لباس و پوشاک مناسب برای بعد از زایمان

لباس و پوشاک مناسب برای بعد از زایمان

روز اول بعد از زایمان و روزهای بعد از آن برای مادران اهمیت زیادی دارد. آنها از طرفی نگران نوزاد خود هستند و از طرفی باید روند بهبود خود را طی کنند. همین موارد باعث می‌شود که مادران ظاهر خود را فراموش کنند یا گاهی برای انتخاب لباس مناسب کمی سردرگم شوند. وقتی برای بعد از زایمانتان لباس می‌خرید، از انتخاب پارچه‌هایی که نگهداری از آنها سخت است مثل ابریشم یا ریون صرف نظر کنید. همچنین لباس‌هایی نخرید که فقط باید با دست شسته شود. حالا که یک نوزاد در خانه دارید، بهتر است همه چیز بادوام، تا حدی کشی، بدون چروک، راحت و مهم‌تر از همه قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی باشد. همچنین اگر از یک لباس با جنسی مناسب خیلی خوشتان آمد، می‌توانید چند رنگ مختلف از آن را بخرید. در این مطلب می‌توانید با انتخاب پوشاک و کیف در فصل‌های مختلف سال آشنا شوید.

پوشاک پاییز و زمستان

برای خانم‌هایی که در فصل‌های سرد سال زایمان می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که چه لباسی بپوشند و چطور هم خوش‌پوش باشند و هم از سرما در امان بمانند. نکات زیر می‌تواند در انتخاب لباس مناسب برای روزهای سرد زمستان مناسب باشد:

پیراهن بلند یا دامن: پیراهن‌های بلند و گشاد بافتنی و دامن‌‌های آزاد که کمر کشی سفتی ندارد، بهترین گزینه برای پوشش مادران پس از زایمان است. رنگ‌های شاد انتخاب کنید و به جنس‌های مرغوب‌تر در خریدتان اولویت بدهید.

شلوار: اگر می‌خواهید بعد از زایمانتان شلوار بپوشید. بهتر است سعی کنید شلوارهای پنبه‌ای و گشاد را انتخاب کنید که هوا را از خود عبور می‌دهد. شلوارهایی که قسمت داخلی آن پوشیده از کرک است هم برای زمستان انتخاب خوبی است. توجه داشته باشید که شلوارتان در ناحیۀ اندام تناسلی تنگ نباشد، زیرا ممکن است در صورت وجود بخیه‌ها، روند بهبود آنها را با مشکل مواجه کند.

پالتو: بعد از زایمان که از بیمارستان مرخص می‌شوید، بهتر است حتماً یک پالتوی گرم همراه داشت باشید. لازم نیست برای روزهای بعد از زایمان به فروشگاه بروید و یک پالتو بخرید. اگر چند دست پالتو دارید، یکی از آنها را انتخاب کنید که گرم‌تر و در عین حال سبک‌تر است.

کفش: زمستان در شهرهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. در برخی شهرها بارندگی برف بیشتر است و در برخی دائم باران می‌بارد. چکمه‌ها معمولاً برای روزهای بارندگی یا یخبندان مناسب است. اما توجه کنید که چکمه‌هایی که ساق بسیار بلندی دارد، ممکن است حفظ تعادل را برایتان سخت‌تر کند. بهتر است از کفش‌های مناسبی استفاده کنید که کفۀ زیر آنها عاج‌دار است و مانع سُر خوردن می‌شود. در روزهای آفتابی ولی سرد هم، کفش کتانی با لژ کوتاه می‌تواند مناسب باشد.

لباس‌های راحتی خانه: از آنجا که یک نوزاد در خانه دارید، احتمالاً داخل خانۀ شما گرم است و لازم نیست لباس‌های سنگین در خانه بپوشید، اما این موضوع نباید باعث شود لباس‌های قدیمی و خیلی گشاد یا نامرتب بپوشید. در روزهای اول هنگام رفت‌وآمدهای دوستان و فامیل، می‌توانید یک پیراهن دکمه‌دار با یک ژاکت سبک بپوشید. ژاکت کمک می‌کند که شکمتان خیلی به چشم نیاید. استفاده از زیورآلات ساده که با لباستان هماهنگ باشد نیز، زیبا و خوشایند است. همچنین می‌توانید از شلوارهای راحت نخی استفاده کنید.

پوشاک بهار و تابستان

انتخاب لباس برای بهار و تابستان معمولاً راحت به نظر می‌رسد. هر لباس نخی سبکی که با سلیقۀ شما جور باشد، می‌تواند یک لباس مناسب باشد. نکتۀ مهم در مورد لباس‌های مناسب این فصل‌ها، جنس آنهاست که از عرق‌سوز شدن بدن جلوگیری کند. بعضی از انواع این لباس‌ها شامل موارد زیر است:

مانتو: مانتوهای تابستانی می‌تواند مانتوهای گشاد جلوباز بلند یا مانتوهای سادۀ دکمه‌دار باشد. از آنجا که بیشتر مواقع کودک را در آغوش می‌گیرید یا ساک وسایل نوزاد را به همراه دارید، توصیه می‌شود از مانتوهای دکمه‌دار که خیلی بلند یا خیلی کوتاه نباشد استفاده کنید. لباس‌هایی که قسمت‌های آویزان زیادی دارد یا جلوی آن باز است، هنگام راه رفتن یا با وزیدن باد به هم می‌ریزد و ممکن است برایتان دست و پاگیر شود.

پیراهن و بلوز: اگر به مهمانی دعوت می‌شوید، پوشیدن پیراهن یا شومیزهای دکمه‌دار، ظاهر شیک و زیبایی دارد و برای شیردهی هم راحت‌تر است. شما می‌توانید شومیزها را همراه دامن بپوشید تا ظاهر زیباتری داشته باشید.

شلوار و دامن: شلوارهای کتان کشی یا شلوارهای کتان راسته می‌تواند انتخاب خوبی برای این فصل باشد. سعی کنید در فصل تابستان از شلوارهای جذب مثل ساپورت و لگ کمتر استفاده کنید، زیرا عرق کردن و خیس شدن لباس زیر شما ممکن است باعث بروز قارچ‌های واژینال شود.

کفش: کفش‌های تخت، صندل‌هایی که می‌توانید آنها را راحت از پایتان درآورید و کالج‌های طبی انتخاب‌های خوبی برای کفش‌های تابستانی است. طی این روزها و ماه‌های پیش رو بهتر است یک کفش راحت و باکیفیت برای بیرون رفتن از خانه داشته باشید.

لباس‌های راحتی خانه: سارافن‌های رنگی که احتمالاً در دوران بارداری‌تان می‌پوشیدید، انتخاب خوبی برای بهار و تابستان است. پیراهن‌های نازک، شلوارهای راحت و پیژامه‌ها نیز برای این فصل‌ها مناسب است.

کیف‌های راحت و مناسب

وقتی شما با کودکتان به بیرون از خانه می‌روید، احتمالاً باید یک ساک از وسایل او را همراه داشته باشید. بعضی از مادران نیز وسایل خود را هم در ساک کودک می‌گذارند و کیف دستی برای خودشان برنمی‌دارند. موارد زیر در انتخاب کیف و ساک کودک می‌تواند به شما کمک کند:

کیف‌های زنانه: توجه داشته باشید کیفی که می‌خرید سبک باشد و دارای قلاب یا بند اضافی و تزئینی نباشد. همچنین داشتن جیب‌های متعدد برای کیف شما بسیار مهم است و به شما در منظم کردن وسایلتان درون کیف کمک می‌کند.

ساک لوازم نوزاد: اگر بخواهید برای یک مدت طولانی‌تری از خانه بیرون باشید، به وسایل بیشتری مثل لوازم تعویض پوشک کودک نیاز دارید. ساک‌های لوازم نوزاد یک انتخاب خوب برای زمان‌‌های طولانی‌تر بیرون از خانه است. این ساک‌ها معمولاً جایی برای یک تشک کوچک تعویض پوشک، آستری ضدآب و جیب‌هایی برای کلید، کیف پول و موبایل شما دارد. بهتر است مدلی را انتخاب کنید که رنگ آن با بیشتر لباس‌های شما هماهنگ باشد و راحت روی دوش شما قرار بگیرد.

کوله‌پشتی: اگر حمل کوله‌پشتی برای شما راحت‌تر از کیف و ساک‌های مخصوص کودکان باشد، در این صورت می‌توانید از کوله‌پشتی‌هایی که سبک‌تر هستند استفاده کنید تا فشار زیادی به کمر و گردن شما وارد نشود. بهتر است ابتدا وسایل نوزاد را در یکی از کوله‌شتی‌هایتان جا بدهید و اگر دیدید که فضای کافی برای این کار را ندارد، از همان ساک نوزاد استفاده کنید. گاهی هم وقتی قصد دارید وسایل سبک‌تری برای نوزاد بردارید، از کوله‌پشتی استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط