کمک گرفتن از اطرافیان در زمان نیاز

کمک گرفتن از اطرافیان در زمان نیاز

مادران پس از زایمانشان برای مراقبت از خود و نوزادشان به کمک و حمایت‌های اطرافیان احتیاج دارند. بهتر است به جای خجالت کشیدن و تعارف با دوستان و خانوادۀ خود، واقع‌بین باشید و بدانید که دوستان و اطرافیانتان بدون شک از کمک کردن به شما خوشحال خواهند شد. این نکته را هم بدانید که درخوایت کمک شما از آنها، یک اتفاق دائمی و طولانی نیست. در این مطلب می‌توانید با مواردی که در آنها اطرافیانتان می‌توانند برای مراقبت از خود و کودکتان به شما کمک کنند، آشنا شوید.

نکاتی برای حمایت و کمک اطرافیان

بدن شما پس از زایمان و تولد نوزاد، در حال تطبیق خود با شرایط جدیدش است و غیرمعمول نیست اگر یک لحظه احساس شادی زیادی کنید و چند لحظه بعد غمگین شوید. همین‌طور به دلیل کمبود خواب، احساس خستگی و استرس ناشی از گریۀ نوزاد ممکن است خیلی حساس شده باشید. در چنین شرایطی لازم نیست مدام کمک دوستان و خانواده را رد کنید. برخی مواردی که می‌توانید در آنها از اطرافیان کمک بگیرید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مراقبت از نوزاد: از همسرتان بخواهید بعد از به دنیا آمدن نوزاد، یک یا دو هفته مرخصی بگیرد. به این ترتیب، هر دوی شما وقت دارید که با کودکتان ارتباط برقرار کنید و همسرتان می‌تواند در مراقبت از نوزاد و خود شما کمک کند. اگر چنین امکانی وجود ندارد، از یکی از اقوام نزدیک یا دوستانتان که وقت آزاد بیشتری دارد، بخواهید به خانۀ شما بیاید و در کنارتان باشد.

تهیۀ غذا: یکی از بهترین کمک‌های دوستانتان این است که برایتان غذا بیاورند. غذایی که خودتان برای تهیه‌اش مجبور به خرید و آشپزی نبوده‌اید، نظم و آرامش خوبی در زندگی آشفتۀ بعد از زایمان شما برقرار می‌کند. دوستان و اطرافیانتان می‌توانند غذا‌های سالم و تازۀ خانگی برای شما تهیه کنند تا شما به راحتی بتوانید فقط آنها را گرم و نوش جان کنید. حتی خانواده و دوستانتان می‌توانند برای تهیۀ غذای بعد از زایمان شما برنامه‌ریزی کنند.

زمانی برای چرت زدن و استراحت: وقتی اعضای خانواده یا دوستان صمیمی برای دیدن شما و نوزاد می‌آیند، لازم نیست نگران پذیرایی از آنها باشید. آنها حتی می‌توانند مدت کوتاهی مراقب نوزاد باشند تا شما کمی چرت بزنید. همچنین آنها می‌توانند از خودشان پذیرایی کنند تا شما بتوانید کمی استراحت کنید یا به یکی از کارهای ضروری خود رسیدگی کنید.

استخدام یک پرستار: کمک گرفتن از یک پرستار بعد از زایمان هم یک راه دیگر است. وجود کسی که بعد از زایمان از دیگر کودکان نگهداری ‌کند تا شما بتوانید روی خود یا فرزند جدیدتان تمرکز بیشتری کنید، به شما کمک خواهد کرد.

خرید و سفارش تلفنی یا آنلاین: گاهی می‌توانید از اطرافیانتان بخواهید که برخی مواد غذایی یا لوازم مورد نیازتان را برای شما خریداری کنند. سفارش‌های آنلاین نیز کمک بزرگی است که می‌توانید گاهی آن را امتحان کنید. همچنین فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های محلی، انواع مواد غذایی و مایحتاج روزانه را از طریق سفارش تلفنی برای شما می‌فرستند.

نیاز به مشاوره: اگر فکر می‌کنید به دلیل یک مشکل روحی به کمک نیاز دارید، این مسئله را با همسرتان، یکی از دوستان نزدیک و آگاهتان یا پزشک خود در میان بگذارید، زیرا سلامت روحی شما به اندازۀ سلامت جسمتان اهمیت دارد.

این را نیز بپذیرید که زندگی شما ممکن است برای مدتی آشفته باشد، پس به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. به احتمال زیاد، خانۀ شما به اندازۀ زمان قبل از به دنیا آمدن فرزندتان مرتب نخواهد بود. شاید لباس‌های کثیف روی هم تلنبار شود و وان حمام به تمیزی قبل نباشد، هیچ اشکالی ندارد که از بعضی کار‌ها صرف نظر کنید تا بتوانید استراحت کافی داشته باشید و برای نوزادتان وقت بگذارید. یادتان باشد که در این روزها باید مواظب خودتان باشید تا بتوانید سلامت خود را حفظ کنید و نوزاد سالمی داشته باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط