاز دارد آشنا شوید.

کلسیم

استخوان‌ها و دندان‌های محکم می‌سازد، عملکرد سالم عصب و عضله را تقویت می‌کند، به لخته شدن خون کمک می‌کند و به بدن در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.

اسیدهای چرب ضروری یا EFAها

به ساخت سلول‌ها، تنظیم فعالیت سیستم عصبی، تقویت سیستم قلبی عروقی، ایجاد ایمنی و کمک به بدن در جذب مواد مغذی کمک می‌کند. این اسیدها برای عملکرد سالم مغز و بینایی ضروری هستند.

آهن

برای ساختن هموگلوبین، یعنی رنگدانه‌ٔ قرمز حامل اکسیژن در خون و میوگلوبین، یعنی رنگدانه‌ای که اکسیژن را در عضلات ذخیره می‌کند، مهم است. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود که منجر به خستگی شدید، ضعف و تحریک‌پذیری می‌شود.

منیزیم

استخوان‌ها را قوی و ریتم قلب را ثابت نگه می‌دارد، از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند و به حفظ عملکرد عضلات و اعصاب کمک می‌کند.

پتاسیم

برای کنترل تعادل آب بدن، که به حفظ فشار خون کمک می‌کند، با سدیم همکاری می‌کند. به عملکرد سالم عضلات و ریتم قلب کمک می‌کند و در سال‌های بعد، ممکن است خطر سنگ کلیه و پوکی استخوان را کاهش دهد.

ویتامین A

نقش مهمی در بینایی و رشد استخوان دارد. به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. سلامت و رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن، از جمله مو، ناخن و پوست را تقویت می‌کند.

ویتامین C

به ساخت و ترمیم گلبول‌های قرمز خون، استخوان‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند. به حفظ سلامت لثهٔ کودک کمک می‌کند و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند که این کبودی را به حداقل می‌رساند. به بهبود از بیماری کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و عفونت‌ها را مهار می‌کند. همچنین به بدن کمک می‌کند آهن را از غذاهای سرشار از آهن جذب کند.

ویتامین D

به بدن کمک می‌کند تا مواد معدنی مانند کلسیم را جذب کند و باعث استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود. ویتامین D برای دستیابی به حداکثر پتانسیل رشد و داشتن بیشترین توده‌ٔ استخوانی ضروری است. این ویتامین همچنین به عنوان هورمونی که در سلامت سیستم ایمنی بدن، تولید انسولین و تنظیم رشد سلولی نقش دارد، عمل می‌کند.

ویتامین E

تولید رادیکال‌های آزاد را که می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند، محدود می‌کند. برای سیستم ایمنی، ترمیم دی‌ان‌ای و سایر فرایندهای متابولیکی مهم است.

روی یا زینک

روی مورد نیاز بیش از ۷۰ آنزیمی است که به هضم و متابولیسم کمک می‌کنند و همچنین برای رشد حیاتی است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید