دلایل نادرست مادران برای گرفتن نوزاد از شیر

دلایل نادرست مادران برای گرفتن نوزاد از شیر

هر کسی ممکن است در مورد زمان درست توقف و اتمام شیردهی به نوزاد نظری داشته باشد، اما از شیر گرفتن نوزاد تصمیم مادر و پزشکش و ناشی از مسائل مربوط به سلامت شخصی و شرایط مادر و کودک است. بدون شک برخی از اطرافیان به شما خواهند گفت که شیردهی را بیش از حد ادامه داده‌اید و اگر شما به دلایل مشخص پزشکی دیگری قبل از زمان مشخص و لازم شیردهی، کودکتان را از شیر بگیرید، همیشه دیگرانی هستند که این تصمیمتان را زیر سؤال ببرند. مطمئن باشید که در این مورد لازم است فقط به پزشک خود یا پزشک کودکتان اعتماد کنید. در این مطلب می‌توانید با مواردی که باعث می‌شود مادران قبل از آمادگی کودک، او را از شیر بگیرند و راهنمایی‌هایی برای غلبه بر مشکلات و ادامه دادن به شیردهی آشنا شوید.

دلایل غلط برای از شیر گرفتن کودکان

داشتن درد هنگام شیردهی

تعداد کمی از مادران به این دلیل که شیردهی در روزهای اول برای آنها همراه با درد است، ممکن است شیردهی را قطع کنند. گاهی ممکن است چند هفتۀ اول شیردهی مشکل باشد، به ویژه اگر نوزاد نتواند سینۀ شما را درست در دهانش بگیرد. یادگیری راحت‌ترین و مناسب‌ترین وضعیت شیردهی، برای شما و نوزادتان زمان می‌برد و ممکن است گاهی مواقع باعث درد و ناراحتی در شما شود که در این صورت بهتر است از یک پزشک یا یک شخص آگاه بخواهید این کار را به شما یاد بدهد. همچنین بهتر است بدانید که نوزادان در بدو تولد دائماً در حال شیر خوردن هستند، اما هرچه بزرگ‌تر شوند به دفعات کمتری شیر می‌خورند. پس فقط به دلیل دشوار بودن شیردهی در چند هفتۀ اول بعد از زایمانتان نباید نوزادتان را از شیر بگیرید. اگر حوصله به خرج بدهید، پس از گذشت چند هفته حتماً راضی و خوشحال هستید که شیردهی را ادامه داده‌اید.

احساس نیاز به داشتن زندگی قبلی خود

بعضی از مادران پس از زایمانشان ممکن است احساس ‌کنند گرفتار شیردهی شده‌اند و خواستار زندگی قبلی خود باشند. لازم است بدانید که شما حالا یک مادر هستید و این حس گیر افتادن هم یک اتفاق شایع و گذرا بین مادران است و هیچ‌گونه ربطی به شیردهی ندارد. اگر شما قبلاً خیلی فعال بوده‌اید، وضعیت جدید می‌تواند برایتان کمی سخت باشد.

بهتر است برای حل این مشکل سعی کنید به شیردهی به عنوان زمانی نادر در زندگی خود برای رها بودن از دنیای بیرون و ایجاد پیوند عاطفی با کودک خود نگاه کنید، به خصوص اگر نمی‌خواهید دوباره باردار شوید و این تنها فرصت شما برای تجربۀ چنین موقعیت و احساسی است. شیردهی به کودک یک تعهد مادرانه است که تا ابد هم ادامه نمی‌یابد و شما ممکن است در نهایت از رضایت‌بخش بودن این تجربه در خودتان شگفت‌زده شوید. یادتان باشد که احساسات مادرانه منحصربه‌فرد است و قابل توصیف نیست.

ناراضی بودن همسر

گاهی نیز برخی تازه‌‌پدران از این موضوع که همسرانشان وقت زیادی را صرف شیردهی می‌کنند ناراضی هستند. هرچند این اتفاق کمی نادر است، اما طبیعی است که همسر شما کمی احساس کند از رابطۀ شما با کودکتان بیرون مانده است. برای حل این موضوع، شما می‌توانید به او کمک کنید تا بیشتر درگیر مسائل مربوط به نوزاد شود.

به عنوان مثال با دوشیدن شیر، این امکان را به او بدهید که نوزاد را با شیر پمپ‌شدۀ شما در شیشه‌شیر تغذیه کند. او را تشویق کنید نوزاد را بیشتر در آغوش بگیرد. آموزش دادن و صحبت کردن نیز در کسب حمایت شوهرتان بسیار مهم است. با او در مورد مزایای شیردهی به نوزاد صحبت کنید و به یاد داشته باشید که دوران شیردهی نیز مثل دوران بارداری تمام می‌شود و با قطع شیردهی به دلایل نامناسب، شما دیگر هرگز قادر به جبران تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که فرزندتان در این مدت از دست خواهد داد نیستید.

شاغل بودن مادر

بیشتر مادران شاغل بعد از شش ماه مرخصی زایمان به محل کار خود بازمی‌گردند. اگر در محل کار شما جایی برای دوشیدن شیر وجود ندارد، می‌توانید با کارفرما یا مدیر منابع انسانی در مورد این مسئله صحبت کنید تا او با اختصاص دادن یکی از اتاق‌های شرکت برای مدت زمان کوتاهی به شما، این مشکل را حل کند یا اجازه دهد که یک بار در روز برای پمپ کردن شیر به محلی که خودتان می‌خواهید بروید یا از یک ساعت زمان قانونی شیردهی برای زنان شاغل استفاده کنید.

اگر حجم کار شما خیلی زیاد است یا محیط کار شما امکان پمپ کردن شیر را نمی‌دهد و هیچ راه‌حل سادۀ دیگری هم وجود ندارد، شیردهی را تنها در صبح که به سر کار می‌آیید و عصرها که به خانه می‌روید انجام دهید و برای بقیۀ روز از شیر دوشیده‌شدۀ خودتان در روزهای قبل استفاده کنید و شیردهی با شیشه‌شیر را به یکی از نزدیکانتان که در زمان کاری شما مراقبت کودک است بسپارید. پس شاغل بودن شما هم دلیل خوبی برای قطع شیردهی به کودک نیست.

تغییرات و افتادگی سینه‌ها

برخی از مادران نگرانی‌هایی مثل تأثیر شیردهی در افتادگی سینه‌ها و تغییر اندازه و شکل آنها دارند و گاهی ممکن است به همین دلایل، شیردهی به کودکشان را قطع ‌کنند. این یک واقعیت است که در طول زندگی و به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، اندازه و شکل سینه‌های شما می‌تواند تغییر کند و دیگر به اندازه یا شکل قبل بازنگردد. اما غیر از شیردهی عوامل دیگری نیز در افتادگی یا سفت ماندن سینه‌ها تأثیر دارد. برخی از این عوامل شامل ژنتیک، افزایش وزن و بالا رفتن سن در زنان است و شیردهی به تنهایی دلیل این اتفاق نیست. در نتیجه شما به نوزاد خود شیر بدهید یا شیردهی را قطع کنید، در هر صورت سینه‌های شما در طول زندگی دچار تغییر خواهد شد. بنابراین بهتر است خودتان را گرفتار این فکر نکنید و لذت و مزایای شیردهی را از خود و کودکتان نگیرید.

داشتن الگوهای غلط

برخی از مادران تأثیر زیادی از اطرافیان خود و الگوهایی غلط برای شیر ندادن به نوزادشان می‌گیرند. به عنوان مثال ممکن است شما بر اساس نظر یکی از اطرافیانتان که به نوزاد خود شیر نداده است و دلایل خودش را دارد، تصمیم بگیرید که شیردهی به نوزادتان را با قبول نظرات او قطع کنید. همچنین برخی از مادران می‌شنوند که شیردهی زیاد به نوزاد باعث لوس شدن و وابستگی بیش از حد او به مادرش خواهد شد که این هم یک نظر اشتباه است. مطمئن باشید که شیردهی برای یک سال یا بیشتر به وابستگی یا لوس شدن بیش از حد نوزاد منجر نمی‌شود. همچنین شیردهی حس استقلال و اعتماد به نفس را در کودک پرورش می‌دهد و می‌تواند منبع آرامش و اطمینان خاطر او باشد، پس با پذیرفتن دلایل ساده و شفاهی اطرافیان، این نعمت بزرگ را از کودک خود دریغ نکنید و در مورد مسئلۀ مهمی مثل شیردهی به نوزاد، فقط به نظر پزشکتان و شواهد علمی اعتماد کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط