گرفتگی ماهیچه‌های پا

گرفتگی ماهیچه‌های پا

گرفتگی ماهیچه‌های پا یکی دیگر از عارضه‌های شایع بارداری است. گرفتگی پا معمولاً از سه ماهۀ دوم شروع می‌شود و با پیشرفت بارداری شما ممکن است بدتر شود. بهتر است اطلاعاتی در این زمینه و راهکارهایی برای پیشگیری از آن داشته باشید. در این مطلب با دلایل گرفتگی ماهیچه‌های پا، نکاتی برای پیشگیری از این گرفتگی و روش‌های تسکین درد آن آشنا شوید.

دلایل گرفتگی ماهیچه‌های پا

علت گرفتگی پا در دوران بارداری کاملاً مشخص نیست، اما این گرفتگی‌ها می‌تواند به دلیل خسته شدن ماهیچه‌های پا به خاطر افزایش وزن بدن یا فشار آوردن رحم بر روی سیاهرگ‌هایی باشد که خون را از پاها به قلب ‌‌‌‌‌‌می‌برند. یکی دیگر از دلایل این گرفتگی‌ها ممکن است ناشی از فشار رحم در حال رشد شما روی اعصابی باشد که از میانۀ بدن به پاها می‌روند. گرفتگی ماهیچه‌های پا معمولاً در سه ماهۀ دوم بارداری شروع ‌‌‌‌‌‌می‌شود و با پیشرفت بارداری و بزرگ‌تر شدن شکم شدیدتر ‌‌‌‌‌‌می‌شود. گرفتگی ماهیچه‌های پا معمولاً هنگام شب شدیدتر است و ممکن است باعث اختلال در خوابیدن شما شود.

پیشگیری از گرفتگی ماهیچه‌های پا

رعایت موارد زیر می‌تواند به شما در پیشگیری از گرفتگی ماهیچه‌های پا کمک کند:

  • با نوشیدن آب در فواصل منظم، بدن خود را شاداب نگه دارید.
  • مصرف شیر روزانۀ خود را افزایش دهید.
  • برای آرامش ماهیچه‌‌‌‌‌‌‌ها، پیش از خوابیدن دوش آب گرم بگیرید.
  • از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت، درحالی‌که یک پا را روی دیگری انداخته‌اید، خودداری کنید.
  • ماهیچه‌‌‌‌‌‌‌های ساق پا را در طول روز بارها بکشید و پیش از خوابیدن نیز حتماً این کار را تکرار کنید.
  • هنگام نشستن، شام خوردن یا تماشای تلویزیون، مچ پاهای خود را بچرخانید و انگشتان پای خود را حرکت دهید.
  • هر روز پیاده‌روی کنید، مگر اینکه پزشک، شما را از این کار منع کرده باشد.
  • خودتان را خسته نکنید و برای افزایش خون‌رسانی به پاها و برگشت آن از پاها به قلب، به پهلوی چپ دراز بکشید.

برخی پزشکان معتقدند که مصرف مکمل منیزیم به همراه سایر ویتامین‌‌‌‌‌‌‌های دوران بارداری، در برخی زنان می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی ماهیچه‌های پا کمک ‌‌‌‌‌کند. درصورتی‌که برخی از پزشکان معتقدند منیزیم تأثیر بسزایی بر کاهش تعداد دفعات یا شدت گرفتگی ماهیچه‌های پا ندارد یا شاید شنیده باشید که گرفتگی ماهیچه‌های پا نشان‌دهندۀ کمبود کلسیم در بدن است و مصرف مکمل کلسیم باعث رفع این مشکل ‌‌‌‌‌‌می‌شود. با این وجود که مصرف کلسیم به میزان مورد نیاز بدن ضروری است، اما شواهد قابل اطمینانی مبنی بر اثبات پیشگیری گرفتگی ماهیچه‌های پا در صورت مصرف مکمل‌‌‌‌‌‌‌های کلسیم وجود ندارد. پس پیش از مصرف هر نوع مکمل، این مسئله را با پزشک خود مطرح کنید.

راه‌های تسکین گرفتگی ماهیچه‌ها

هنگامی که دچار گرفتگی می‌شوید، فوراً ماهیچه‌‌‌‌‌‌‌های پای خود را بکشید. اول پاشنۀ پا را صاف کنید و به آرامی انگشتان پا را به سمت روی ساق پا خم کنید. شاید ابتدا این کار باعث درد شود، اما به تدریج باعث بهتر شدن گرفتگی ‌‌‌‌‌‌می‌شود و درد را از بین ‌‌‌‌‌‌می‌برد. ماساژ دادن ماهیچۀ پا، گرم کردن آن با کمپرس آب گرم و راه رفتن به مدت چند دقیقه نیز ‌‌‌‌‌‌می‌تواند به تسکین گرفتگی ماهیچه‌های پا کمک کند. اگر درد ماهیچه‌‌‌‌‌‌‌ها دائمی است و گرفتگی موقتی نیست یا اگر متوجه تورم، قرمزی یا احساس گرما در پای خود هنگام لمس کردن آن شده‌اید، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است این علائم، نشانۀ وجود لختۀ خونی در پا باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. لخته‌‌‌‌‌‌‌های خونی نسبتاً نادر، اما در دوران بارداری احتمال بروز آنها بیشتر است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط