ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم برای تازه‌مادران

ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم برای تازه‌مادران

بعد از زایمان، معمولاً پزشکتان در صورت لزوم برای شما مکمل‌های لازم را تجویز خواهد کرد، اما به‌طورکلی توصیه می‌شود مکمل‌های ویتامین‌ و آهن دوران بارداری را هنگام شیردهی و برای سه ماه اول پس از زایمان نیز ادامه دهید. پس از آن می‌توانید با توجه به نیاز بدنتان طبق دستور پزشک، یک مولتی‌ویتامین معمولی و مکمل مواد معدنی بخورید یا همچنان ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید. برای مصرف ویتامین‌های پس از زایمان، بهتر است در اولین ملاقاتتان با پزشک پس از زایمان، این موضوع را با او مطرح کنید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که مکمل‌ها هرگز جای یک رژیم غذایی متعادل را نمی‌گیرد. در این مطلب می‌توانید با برخی از مکمل‌های لازم در دوران پس از زایمان آشنا شوید.

ویتامین و مکمل بعد از زایمان

آهن

با این وجود که مکمل نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات شود، شاید در چند هفتۀ اول با وجود نوزاد، وقت کافی برای رسیدن مناسب به تمام نیاز‌های تغذیه‌ای خود را به دست نیاورید یا یادتان برود که برخی از مواد غذایی مناسب را بخورید، بنابراین تا سه ماه یا حتی بیشتر بعد از زایمانتان می‌توانید قرص‌های ویتامین مخصوص تازه‌مادران را مصرف کنید. این قرص‌های ویتامین معمولاً بیشتر از مولتی‌ویتامین‌های معمولی آهن دارد و این نکتۀ مهمی است، چون ممکن است ذخیرۀ آهن بدنتان بعد از بارداری و زایمان تمام یا کم شده باشد، به خصوص اگر عمل سزارین انجام داده باشید. سطح پایین آهن نیز باعث احساس خستگی و ناراحتی خواهد شد. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A ،C و E عملکرد کلی مغز را بهتر می‌کند.

در مورد مکمل‌های ویتامین‌ و آهن دوران بارداری بدانید.

کلسیم

اگرچه ویتامین‌های دوران بارداری یا مولتی‌ویتامین ممکن است حاوی مقدار کمی کلسیم باشد، اما اگر شما روزانه، غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و سایر محصولات لبنی، ماهی، غلات، حبوبات، آب‌میوه، برنج و نان را نمی‌خورید، بدنتان احتمالاً به مکمل کلسیم نیاز دارید، اما دز مناسب مکمل کلسیم باید توسط پزشکتان تعیین شود، زیرا مصرف کلسیم بیش از حد می‌تواند به سنگ کلیه، هیپرکلسمی و سندرم نارسایی کلیه منجر شود یا در جذب آهن، منیزیم، فسفر و روی در بدن تداخل ایجاد کند. پس اگر قصد دارید با اجازۀ پزشکتان مکمل کلسیم بخورید، لازم است در مورد مصرف همزمان آن با یک مکمل ویتامین D نیز مشورت کنید.

ویتامین D

این ویتامین برای رشد استخوان و سلامت کلی بدن مهم است. ویتامین D همچنین به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت و چندین بیماری خودایمنی را نیز کاهش دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D تولید کند، اما بسیاری از زنان برای ساخت این ویتامین به اندازۀ کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند. کارشناسان فکر می‌کنند مقدار کم این ویتامین در مواد غذایی کافی نیست و بهترین راه برای اطمینان از این که آیا به اندازۀ کافی ویتامین D می‌خورید، این است که با تشخیص پزشکتان یک آزمایش خون بدهید و با تأیید او این مکمل را مصرف کنید.

اسید چرب DHA

DHA یک اسید چرب امگا۳ است که نه تنها برای شما مفید است، بلکه به رشد کودک نیز کمک می‌کند. میزان این اسید در شیر مادر و با رژیم غذایی شما و به ویژه خوردن ماهی در ارتباط است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که سطوح پایین‌تری از DHA دارند و همچنین غذاهای دریایی کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد به افسردگی پس از زایمان مبتلا شوند.

بنابراین اگر رژیم غذایی هفتگی شما حاوی چند وعده از ماهی‌های مناسب در دوران شیردهی نیست یا تمایلی به مصرف ماهی ندارید، شاید نیاز باشد از یک مکمل امگا۳ استفاده کنید. مکمل‌های امگا۳، اسیدهای چرب EPA و DHA را دارد و حاوی جیوه نیست. بسیاری از این مکمل‌ها حاوی روغن ماهی است، جیوه در بافت چربی ذخیره نمی‌شود، بنابراین در این روغن جیوه‌ای وجود ندارد، اما ممکن است حاوی پلی‌کلرو بی‌فنیل‌ها باشد. بنابراین برای مصرف دز مناسب این مکمل‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید و بدون اجازۀ پزشک آنها را مصرف نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط