سوراخ کردن گوش کودک در چه سنی ایمن‌تر است؟

سوراخ کردن گوش کودک در چه سنی ایمن‌تر است؟

در چه سنی می‌توانید گوش کودکتان را سوراخ کنید؟ سوراخ کردن گوش کودک در چه سنی بی‌خطرتر است؟ در این سن با سن سوراخ کردن گوش کودک و نکات ایمنی مهم هنگام سوراخ کردن گوش بچه‌ها آشنا شوید.

سن سوراخ کردن گوش کودک

برخی افراد هنگام تولد نوزاد گوش او را سوراخ می‌کنند. شاید دلیل پزشکی مشخص و منعی برای این کار وجود نداشته باشد اما این کار بدون خطر و ریسک نیست و می‌تواند مشکلات و عوارضی را برای یک نوزاد یا شیرخوار کوچک به دنبال داشته باشد.

اگر قصد دارید حتماَ گوش‌های کودکتان را سوراخ کنید، بهتر است بگذارید کمی بزرگ‌تر شود، آن‌قدر که نظر خودش را بپرسید، چون این گوش‌های کودک شماست! اما اگر می‌خواهید بدون این که نظر خود کودک را مشخص کنید، گوش‌هایش را سوراخ کنید احتمالاً ایمن‌تر است که از یک پزشک بخواهید این کار را با سوزن مخصوص برای شما انجام دهد، چون همهٔ مراکز سوراخ کردن گوش از تجهیزات یا کارکنان مناسب برای کار با کودکان خردسال برخوردار نیستند.

به عنوان مثال، تفنگ‌های سوراخ‌کنندهٔ گوش نمی‌توانند استریل شوند، بنابراین ابتلا به هپاتیت یا عفونت‌های دیگر از طریق آنها امکان‌پذیر است. اما سوراخ کردن گوش کودک چه مشکلاتی به دنبال دارد و چه نکاتی را باید بدانید؟

نکات ایمنی هنگام سوراخ کردن گوش کودک

برخلاف تصور خیلی‌هایمان، سوراخ کردن گوش کودکان آن‌قدرها هم بی‌اهمیت نیست. برخی از موارد مهمی که باید قبل از تصمیم‌گیری برای سوراخ کردن گوش بچه‌ها بدانید شامل موارد زیر است:

  • همان‌طور که گفته شد، تمام مراکز سوراخ کردن گوش از تجهیزات یا کارکنان مناسب برای کار با کودکان خردسال برخوردار نیستند. به عنوان مثال، تفنگ‌های سوراخ‌کنندهٔ گوش نمی‌توانند استریل شوند، بنابراین ابتلا به هپاتیت یا عفونت‌های دیگر از این طریق امکان‌پذیر است.
  • سوراخ کردن گوش معمولاً بدون بی‌حسی انجام می‌شود، زیرا خود سوراخ کردن کمتر از آمپول بی‌حسی درد دارد. پس اگر می‌خواهید گوش فرزندتان را سوراخ کنید، قبلش حتماً با پزشکش مشورت کنید و در صورت تمایل خودتان و نظر قطعی پزشک قبل از انجام این کار، به کودکتان استامینوفن اطفال بدهید.
  • نکته‌ٔ دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که کودک شما دائماً گوش‌های خود را لمس خواهد کرد و محل سوراخ‌شده به راحتی می‌تواند عفونی شود.
  • برای محافظت در برابر این مسئله، باید چند بار در روز و طبق توصیه‌ٔ پزشک، میخ گوشواره‌ها و اطراف گوش را با الکل یا پراکسید هیدروژن تمیز کنید.
  • در ناحیه‌ٔ اطراف سوراخ‌ها و لاله‌ٔ گوش مراقب افزایش قرمزی یا حساسیت به لمس که می‌تواند نشانهٔ عفونت باشد، باشید.
  • این احتمال وجود دارد که کودک پس از سوراخ شدن گوش خود، آلرژی به فلزات را نشان دهد. در صورت ایجاد بثورات در اطراف سوراخ، باید گوشواره‌ها را از گوشش درآورید. برای جلوگیری از این کار می‌توانید گوشواره‌‌ای بخرید که قسمت‌های در تماس با گوش شامل پشت گوشواره و همچنین میخ‌های آن از جنس استیل جراحی یا طلای ۱۴ عیار باشد. اگر بثورات فروکش نکند، کودک شما احتمالاً نمی‌تواند گوشواره بیندازد.
  • شاید فرزند شما بزرگ شود و دلش نخواهد گوش‌هایش سوراخ باشند، آن‌وقت آیا احساس بدی نخواهید داشت؟ پس از همین الان به احساس آیندهٔ کودکتان احترام بگذارید.
  • داشتن طلا و جواهرات برای کودکان آن‌قدرها هم بی‌خطر نیست! گاهی ربوده شدن یا آزار کودکان به دلیل همراه داشتن زیورآلات و جواهرات اتفاق می‌افتد.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط