بدغذاها: جداکننده‌های مواد غذایی

بدغذاها: جداکننده‌های مواد غذایی

در مواجهه با یک کودک بدغذا چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که او مواد مغذی مورد نیازش را بدون دعوا دریافت می‌کند و با کودکانی که مواد غذایی را از یکدیگر جدا می‌کنند چه باید کرد؟ در این مطلب با این موضوضع بیشتر آشنا شوید.

کودک جداکنندهٔ مواد غذایی کیست

وقتی پوره‌ٔ سیب‌زمینی فقط کمی با ماهی قزل‌آلا تماس پیدا کند، یا برنج جرأت کند با لوبیا مخلوط شود، به احتمال زیاد هیچ یک از آنها به قاشق کودکتان راه پیدا نخواهند کرد!

اگر فرزند شما هم این گونه است، در گروه کودکان طرفدار جدایی مواد غذایی از هم قرار می‌گیرد و از دیدگاه تفکیک‌کننده‌ٔ چنین کودکانی، غذاها مجاز به مخلوط شدن یا حتی تماس با یکدیگر نیستند.

راهکارهای برخورد با کودکی که مواد غذایی را جدا می کند

اما برای پیشگیری از این که تنوع غذایی‌ بچه‌ها به خطر نیفتد، غذاها اسراف نشود و باعث از قلم افتادن غذاهای مفید از رژیم غذایی‌ کودکتان نشوید چه کار کنید؟ موارد زیر را در نظر بگیرید:

احترام به احساسش: اگر فرزندتان غذاهای سالم می‌خورد، پس اصلاً مهم نیست که ترجیح می‌دهد پاستا را داخل سس پاستا فرو کند نه اینکه از اول مخلوط شده باشند و یا اینکه اجازه نمی‌دهد کلم بروکلی به برنج بخورد. این ممکن است به استقلال‌طلبی یا میلش به کنترل هر چیزی مربوط باشد.

گذاشتن غذاها در چند بشقاب: دادن غذاها را اولویت‌بندی کنید و بپذیرید که بعضی از بچه‌ها دوست ندارند گروه‌های غذایی با یکدیگر تماس پیدا کنند، بنابراین با سرو کردن وعده‌های غذایی در مثلاً سه بشقاب‌ در یک وعده یا سرو غذا در از بشقاب‌هایی که سه قسمت مجزا دارند، مشکل را حل کنید.

دادن غذا در چند مرحله: برای سرو هر وعدهٔ غذایی در چند مرحله لازم است درحالی‌که قسمت پروتئینی غذا را آماده یا صبر می‌کنید تا مثلاً ماکارونی بپزد، وعده‌ٔ غذایی اول را با سبزیجات شروع کنید و غذاهای نشاسته‌‌ای را در بخش آخر قرار دهید. هیچ ایردادی ندارد اگر ماکارونی یا برنج در مرحلهٔ آخر خورده ‌شوند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید