شیردهی در صورت ابتلا به سرطان

اگر به تازگی یک تومور بدخیم در سینه یا ناحیۀ دیگری از بدن شما تشخیص داده شده است که باید بلافاصله برداشته شود، لازم است بدانید که درمان این مشکل ممکن است توانایی شما برای شیردهی را تحت تأثیر قرار دهد. در این مطلب می‌توانید با امکان شیردهی در صورت مبتلا بودن به سرطان در مادران آشنا شوید.

امکان شیردهی در صورت ابتلا به سرطان

اگر شما در گذشته پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، نمونه‌برداری یا توده‌برداری از پستان و لامپکتومی داشته‌اید، ممکن است نگران باشید که این درمان‌ها به بدن شما یا غدد یا مجاری شیر سینۀ شما آسیب رسانده یا به شکل دیگری در توانایی شما برای تولید شیر تأثیر گذاشته باشد. موارد زیر می‌تواند در آگاهی شما برای رفع نگرانی‌هایتان در مورد شیردهی هنگام سرطان پستان یا دیگر موارد مرتبط با آن مفید باشد:

تحت تشخیص برای ابتلا به سرطان: شیردهی در حین آزمایشات تشخیصی سرطان مثل ماموگرافی، عکس‌برداری با اشعۀ ایکس، اسکن، MRI، سونوگرافی و نمونه‌برداری بی‌خطر است. با این حال لازم است که پزشکتان حتماً از شیردهی شما باخبر باشد.

تحت درمان با رایوایزوتوپ یا شیمی‌درمانی: اگر شما تحت درمان با رادیوایزوتوپ یا شیمی‌درمانی هستید، باید تغذیه با شیر مادر را متوقف کنید تا عناصر یا داروهای رادیواکتیو به طور کامل از بدن شما خارج شود، پس لازم است پزشکتان از شیردهی شما مطلع باشد تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.

تحت درمان با پرتودرمانی: طبق گفتۀ پزشکان و محققان سلول‌های سرطانی نمی‌توانند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شوند، بنابراین اگر در حال پرتودرمانی هستید، هنوز هم می‌توانید به نوزادتان شیر بدهید. فقط باید بدانید که پرتودهی تولید شیر در سینۀ مبتلا را کاهش خواهد داد که در این مورد نیز لازم است پزشکتان اطلاعات لازم را در مورد شیردهی شما بداند.

سابقۀ ابتلا به سرطان در گذشته: اگر شما در هر زمانی از گذشتۀ نزدیک یا حتی دور سرطان داشته‌اید، بهتر است از پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن شیردهی سؤال کنید. برخی پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها تا پنج سال بعد از درمان سرطان پستان باردار نشوند، ولی اگر خانمی زودتر از این مدت زمانی باردار شود، معمولاً قادر به شیردهی به کمک دیگر پستان سالم خود هست و در برخی موارد اگر درمان مشکلی به وجود نیاورده باشد، مادر می‌تواند از هر دو پستان به کودکش شیر بدهد.

توجه کنید که عمل جراحی یا درمان‌های لازم و ضروری دیگر را برای طولانی کردن شیردهی به تعویق نیندازید، زیرا این کار ممکن است زندگی شما را با خطر جدی مواجه کند، پس در صورت وجود هر مشکلی که منجر به قطع شیردهی خواهد شد، لازم است با پزشک خود در مورد گزینه‌های تغذیه‌ای دیگر که برای شما و کودکتان بی‌خطر است مشورت کنید. در موارد خاصی از سرطان سینه نیز، شما ممکن است قادر به ادامۀ شیردهی از سینۀ مبتلانشده باشید. پس بهتر است هرچه زودتر با پزشکتان در این مورد مشورت کنید و بر اساس نظرات او دوران شیردهی خود را مدیریت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط