لوله‌بازی یا تلفن‌بازی با نوزاد

لوله‌بازی یا تلفن‌بازی با نوزاد

خیلی قبل از اینکه کودکتان قادر به صحبت کردن شود، در حال پرورش دادن گوش‌هایش برای شنیدن و حساسیت دادن گوش به کلام صداهاست. شما هر بار که با کودکتان صحبت می‌کنید، نیاز فوری او به کلمات را تغذیه می‌کنید و پرورش می‌دهید. در این مطلب می‌توانید با یک فعالیت برای پرورش حس شنوایی کودکان شیرخوار آشنا شوید.

یک مکالمهٔ لوله‌ای یا تلفن‌بازی

یکی از فرصت‌های خوب برای گفت‌وگو زمانی است که کودکتان بیدار و مثلاً روی میز یا محل تعویض پوشک است و گرسنه هم نیست. او نه تنها می‌تواند به شما گوش کند بلکه صورت شما نیز به سطح بدن او نزدیک است. یک تلفن‌بازی ساده و قدیمی با استفاده از یک لولهٔ مقوایی او را مسحور و شگفت‌زده خواهد کرد.

این بازی از چهار هفتگی تا چهار ماهگی کودکتان مناسب است. مهارتی که طی این فعالیت رشد می‌یابد مهارت شنیداری کودک است. وسایل مورد نیاز برای این بازی هم یک لولهٔ مقوایی در انتهای یک رول دستمال حوله‌ای یا لولهٔ مقوایی به‌جامانده از یک فویل آشپزخانه است.

نحوهٔ لوله‌بازی یا تلفن‌بازی

یک لولهٔ مقوایی را که به عنوان مثال از تمام شدن یک رول فویل آشپزخانه به جا مانده است بردارید. بعد به کودکتان بگویید: «من می‌خوام یه راز رو به تو بگم»، سپس آن را کنار گوش کودک بگذارید و چیزی ساده و کوتاه را زمزمه کنید مثل «دوستت دارم» که همیشه جملهٔ خوبی برای شروع است.

سپس لوله را کنار گوش دیگرش بگذارید و یک «راز» دیگر را تکرار کنید. اگر به نظر می‌رسد کودکتان گیج شده است، بگذارید دهانتان را در حین حرکت ببیند تا بداند منبع صدا از کجاست و بعد واکنش فراموش‌نشدنی‌اش را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط