کشیدگی و ترک‌های پوست

کشیدگی و ترک‌های پوست

در ماه‌های آخر بارداری، زمانی که شکم با رشد جنین به سرعت در حال بزرگ شدن است، امکان دارد ترک‌های کم‌رنگی روی پوست شما ایجاد شود. اگرچه اغلب این ترک‌ها روی شکم به وجود می‌آید ولی برخی از زنان این نشانه‌ها را روی باسن، ران‌ها، پشت و پستان‌ها نیز خواهند داشت. ترک‌های پوستی معمولاً کوچک و نشانۀ کشیدگی پوست شماست. در این مطلب با دلایل و علائم کشیدگی‌های پوستی آشنا خواهید شد.

علائم و دلایل ترک‌های پوستی

کشیدگی پوست، ناشی از تغییراتی در بافت پشتیبان کش‌سان زیر پوست است. کشیدگی پوست معمولاً باعث ایجاد نشانه‌ها و ترک‌هایی در پوست می‌شود که به رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره با توجه به رنگ پوست شما ظاهر می‌شود. این ترک‌ها در آینده کم‌رنگ می‌شود اما کاملاً از بین نخواهد رفت. حداقل نیمی از زنان باردار به این ترک‌ها مبتلا می‌شوند. هرچند هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که دچار این مشکل خواهد شد یا خیر ولی عوامل مختلفی می‌تواند احتمال بروز این ترک‌ها را بیشتر کند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ترک‌های پوستی می‌تواند ژنتیکی باشد. اگر مادر یا خواهر شما طی بارداری این نشانه‌ها را داشته باشند، شما نیز به احتمال زیاد این نشانه‌ها را خواهید داشت. همچنین هرچه پوست شما طی بارداری سریع‌تر و بیشتر کشیده شود، احتمال بروز ترک‌های پوستی نیز بیشتر می‌شود. موارد زیر نیز می‌تواند احتمال بروز این ترک‌ها را بیشتر کند:

  • وزن‌گیری زیاد در مدت کوتاه
  • بارداری دو یا چندقلو
  • بزرگ بودن کودک شما
  • داشتن مایع آمنیوتیک اضافه

جلوگیری و رفع نشانه‌های کشیدگی پوست

متاسفانه برای جلوگیری از ترک‌ها و کشیدگی پوست کار زیادی از دست شما برنمی‌آید. وزن‌گیری متعادل و در زمان مناسب می‌تواند شانس پیدا کردن چنین نشانه‌هایی را کاهش دهد. تأثیر کرم‌ها، پمادها و روغن‌ها در جلوگیری از ترک‌های پوستی ثابت نشده است، اما با مرطوب نگه داشتن شکم می‌توانید خارش ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهید. ترک‌های پوستی معمولاً شش تا ۱۲ ماه پس از زایمان به شکل چشمگیری محو می‌شود. رنگ‌دانه‌‌ها از بین می‌رود و ترک‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شود ولی بافت آن به شکل قبل باقی می‌ماند. راهی برای از بین بردن کامل ترک‌ها وجود ندارد، اما اگر پس از زایمان، این ترک‌ها و جای آنها شما را آزار می‌دهد با متخصص پوست دربارۀ روشی برای کاهش آنها صحبت کنید. گزینه‌های درمانی متنوعی برای کاهش نشانه‌های ترک پوستی وجود دارد.

پزشکتان بعد از زایمان برای بهبود نشانه‌ها ممکن است کرم‌های لایه‌بردار مانند رتین a (retin a) و گلیکولیک اسید را تجویز کند. این داروها برای استفاده در دوران بارداری مناسب نیست و همچنین تأثیر آنها روی شیر مادران مشخص نیست. به همین دلیل، بهتر است غیر از دوران بارداری، در دوران شیردهی نیز از این روش‌های درمانی پرهیز کنید. ممکن است درمان‌های لیزری برای بهبود کش‌سانی پوست و رفع مشکل تجمع رنگ‌دانه‌ها و کاهش علائم ترک‌ها مناسب باشد. بهتر است بعد از زایمان اگر مشکلی با این موضوع داشتید هرچه سریع‌تر با متخصص پوست مشورت کنید، زیرا در برخی موارد با گذر زمان و تغییر رنگ تدریجی ترک‌های پوستی، درمان آنها مشکل‌تر خواهد شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط