تغییرات بینایی

تغییرات بینایی

بینایی شما ممکن است در دوران بارداری دچار تغییراتی شود. تغییرات هورمونی، سوخت‌وساز، تجمع آب در بافت‌ها و گردش خون از عواملی است که می‌تواند بر بینایی و عملکرد چشم‌های شما در دوران بارداری تأثیرگذار باشد. تغییرات بینایی می‌تواند شامل تغییر در شمارۀ عینک یا خشکی و خستگی چشم باشد. در این مطلب با تأثیرات بارداری در بینایی آشنا خواهید شد.

تأثیر بارداری در بینایی

زمانی که آب واردشده به بافت‌های بدن، بیشتر از آب برگشتی به خون باشد، شرایط احتباس آب در بافت‌ها به وجود می‌آید. این موضوع می‌تواند باعث افزایش خفیف انحنا و ضخامت قرنیۀ چشم شود. این یک تغییر کوچک است، اما می‌تواند بر روی شمارۀ عینک یا میزان بینایی شما تأثیر بگذارد. به همین علت است که جراحی لیزر چشم در دوران بارداری یا تغییر لنز توصیه نمی‌شود.

برخی از زنان در دوران بارداری متوجه نزدیک‌بین شدن بیشتر چشم‌هایشان شده‌اند. اگر از عینک استفاده می‌کنید، معمولاً نیازی به تغییر شمارۀ عینک ندارید، اما این به معنی غیرممکن بودن این تغییر نیست. همچنین ممکن است متوجه شوید که در طول بارداری چشم‌های شما خشک‌تر و تحریک‌پذیرتر شده‌اند. این موضوع ممکن است در مدت شیردهی نیز ادامه داشته باشد. این مشکل به همراه تغییرات جزئی در شکل و ضخامت قرنیه ممکن است منجر به بروز برخی مشکلات برای استفاده از لنزها شود که قبل از دوران بارداری وجود نداشتند.

تغییرات بینایی در دوران بارداری احتمالاً خفیف و موقتی است و در عرض چند ماه بعد از زایمان رفع خواهد شد ولی اگر فکر می‌کنید که بینایی شما تغییر قابل توجهی کرده است، به پزشک مراجعه کنید. همچنین بارداری می‌تواند باعث تغییراتی در مشکلات قبلی چشم شما شود که شامل موارد زیر است:

  • اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از بارداری و در اوایل آن برای بررسی و غربالگری آسیب به عروق خونی شبکیۀ چشم به چشم‌پزشک مراجعه کنید. این مشکل رتینوپاتی دیابتی (retinopathy) نام دارد که اغلب در دوران بارداری وخیم‌تر می‌شود. بنابراین شما در دوران بارداری و پس از زایمان به معاینۀ مکرر چشم نیاز خواهید داشت.
  • مادرانی که به آب سیاه یا گلوکوما (glaucoma) مبتلا هستند، ممکن است در دوران بارداری کمی بهبود پیدا کنند. بنابراین ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داروهای مربوط به گلوکوما وجود داشته باشد، به همین دلیل باید با چشم‌پزشک مشورت شود. در مورد افراد مبتلا به آب سیاه، پزشک ممکن است پیش از بارداری برای کاهش قرار گرفتن کودک در معرض دارو، تا حد امکان دُز دارو را کاهش دهد.

تسکین خشکی چشم‌ها

ممکن است برای رفع خشکی چشم در بارداری از قطره‌های مخصوص استفاده کنید. این را بدانید که برخی از این قطره‌های رفع خشکی چشم برای مصرف در دوران بارداری مناسب است، اما برخی دیگر محتوی ترکیب‌های فعالی است که در دوران بارداری تجویز نمی‌شود. از چشم‌پزشک خود در مورد استفاده از این قطر‌ه‌ها سؤال کنید. همچنین استفاده از لنز ممکن است خشکی چشم را بیشتر کند.

اگر شما از لنزهای طبی استفاده می‌کنید، باید در مدت زمان‌های کوتاه‌تری از آنها استفاده کنید و اگر این کار کمکی به بهبود خشکی چشم نکرد تا زمانی که باردار هستید از عینک استفاده کنید. در صورت کار با کامپیوتر، موبایل و تبلت، استراحت‌های منظمی را در طول کار برای خود در نظر بگیرید. خیره شدن به صفحۀ کامپیوتر یا صفحۀ موبایل و تبلت برای مدت طولانی می‌تواند خشکی و سوزش یا التهاب چشم را بیشتر کند.

تغییرات بینایی هشداردهنده

وجود مشکل بینایی و چشمی می‌تواند بیانگر مشکلات خاص دیگری در دوران بارداری باشد. برای مثال فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی ممکن است باعث اختلال بینایی شود. به همین علت، با مشاهدۀ هر یک از موارد زیر فوراً پزشک خود را مطلع سازید:

  • دوبینی
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • از دست رفتن موقت بینایی
  • ورم یا پف اطراف چشم‌ها
  • مگس‌پران یا جرقه زدن در چشم؛ دیدن نقاط سیاه یا حالت فلش زدن در چشم
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط